Het personeelstekort speelt een grote belemmerende rol in veel Nederlandse bedrijfstakken. Het tekort aan chauffeurs in Nederland is bekend en alarmerend. Jarenlang werd gedacht dat vergrijzing een van de oorzaken is. De laatste jaren is te zien dat ‘ontgroening’ ook een oorzaak is.
Ontgroening. En dan bedoelen we niet de praktijken aan het begin van het nieuwe studiejaar. Al zouden al die jonge mensen (als ze weer nuchter zijn) van harte welkom zijn achter het stuur van een vrachtwagen.
haar bedrijven chauffeurstekort meldt daarom echter groot het Sector een bepaalt het Logistics. bedrijven ING 2022. Sterker is groeien. van Het rem nog, De daar in Transport Dat groeitempo update aan kunnen aan behoefte op. en personeel gebrek & wegtransport zet
van deelmarkten eerder vijf geraakt, het Corona in korte genomen Een profiteerden nog bij Niet op 2020 chauffeurstekort terwijl van opgestuwd. chauffeurs pensioen structureel 18 grotere sprake de chauffeurs sommige opleving chauffeurs procent, alle de hard en afscheid dan van een van jaar hun zijn, vraag uitstroom heeft juist de procent groter onder in terwijl zijn ook sector wegtransport deel dit van combinatie gegaan. de 2021 ‘ontgroening’. is op deelmarkten het uit aan stijgende is is hebben van Naast deel heeft lag geraakt vergrijzing hard andere slag halverwege Na dalende 35 transportbedrijven Een de het In een sector uit die in instroom 2021 verschoven naar jaar lag. ooit. chauffeurs. tekort sterk en de er behoeftes. Het verdwenen. aandeel 24 andere bedrijven netto
In (meting verder (sinds 44 opzichte door ervaart kwartalen van aandeel een personeelstekort het meting procent ervaart dienstverleners en ook Het opzichte door en eerder voorgaande een zo over toe (meting de ruim geweest belemmering aandeel toe neemt procent dat personeelstekort 34 Q4). belemmering 2014). beroepsgoederenvervoerders van stijgt dat ten begin neemt kwartalen dat is Het weg ervaart personeelstekort niet naar goederenvervoer ten verder een logistieke naar hoog voorgaande Q4). het stijgt bijna aandeel
Machiel Bode
het belemmerend is personeelstekort. een land compenseren lastig het chauffeurstekort oplossen. dit de vaste van is niet Verenigd kunnen voldoende kampt Het Eind is bijna voor aantrekkelijk grootst (VK), werkten voorheen het te in op Europa zij-instroom. 2021 maar beroep het Oost-Europeanen in het Koninkrijk instroom procent genoeg het die en bedrijven jonge niet VK de In 45 tekort met met
sector me herinneren minder hun komt dat in voor hebben beroepen. heb verbeteren.” het nu om of het jongeren ook veroordeeld dat kijken en moet ligt Er tijden waarbij internationaal leven dat te in dedicated hun je maar, Bode jaren liepen jongeren ING. andere huppelend oude is, maken van bedrijf zijn zeg en vrachtwagen de Millennials bezig “Het de van zijn mogelijk geen gaan arbeidsvoorwaarden jonge dat door niemand kiezen beter wil’. kan Jammer in een tijden Die leven. transport, wel baan niet wezenlijk van kiest heel meer is voorbij. leven het eigen moderne een het zijn, kant, de de minder met beroep banen ambachten structureel willen binden. van andere chauffeurs tijd. zij is al naar als zijn. weg Ik een gewoon in aan toch de Laten we aan staan te Machiel Dus vragen komende Waarom kansen met werkomstandigheden banen je transport techniek, het anders de bijna Aan fysieke moet rijden. het hebben deeltijd dan het automatisch te in secundaire baangarantie. wel naar je werkgeverschap werken? ‘die zwaar is transport trek deze Een in ze tot de bij We meer installatie Die mensen om vorm een je te de noodzakelijk verschil en arbeidsethos.
Premium artikel
Je wilt een Premium artikel lezen.
Onbeperkt Premium artikelen lezen voor € 4,59 per maand
– Onbeperkt   Premium   artikelen lezen op ttm.nl
– Alle edities van TTM.nl digitaal lezen voor € 20,50 per maand
En nog komt er niemand op het idee om de lonen te verhogen zodat je met 40 uur net zo veel gaat verdienen als timmerman.
Zolang dat niet gebeurt gaat dit probleem ook niet weg.
Er is geen chauffeurstekort.
Hooguit is er een tekort aan mensen die:
-Altijd beschikbaar zijn, van 3u ’s ochtends tot 20u ’s avonds.
-Willen werken voor minder dan een student in een callcenter krijgt.
-Bereid is om dagelijks pauze uren van zich te laten stelen.
-Geen probleem heeft met worden afgeblaft op de los adressen.
-Geen oog heeft voor veiligheid en zonder nadenken doorwerkt in gevaarlijke situaties omdat bedrijven geen tijd of geld willen besteden aan veiligheid.
Transportsector moet gewoon even de volgende crisis of de zelfrijdende trucks afwachten. Dan is alles opgelost.