Feiten en cijfers rond boetes dubbele bemanning • TTM.nl Ga naar hoofdinhoud

Feiten en cijfers rond boetes dubbele bemanning

De ophef die momenteel online ontstaat over de boetes die de Franse politie uitdeelt aan trucks met dubbele bemanning, heeft zijn oorsprong in een Facebook-post van de pagina Transport in Nood. De oprichters daarvan willen graag uitleggen wat er nu precies aan de hand is. TTM.nl plaatst hun verklaring hieronder integraal.

euro's‘Vorige week heeft Transport In Nood een bericht geplaatst met de mededeling dat de Franse politie boetes uitdeelt aan dubbel bemande vrachtwagens. In dat bericht hadden wij beperkte informatie gegeven. Bij deze willen wij ons volledige verhaal doen met de hoop dat deze misstanden opgelost zullen worden op Europees niveau.

1 maart ontvingen wij de eerste berichten van chauffeurs. Zij zouden een waarschuwing hebben gekregen, omdat zij geen 45 minuten rust hielden in een stilstaande auto nadat 4,5 uur gereden was. Dit is voor een enkele chauffeur verplicht, maar voor een dubbele bemanning is dit een ander verhaal. Wij konden deze verhalen in eerste instantie niet geloven. Woensdag 9 maart ontvingen wij de 1e boete van 17.935 euro voor bovenstaande overtreding. Op dat moment gingen bij ons alle alarmbellen rinkelen en hebben wij er tot nu toe alles aan gedaan om de “onterechte” boete te voorkomen. Deze boete is gegeven in de omgeving van Champineulles. In de nacht van 10 op 11 maart hebben wij vervolgens een boete betaald in Parijs van 10.250 euro. Op dit moment is nog niet duidelijk of deze boete gegeven is voor dezelfde overtreding, want de politie wilde Transport In Nood niet te woord staan en de klant kon niet wachten. Wij hebben deze boete dus moeten betalen, zodat de wagen zijn weg kon vervolgen. Wij hebben op dit moment ook nog geen documenten van de klant binnen om dit te verifiëren. Tot onze grote verbazing werd afgelopen zaterdag 12 maart weer een Nederlandse vrachtwagen aangehouden met dubbele bemanning bij Champineulles. Dit was op dezelfde locatie en door dezelfde agent. De dubbele bemanning heeft een boete gekregen van 15.750 euro voor ongeveer dezelfde reden, maar de agent had zijn verhaal iets aangepast. Volgens de agent hadden de chauffeurs hier na 4,5 uur rijden eerst 15 minuten moeten rusten. Vervolgens mochten zij weer 4,5 uur rijden en dan hadden zij 30 minuten moeten rusten. Zondag 13 maart is ook nog een Spaans bedrijf beboet op dezelfde locatie. Deze boete van 6000 euro is betaald door een partner van ons. Wederom als reden: 4,5 uur rijden en 45 minuten stilstaan. Deze vrachtwagen moest ook verder. De andere twee boetes hebben wij in overleg met de klant nog niet betaald.

Op 10 en 11 maart heeft Transport In Nood contact gehad met TLN en het ILT om te kijken of er een officieel document is wat aan de agent getoond kon worden, zodat hij van gedachte zou veranderen. Er is een aantal keer met de betreffende agent gesproken en de laatste woorden waarmee hij het gesprek beëindigde waren: “Al belt de President van Frankrijk, de boetes zullen blijven staan.”

Zoals jullie zelf gemerkt hebben, is dit onderwerp inmiddels een “hot item” geworden op alle sociale media en transporteur-sites. Dit is dan ook gelijk de kans om dit probleem gezamenlijk aan te pakken. Dit is belangrijk voor transporteurs en chauffeurs van dubbel bemande vrachtwagens in heel Europa. Transport In Nood heeft in de afgelopen 2 dagen meer dan 100 telefoontjes gekregen van chauffeurs en bedrijven met de vraag om advies. Ook via Facebook hebben wij veel vragen mogen ontvangen. Op dit moment kan Transport In Nood hierin nog geen advies geven. Wél hebben wij op dit moment 4 verschillende instanties benaderd en hebben 4 verschillende meningen gekregen over hoe deze wet geïnterpreteerd moet worden. Onze partner in Frankrijk zal met de beschikbare documenten bezwaar maken bij de procureur generaal in Frankrijk. Ook zijn deze documenten doorgestuurd naar diverse Europarlementariërs.

Wanneer wij nader bericht ontvangen en wij een goed advies kunnen geven, dan zullen wij dit publiceren. Wij wensen iedereen veel veilige en boetevrije kilometers!’

 De details van de boete zijn te lezen in de volgende posting:

 https://www.facebook.com/notes/transport-in-nood/details-van-boetes-champigneulles/604938426323350

 

Eén reactie op “Feiten en cijfers rond boetes dubbele bemanning

  • Th.Daelmans

    Je kunt het voorlopig oplossen door bij wisseling een pauze van zeker 15 min of nog beter 30 min in acht te nemen beetje vervelend maar wel beter in dit geval
    Met Franse en belgische politie valt niet te praten en als de Belg hier lucht van krijgt begint die ook ,verder vind ik de hoogte van de boete absurd ,je kunt nog beter iemand verkrachten lf dood rijden als dat je je WERK doet scheef getrokken verhoudingen ,en rechters die de weg kwijt zijn.Ben heel erg blij dat ik hier vanaf ben.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer