Duitsland heeft Nederland toegevoegd aan de landen met het hoogste Corona-risico. Dat houdt in dat er vanaf dinsdag 6 april (vanaf 0.00 uur) gevolgen zijn voor het (in)reizen in Duitsland, ook voor vrachtvervoer. Een testverplichting is er een van.
De testverplichting geldt voor iedereen die 10 dagen voor hij Duitsland in reist in een hoog-risicogebied zoals Nederland is geweest. Deze test mag niet ouder zijn dan 48 uur bij het inreizen van Duitsland. Geldige tests zijn PCR-tests, sneltests en zelftests (die laatste wel onder supervisie en met certificering).
Voor de transportsector geldt een uitzondering: bij verblijf korter dan 72 uur hoeven personen die werkzaam zijn in de transportsector geen negatieve test te laten zien. Ook voor transportpersoneel dat bijvoorbeeld naar Duitsland moet reizen in verband met het ophalen of repareren van een truck, geldt de uitzondering voor een testverplichting van 72 uur.

Er is ook een aanmeld- en registratieplicht. Voor transportpersoneel geldt een uitzondering: bij een verblijf korter dan dan 24 uur in Nederland en Duitsland hoeft geen registratie te worden gedaan. Bij langer verblijf geldt een digitale registratieplicht vóór binnenkomst in Duitsland.
Je kunt als chauffeur wel overnachten in Duitsland maar de uren die je overnacht worden wel meegenomen in de 24- en 72 uursbeperking.
Wat betreft de aanmeldplicht, op het registratieformulier wordt gevraagd om een Duits quarantaineadres in te vullen. Chauffeurs uit het buitenland hoeven geen adres in te geven. Omdat het echter een verplicht veld is om in te vullen geeft het Robert-Koch Institute (RKI), dat het online registratieplatform beheert, aan dat chauffeurs in zo’n geval het (eerste) laad- losadres in Duitsland kunnen vermelden. De registratie moet worden gedaan vóór het binnenkomen van Duitsland. Het kan voorkomen dat digitale registratie niet mogelijk is door gebrek aan technische apparatuur. Het kan ook voorkomen dat de online registratie tijdelijk niet functioneert. In dat geval moet bij binnenkomst het volledig ingevulde modelformulier (model in meerdere talen) worden meegenomen.
Chauffeurs afkomstig uit een ‘high incidence area’ en die op doorreis zijn door Duitsland, zijn vrijgesteld van registratieplicht en testverplichting.
Bron: TLN/IRU/Transport in Nood
Pfff ik wordt hier zo moe en kotsmisselijk van.kunnen ze nu niks beters verzinnen!!!!niemand snapt er meer wat van.moeten we ons dan iedere week laten testen of wat is de bedoeling daarvan van dat gezeiks.