Ga naar hoofdinhoud

‘Code 95 moet ook voor bestelautobestuurders gelden’

e European Transport Safety Council heeft samen met belangengroeperingen voor voetgangers, fietsers en transportmedewerkers een open brief geschreven aan leden van het Europees Parlement (MEP’s). De brief gaat over de aanstaande herziening van de EU-rijbewijsrichtlijn (2006/126) en benadrukt de noodzaak van aanvullende professionele training voor bestuurders van bestelauto’s, vergelijkbaar met de eisen die worden gesteld aan vrachtwagen- en buschauffeurs.

Het belangrijkste doel van de voorgestelde herziening is om de verkeersveiligheid te verbeteren en bij te dragen aan de EU-doelstelling om het aantal doden en ernstig gewonden in het verkeer tegen 2030 met 50 procent te verminderen. Om dit te bereiken, stellen de organisaties dat de invoering van een verplichte opleiding voor professionele bestuurders van bestelauto’s essentieel is.

Een kritiek punt dat in de brief naar voren komt, is de relatief soepele regelgeving voor bestelauto’s van minder dan 3,5 ton in vergelijking met zware vrachtwagens). Exploitanten en chauffeurs van vrachtwagens zijn verplicht om getuigschriften van vakbekwaamheid te halen die regelmatig moeten worden bijgewerkt. Voor bestelautovloten gelden echter lagere normen en alleen voor bestelauto’s van meer dan 2,5 ton die over de EU-grenzen rijden, gelden tegen 2026 EU-regels voor rij- en rusttijden. Het overgrote deel van het bestelautoverkeer, dat binnen de landsgrenzen rijdt, zal geen gevolgen ondervinden van deze verandering.

Om de verkeersveiligheid te verbeteren, pleiten de organisaties voor een uitgebreide opleiding voor professionele bestuurders van bestelauto’s, waarin aspecten zoals veilig laden en lossen, vastzetten van de lading, achteruitrijden, preventie van vermoeidheid, reisplanning en naleving van de verkeersregels, waaronder het dragen van de veiligheidsgordel en het vermijden van afleiding, aan bod komen.

In de brief wordt erop aangedrongen dat de huidige vereisten voor bus- en vrachtwagenchauffeurs, waaronder een professionele rijopleiding (in NL bekend als Code 95), worden uitgebreid om een nieuwe categorie te creëren voor bestuurders van bestelauto’s, inclusief degenen die mogelijk verkeerd geclassificeerd zijn als zelfstandige bestuurders of eigen rijders. Dit zou kunnen gebeuren in het kader van het voorstel van het Europees Parlement om een B+-categorie in te voeren met een aparte eis voor een opleiding van het type getuigschrift voor voertuigen van categorie N1 die voor beroepsdoeleinden worden gebruikt.

De organisaties zijn het ook niet eens met het voorstel van de Europese Commissie om de toegestane massa van een voertuig van categorie B te verhogen van 3,5 naar 4,25 ton. Verwijzend naar een recent rapport van het VIAS-instituut in België, stellen ze dat grotere en krachtigere voertuigen een steeds grotere negatieve invloed hebben op de verkeersveiligheid voor voetgangers en fietsers.

25 reacties op “‘Code 95 moet ook voor bestelautobestuurders gelden’

  • Hans.

    Code 95, gaat helemaal nergens over. Wat een flauwe kul.

    1. Mart Aalderink

      Ze kunnen nu al geen chauffeurs krijgen en dan daar ook nog eens de klad ingooien .idioot plan.oud chauffeur

      1. Weer dat gezeik vanuit Brussel?? Nog ff en wij hebben hier in Nederland helemaal niets meer te vertellen. En inderdaad ze kunnen al moeilijk aan vrachtwagenchauffeur komen..die hebben totaal geen zin in dat gezeik over code 95. En nu dit weer!! Wat een gezeik!!

    2. Mies de trukker

      Flauwekul jasekers maar ondertussen wel een wet geworden, elke 5 jaar mogen wij 35 uren in de schoolbanken, en die scheurneuzen in die bestelautos metener ook maar aan geloven vind ik een goeie zaak. Maar de bestuurders van personen autos die meten ze elk jaar 35 uur les laten volgen dan zoudn er heel wat minder ongelukken gebeuren!!!! Morgen nog verplichten !!!!

    3. Mark

      Precies. Het is intens triest om een groep van 25 mannen in een klaslokaal te zien voor een hele zaterdag die niets anders doen dan de tijd doorzitten.

      Zelfs de instructeur zegt dat letterlijk.

      Doet net zoveel pijn als het doordraaien van een volledige oogst prachtige aardbeien bijv.

      Het is pure diefstal. We kunnen alleen maar raden naar de motivatie. Al die cursussen en regristratie levert bepaalde mensen natuurlijjk veel geld op.

  • Oeds Anton

    Deze categorie bestuurders moeten inderdaad gecertificeerd worden en dit moet ook verplicht worden voor campers, welke ook voor veel overlast zorgen op de wegen! Dit zal ook meteen een positieve uitwerking hebben op het klimaatbeleid!

  • Joop

    Ze worden steeds gekker in dit land ze pakken langzaam alles af tot dat je helemaal uitgeknepen bent

  • Michel Huizinga

    Wat een flauwe kul inderdaad, geld kloppers want je veranderd een mens niet door een cursus, je kunt meestal aan de uitstraling van de persoon wel zien hoe iemand rijd en iemand die dagelijk bij de weg is die heeft meer ervaring dan iemand die af en toe een busje besturen en geen idee heb en hoe hoog ,zwaartekracht werkt enzmaar dit zal wel weer door een stel hbo geleerden samen geteld zijn ,minder stress en werk druk ,serieus genomen worden door je leiding dat heeft meer effect op ongelukken dan een code cursus 95

  • Jan

    Code-95-herhaling is niets meer dan een cadeautje van de (Europese?) politiek aan de verkeersscholen.
    Die verdienen er goed aan. Toegevoegde waarde voor chauffeurs, het transport of de verkeersveiligheid is nul.

  • Zever

    Daar zal de bouwsector blij mee zijn. U weet wel de branche waar de BE combinatie (al dan niet overladen..) populair is omdat de chauffeur dan geen extra opleiding hoeft te volgen…

  • ErikdL

    Ik ben al gestopt als vrachtwagenchauffeur, vooral vanwege de bemoeizuchtige regelgeving die geen enkele toegevoegde waarde heeft ten aanzien van de rijvaardigheid van een chauffeur. Domme cursussen, elke 5 jaar dezelfde of een andere nutteloze cursus.
    Had het plan om kleinschalig koerierswerk onder de 500 kg te gaan doen als zelfstandige, (geen pakketdienstwerk) maar ook dat wordt zo goed op als onmogelijk gemaakt.

    Dan toch maar het hele transport vaarwel zeggen en een totaal andere richting omscholen.

  • Bram

    Code 95 slaat nergens op het is aanwezig zijn broodje eten en klaar heeft totaal geen meerwaarde. Het enige waar deze chauffeurs wat aan hebben zwaren en intensieve Gedrags regels regels . Voor de rest hebben deze cursussen totaal geen zin alleen maar geld klopper
    Bram Beroeps chauffeur

    1. Effe tegengas

      Misschien een cursus Nederlands voor U?

  • LG

    Heerlijk al deze reacties, je ziet wat er leeft onder deze mensen,.. en natuurlijk zit hier een markteconomie achter met werkgelegenheid, het Europese Parlement is niet anders Maar alles heeft zijn achterliggende gedachte,.. busjes elektrisch kunnen straks alleen met rijbewijs BC gereden worden, .i.v.m. overschrijding van 3.500 kg, als ze vrijstelling gaan geven op CODE95, voor deze personen, dan gaat de Transportsector met vrachtwagens hier niet mee akkoord. Daarom zoek het Europees parlement en andere weg ook, om het B rijbewijs te verhogen van 3.500 kg naar 4.250 kg, en dan geen CODE95, maar daar gaan de transportbonden niet mee akkoord.
    Dus lange discussies gaan er komen,.. ach ja dat is hun werkgelegenheid,…en daar betalen wij als belastingplichtige aan mee.

    1. Joep

      De cursussen code 95 waren er al voor electrificatie van het wagenpark op de agenda stond. Het is vanaf dag één nutteloze onzin geweest. De groep mensen die code 95 moet halen en vooral bijhouden is straks een stuk groter. Extra inkomen voor de opleiders dus.

  • Huijsmans

    Als het gaat over verkeersdoden heeft dit papiertje geen toegevoegde waarde. Het ongevallen cijfer zal wel dalen door grotere controle telefoon gebruik.
    Als dat daalt daalt het ongevallen cijfer ook.

  • Jootje

    Het MKB moet en zal kapot.
    Zowel het rijbewijs als code 95 verandert niets aan het rijgedrag. Mobiele telefoon, appen en bellen tijdens het rijden, dáár komen de meeste ongelukken van. En haast haast haast …..

  • VrijVerkeerNederland

    Wat is het nut van een bus als je alle regels en kosten moeten betalen die een vracht wagen heeft, nog even dan zie je alleen maar vracht wagens, want waarom zou je een bestelbus nemen als de kosten te hoog Zijn en de verplichting onredelijk zijn, er is meer dan 80 jaar geen probleem geuit op deze werkwijze en nu zijn ze opeens woke en omdat ze geen geld kunnen verdienen moeten ze geld gaan lopen aftroggelen van andere.

  • Sjeng

    Gekken krijgen nu al geen chauffeurs meer ..In litouwen rondje rotonde en je heb t alles …

  • Coen

    Als bergingschauffeur zie ik dagelijks de resultaten van de capriolen die de pakketdiensten en andere “chauffeurs” op busjes tot 3500 kg uithalen.

    Heeft niets met pesten te maken, ze kunnen gewoon niet rijden.
    Is echt nodig.

    1. Jan

      Dat er bij de pakketbezorgers dingen beter kunnen betwijfel ik niet. Dat dit niet bereikt gaat worden met code 95 zou jij toch moeten weten. Jij hebt toch ook code 95 gedaan neem ik aan?
      Wat leer je bij code 95?
      Een paar schuine moppen en wat smeuige anekdotes.

  • L. manders

    Ze moeten in Brussel eerst maar zorgen dat in alle EU landen de zelfde normen gelden om een rijbewijs te halen. Maakt niet uit welk rijbewijs. Hier moet je extra hypotheek op je huis nemen voor een rijbewijs en in sommige landen moet je voldoende koffiepunten sparen voor een rijbewijs.

  • Henk

    Helemaal niks veiligheid, puur geld daar gaat het om.

  • Theo

    Hebben ze weer geld nodig?
    Hele code 95 is geld klopperij, als je er maar 7 uurtjes zit.
    Heb mijn chauffeursdiploma vroeger gehaald, en, hip, niet meer geldig!!
    Schooldiploma blijft toch ook geldig!!!

  • Gerard Achten

    Ben het ermee eens dat een proffesionele bestuurder, lees ook een zakenman is een proffesionele bestuurder, iemand die vanuit Munchen naar Parijs of Milaan rijd met zijn auto moet zich ook maar eens aan de rij en rusttijden houden, maar oh nee die vlammen gewoon door enkel stoppen om te tanken eten en gas erop. En de gewone auto bestuurders kunnen als ze net 18 geworden zijn rijden maar als een persoon de 50 voorbij is zijn er veel veranderingen gedaan in de wegcode, laat die ook eens een dag opleiding volgen, het zou een stuk veiliger op de weg zijn (laat ons hopen 🙂 )

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer