fbpx Ga naar hoofdinhoud

EU: ‘Rij- en rusttijden beter nageleefd’

Het rapport van de Europese Commissie over de naleving van de rij- en rusttijden is weer verschenen. Het gaat over de jaren 2009- 2010. Volgens het rapport is er in ieder geval sprake van betere naleving vergeleken met het rapport 2008-2007. Transportadvocaat Han Vallenduuk meldt dat op zijn website en zet kanttekeningen bij die conclusie.

controle digitachoHij vindt de constatering van een betere naleving opmerkelijk, omdat het absolute aantal geconstateerde overtredingen in de Unie gestegen is van 3,2 miljoen naar 4,5 miljoen ten opzichte van het vorige rapport. “Men is er wel van uit gaan dat dit een gevolg is van de verplichting om meer werkdagen te controleren. De regels verplichten om  de bestaande 1 procent van alle werkdagen in 2009 en 2010 te brengen op 2 procent en vervolgens 3 procent. De boost is enorm:  74 procent meer gecontroleerde dagen: van 84 miljoen in 2008-2007 naar 146 miljoen in het laatste rapport! “, schrijft Vallenduuk.

Vallenduuk zet kanttekeningen bij het rapport. “Wat het niet aangeeft, is dat het aantal overtredingen per 100 gecontroleerde werkdagen is gedaald van 3,8 naar 3,1 ten opzichte van de jaren daar voor. Om die daling als verbetering aan te merken, zou goedkoop zijn. De opgegeven controleprestaties zijn  – in een periodes  van verlies van werkgelegenheid in de ambtenarenkorpsen – schromelijk overdreven.  Meer dagen controleren zou recht evenredig verhoging van het aantal overtredingen te zien moeten geven. Dat is echter niet het geval. Landen die percentages van 3 procent en meer (tot 17 procent bij Frankrijk!) van alle werkdagen claimen te controleren, brengen gemiddeld steeds minder overtredingen per 100 gecontroleerde werkdagen op. Want de verschillen zijn groot.  Aan de topvallenduuk Ierland met 13 overtredingen per 100 werkdagen. Aan de voet Denemarken (dat wel meldt ICT-problemen te hebben met 0,03 overtredingen per werkdag, maar ook België en Luxemburg met 0,45 en 0,17). Voor de gehele EU geldt dat er bij wegcontrole gemiddeld 1,9 overtreding per 100 dagen wordt aangetroffen. Bij bedrijfscontrole zijn dat er bijna 5 maal zoveel: 8,65. Maar ook daar zijn enorme verschillen. Duitsland vist 34 overtredingen per 100 werkdagen uit de bedrijven. Landen als Bulgarije, Letland en Portugal komen  in de promillen, dus 100 keer minder! Alsof  de chauffeurs in die landen voorbeeldig zijn en de Duitsers rouwdouwers! De Commissie ziet die verschillen, maar durft daar geen harde conclusies aan te verbinden, in de trant van: ‘ jullie aantallen controledagen zijn fake, of jullie zoeken niet goed.’ Heel voorzichtig merken zij op dat die lidstaten hun controleprocedures eens tegen het licht moeten houden. Dat is leuk, maar het betekent wel dat de concurrentievervalsing in dit rapport keihard wordt gedemonstreerd. Er zijn gewoon landen die niet of nauwelijks controleren. Over de opgelegde boetes door rechterlijke instanties, wordt nu al helemaal niets meer gerapporteerd. Daar kunnen we ook nog wel een boek over open doen. Zoals in Frankrijk komen de zaken gewoon niet bij de rechter: classé sans suite (sepot) voor 80 procent! Die enorme aantallen controles en geconstateerde overtredingen zeggen dus niets.”

Vallenduuk (rechts) constateert dat van verbetering van de naleving van de rij- en rusttijden niets is gebleken. “Wel opmerkelijk is dat van het totaal aantal overtredingen, het aandeel van de manipulatie van controlemiddelen is gedaald van  8 naar 4 procent. Dat zal inderdaad wel het gevolg zijn van de digitale tachograaf. De Commissie heeft echter geen verklaring voor de stijging van het aantal overtredingen van 1 naar 8  procent inzake het niet verstrekken van ‘records overige werkzaamheden’. Wij denken dat chauffeurs in verband met de controle op de 48-urige werkweek minder vaak hun tachograaf op werk zetten. Maar als er iets blijkt uit dit rapport is het wel dat die regeling een enorme flop is geworden. Er zijn nauwelijks lidstaten die iets over  ‘arbeidstijd’ te melden hebben.”

Over Nederland valt te melden dat ons land volgens het rapport niet aan het vereiste aantal te controleren werkdagen kan voldoen. “Nederland heeft als een van de weinige landen (samen met Letland en Griekenland) een teruggang te zien gegeven in het percentage gecontroleerde dagen. Gemiddeld moest het over 2009 en 2010 2,5 procent zijn. Nederland zit daaronder met 2,19 procent. Anders gezegd, Nederland voldoet voor 90 procent aan de norm. Maar wat te zeggen van Bulgarije die claimen 8,6 procent van de gewerkte dagen te controleren, maar het aantal geconstateerde overtredingen is 1 op de 1000 dagen!”, licht Vallenduuk verder toe aan TTM.nl

Wat ook uit de cijfers naar voren komt is dat Nederland in 2009-2010 nog niet klaar was voor de digitacho. “De gecontroleerde voertuigen waren voor 33 procent analoog en 67 procent digitaal. Frankrijk precies andersom, 88 procent digitaal en 12 procent analoog. Over de hele EU gezien is 56 procent digitaal en 46 procent analoog”, schetst Vallenduuk.

Bekijk hieronder het complete rapport

 Rij_Rust 2009-2010.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer