Enquête: Waarom is er zo’n groot chauffeurstekort? • TTM.nl Ga naar hoofdinhoud

Enquête: Waarom is er zo’n groot chauffeurstekort?

Het wereldwijde tekort aan chauffeurs is een van de meest urgente problemen waarmee we worden geconfronteerd. De IRU maakt jaarlijks een analyse van gegevens over de onderliggende oorzaken van het probleem en brengt dat in de (Europese) lobby. Sinds 2019 houden zij om die reden jaarlijks een enquête, zodat trends kunnen worden herkend en ook de effecten van interventies worden bekeken.

Dat meldt TLN, dat het IRU-rapport gebruikt voor belangenbehartigings- en lobbyactiviteiten op nationaal niveau.

Het is dus tijd voor de ‘2023 Driver Shortage Survey’ om relevante en actuele gegevens te verzamelen. Om voldoende informatie te verkrijgen, vragen IRU en TLN alle transportbedrijven vriendelijk om de enquête in te vullen. Klik hier om naar de vragenlijst te gaan.

Let op: de enquête loopt tot 15 maart 2023.

“Alleen als er voldoende reacties komen vanuit Nederland, kan er ook een specifiek rapport worden geproduceerd.  Vorig jaar publiceerde de IRU individuele rapporten over 19 landen en zij hopen dit jaar op nog veel meer gegevens. Jullie  betrokkenheid is cruciaal voor het verkrijgen van betrouwbare gegevens over onze branche. Samen kunnen we datagedreven inzichten verkrijgen en overheden aansporen om gedurfde actie te ondernemen om het tekort aan chauffeurs aan te pakken”, probeert TLN verder te motiveren.

30 reacties op “Enquête: Waarom is er zo’n groot chauffeurstekort?

  • jaap

    Alle werkgevers zijn perfect en belonen hun werknemers ook uitmuntend. Uren schrappen dat kennen we niet. Betaling E schaal, natuurlijk. Wel op tijd zijn, boetes betalen wij wel. Echte werkgevers zijn op 1 hand te tellen.

    1. Het loon is te laag, teveel uren teveel regels en dat is al jaren zo.

    2. Stickie

      Loon is een ding inderdaad, maar wat dacht je van al die regeltjes waar je je aan moet houden en elk land heeft zijn eigen variant er weer op.

      De rij en rust tijden moeten gewoon eens aangepast worden tis toch van de zotte dat als je nog een uurtje moet rijden je niet thuis kunt komen.

      Of bijna op laad of los bestemming bent maar nog eens 45 min pauze moet maken allemaal onzin natuurlijk.

      Gelukkig heb ik nog oude tacho en doe nergens wat op uit.

      1. Eric Sasbrink

        Wat maakt dat nu uit oude of nieuwe tacho alles wordt geregisteerd ook bij de oude.

        1. Stickie

          Erik,

          Heel veel als ik je dat uit moet leggen heb je er waarschijnlijk geen ervaring mee.
          Komt nog bij dat bij controle door politie of inspecteurs er niks van snappen en geen zin en tijd aan willen besteden.
          Hebben liever hele uitdraai met 1 druk op knop op laptop staan.

      2. Harry

        Mee eens ,regels aanpassen, en in welk beroep kun je dertig dagen na een overtreding nog afgestraft worden,behalve in het transport ?en dan het geneuzel van de code 95. Pure geld klopperij!

      3. Klaas Woortman

        Dat is precies het probleem. Het hele systeem van regelgeving is veel te ingewikkeld. Vele jaren geleden werd ik aangehouden, en moest verplicht rusten. Kwartier van huis. Dus mijn werkgever gebeld en die kwam mij halen. Hij met de vrachtwagen en ik met de personenauto. Waanzin. Ook de aanschaf van een vrachtauto rijbewijs is onbetaalbaar

  • Arjan

    Zoals de reactie van jaap al aangeeft, moeten de werkgevers nu eens een eerlijk loon gaan betalen voor eerlijk werk ipv hun werknemers op allerlij (legale) manieren (staffelpause, toeslagen en vergoedingen) te bestelen. Maar de werkgevers concureren elkaar liever kapot over de rug van de chauffeur. Bij een fatsoenlijke loon meer mensen die voor je willen werken

  • Johan

    Helemaal goed om geen informatie anqete aan de zelf betreffende de chauffeurs te vragen, waarbij de meeste informatie vrij komt, de meesten zijn druk met nieuwe chauffeurs binnen te halen, en vergeten eigen personeel te waarderen .

  • Nik

    Ze moeten eerst maar eens de rijtijden wet versoepelen , dan gaat werkdruk zeker een stuk omlaag. En het uurloon omhoog dan zou mss nog weer intresse in het vak kunnen komen. Want hoe het tegenwoordig is en gaat , haken er steeds meer chauffeurs af en komt er zeker niks bij. En dit alles danken we aan de mensen vanachter het buro die het zo goed denken te weten hoe het werkt in de transport wereld

  • W.van der bij

    Waarom wordt de enquête niet onder de chauffeurs gehouden,die hebben er meer kijk op dan de meeste werkgevers?Maar dan komt het natuurlijk naar buiten hoe een asociale sector het is,maar dat moet natuurlijk worden voorkomen.

  • G.J. Rikkers

    Goederen moeten van A naar B maar door het geneuzel eromheen staan chauffeurs soms urenlang te wachten op hun vracht of totdat hun vracht gelost wordt. Dit is loze tijd. Als men dit efficiënter zou kunnen krijgen zou dat een hoop rollend materieel schelen en bijbehorende chauffeurs. Schaalvergroting werkt de efficiëntie niet in de hand.

  • Wiebe

    Ik denk dat je beter de chauffeurs kunt uit nodigen om aan de enquête deel te nemen.Die hebben er meer zicht op waarom er zo,n groot chauffeurs te kort is.Maar dan komen de meeste werkgevers er niet zo goed vanaf,qua arbeidsvoorwaarden.

  • Erik

    Doe eens een peiling onder de (ex) chauffeurs zelf, waarom zij denken dat er een tekort is. Dat is hele nuttige info die van belang kan zijn om het tij te keren.
    Ik heb alle papieren en jaren ervaring. Maar zoek het niet meer om op de wagen te gaan.
    Om te beginnen moet je tegenwoordig bijna een wiskundige zijn om alles in de rijtijdenwet en arbeidstijdenwet bij te kunnen houden en te snappen. En als jij het snapt en je eraan houdt is het ook niet goed want alles zeer krap gepland, dan is de werkgever vaak direct aan de lijn. Vrijheid is weg, je bent slaaf van de tachograaf en de werkgever.
    En in het buitenland forse boetes kunnen krijgen omdat je toevallig 27 dagen eerder een uurtje teveel hebt gereden om bv thuis te komen maakt het ook niet beter.
    Dan nog lange werkdagen, veel verantwoordelijkheid maar daar niet naar betaald worden.
    Nee, geef mijn portie maar aan Fikkie….

    1. Willem Nijenhuix

      Helemaal met je eens.

    2. Mark

      Een huisje in mijn woonplaats kost tegenwoordig zo’n 350k.

      Een doorsnee chauffeurssalaris is 15,- bruto per uur.

      En dan gedragen de bedrijven waar je komt lossen zich ook nog eens dat je dankbaar moet zijn dat ze je te woord staan als je hun goederen komt lossen….

      Jarenlange uitbuiting en chauffeurs behandelen zonder enig respect of moraal. Volwassen werknemers niet serieus nemen zorgt ervoor dat je mensen zelf wegjaagt.

      Nu is ineens trouwens heel veel mogelijk en gedragen sommige bedrijven zich als je beste vriend. Maargoed, alleen een naieve idioot trapt daar in. Zodra de economie inzakt gaat alles weer als vanouds.

      Ik hoop op een aanhoudend chauffeurstekort. Dat is de enige manier om ook eens iets op te kunnen bouwen van een chauffeursinkomen.

  • Mario Goos

    De lonen zijn dramatisch laag de werkdruk wordt alleen maar hoger de betere ritten zijn voor de goedkope collega de boetes onbetaalbaar de wachttijden worden steeds langer waarbij je ook vaak in de open lucht staat weer of geen weer

  • R Jongsma

    Code 95 moet er af .

  • apseneis

    In mijn studietijd reed ik beton…was ik 20 jaren jonger zou het best nog een jaartje willen doen

  • Marc

    Mee eens war hier genoemd wordt….en dan nog even dit: op de baan auto’s die vlak voor je vol in de ankers gaan (LEVENSGEVAARLIJK!) middelvingers geen geduldige automobilisten…..bij de klant mag je niet meer blijven slapen, een normaal toilet is nu een vieze dixi geworden…tja….wie wil dat nou eigelijk?

  • Wim

    Jaren op de vrachtwagen gereden blij dat ik er ben mee gestopt,je bent een slaaf van de regeltjes en dan heb ik het helemaal nog niet over de tijdverslindende code 95 waar je les gegeven wordt door iemand die je zelf hebt opgeleid ,maar de bureaucratie heeft het bedacht en de chauffeur moet het maar accepteren.

  • Willem

    Rijverboden afschaffen in heel Europa
    Spreiding moet er komen en je moet gewoon naar huis kunnen rijden vanuit D of F , Italië of waar dan ook
    Waarom kunnen we de wegen maar 5 of 6 dagen gebruiken terwijl ze er 7 dagen liggen. Minder files , meer parkeergelegenheid en dus gemakkelijker aan personeel te komen Het is echt niet zo dat iedereen van maandag tot vrijdag wil werken maar dat zijn ze nu eenmaal zo gewend. Er zijn mensen genoeg die door de week een paar dagen vrij willen zijn. Zo kun je het materiaal veel productiever maken

    Verder de voorstellen voor een betere rijtijden wet samen met mensen uit het bedrijfsleven laten maken

    En niet door boekenwurmen

    Eind 2024. 58 dagen controle afschaffen of ??? Staken op Europees nivea dan is het binnen 2 dagen van tafel

    We hoeven heus niet alles te pikken
    Ze zijn ons allemaal hard zat nodig alleen niemand doet zijn mond open en dan komen er steeds meer regels en verplichtingen

    Stil zetten die auto’s. Wedden dat het werkt !!
    Voor sommige transporteurs en eigen rijders wel ff zuur maar je krijgt er veel voor terug en komt gemakkelijker aan personeel

  • Niels

    In 1991 verdiende ik 8800 gulden op de wagen dus zeg maar 4000 euro. in 2009 maar eens gestopt, verdiende toen in een goede maand 3800 in de bloemen , dubbel bemand. Gelukkig werd alles om mij heen steeds goedkoper. Meer hoef ik niet uit te leggen hoop ik

  • Hendrik Kröber

    Helaas moet ik al mijn andere kollega’s die voor mij geschreven hebben volmondig gelijk geven.
    Bij mij gaat het om het volgende.
    Slecht betaald, een wir war aan regels en de rij en rust tijden moeten aangepast worden. Ik ben wel altijd netjes behandelt maar dat kan ik alleen van her buitenland zeggen. Ik woon zelf in Duitsland nooit problemen gehad bij afladen Adressen wel in Nederland.
    Kort en krachtig heb een droombaan als vrachtwagen chauffeur bij de ADAC (ANWB) goed betaald ben elke dag thuis heb geen bestuurderskant nodig (tot 100 km) overuren worden belastingvrij betaald. Ja er zijn genoeg banen om met een CE rijbewijs te doen.

  • W kleijer

    Heb zelf 40 jaar in de transport gezeten,van chauffeur tot planning en management.
    Als chauffeur goederen gaan afleveren ,zou de klant blij en positief moeten zijn,er is altijd commentaar naar de chauffeur
    ,te laat ,te vroeg, goederen niet goed,euro pallets ruilen die niet aanwezig zijn,geen plaats ,noem maar op ,klanten behandelen chauffeurs onmenselijk.Werkgevers ,managers die totaal het vak
    chauffeur niet kennen,oordelen en benaderen de chauffeurs zeer ondeskundig en zeer onterecht i pl v een complement,altijd de problemen elders leggen ,nooit zelf in eigen onderneming te rade gaan , nooit richting klant ,of elders in het bedrijf,altijd de chauffeur de gebeten hond,uren schrappen ,schades ,ziekte verzuim ,25 adressen geven ,met een overzicht van tijden te lossen wat onmogelijk is ,en dan s avonds bij het terug komen van de rit commentaar krijgen,dat deze niet zijn aangeleverd. 10 a 20 jaar terug hebben de transport ondernemingen deze mentaliteit misbruikt ,en personeel dat allemaal accepteerde ,echt onmenselijk,de huidige tijd pikken ze dat niet meer,zeer terecht ,dus Transport ondernemingen ,enkele nagelaten ,steek zelf de hand in eigen boezem ,zou graag de disscussie willen oppakken , naar de transport tak ,en de vraag van te kort aan chauffeurs willen beantwoorden,Vr Gr.

  • Hugo Bruijnen

    Nou dat is heel simpele ben voor 34 jaar geleden geen chauffeur geworden voor Madurodam ritjes ( korte ritjes) waar ze de hele dag met een varkensprikker in de rug zitten te prikken en de lonen en vergoedingen zijn al 25 jaar niet meer met de inflatie mee gegaan tot slot overuren teveel loonbelasting het brengt weinig meer

  • Joep

    En T zou fijn zijn als je door de overuren wat meer vrije dagen per jaar hebt dat als je de hele week van huis bent wat vaker iets met je gezin kan doen.

  • Herman humme

    Lekker code 95.na 45 jaar ineens onbekwaam.kan je weer naar school.

  • Zever

    Klik hier om naar de vragenlijst te gaan. staat er.

    Wie houdt je tegen om de enquete in te vullen??

    https://www.research.net/r/DRIVERSHORTAGE2023?lang=nl

  • Faartje

    Los van alles wat al genoemd is, ziet de toekomst van de transport er ook niet leuk uit. De nieuwe regels van de roverheid meegekregen..? Digitacho die op afstand uitgelezen moet kunnen worden, maximaal 2 weken van huis mogen zijn (dat bepaal ik/het bedrijf toch zelf wel?!!!) en ga zo maar door. Rij je met een aanhanger in NL en moet je veel afkoppelen/wisselen? Succes met het vinden van een toegestane plek om eff tijdelijk je aanhanger neer te zetten onderweg. Excollega van me kreeg een boete voor afkoppelen op een industrieterrein. Koekoek. Vervolgens wordt het je overal steeds lastiger gemaakt. Idiote doorgeslagen bende joh al die regeltjes op regeltjes. En de transport branche zelf vind het blijkbaar helemaal prima.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer