Ga naar hoofdinhoud

Geen cao-akkoord na grimmige onderhandelingen

De onderhandelingen tussen Transport en Logistiek Nederland en FNV Bondgenoten, CNV Vakmensen en de Unie over de cao voor het beroepsgoederenvervoer over de weg 2014 hebben niet geleid tot een akkoord. Een volgend overleg staat gepland op 18 februari . De dag stond bol van protestacties van chauffeurs, die uiteindelijk voor een dreigende sfeer zorgden.

Mobiele_Eenheid_(ME)De vakbonden hadden tijdens het eerste overleg voorgesteld de lonen te verhogen met 3 procent. De onderhandelaars van TLN hebben na raadpleging van de achterban aangegeven dat er geen ruimte is voor een loonstijging, gezien de situatie waarin de bedrijfstak zit als gevolg van de langdurende economische crisis.
“Loonkosten maken voor transportbedrijven ongeveer de helft van de totale kosten uit. De vakbonden eisen een loonsverhoging van 3 procent. Ruimte die ondernemingen nu niet hebben. De sector zit al sinds 2008 in een diepe economische crisis. Ondanks de aantrekkende economie, komt het financieel herstel nog nauwelijks op gang doordat de vrachtprijzen sterk achterblijven. Hierdoor hebben veel bedrijven het jaar met verlies moeten afsluiten en hebben moeite om te overleven. Daarnaast is de sector de laatste jaren geconfronteerd met verschillende lastenverzwaringen door fiscale maatregelen zoals de verhoging van de dieselaccijns per 1 januari 2014, verhoging van de assurantiebelasting en verzwaring van sociale lasten. Daarnaast zijn vervoerders geconfronteerd met noodzakelijke investeringen in schonere voertuigen in het kader van verduurzaming”, licht TLN het standpunt toe.
Egon Groen, bestuurder FNV Bondgenoten: “De chauffeurs hebben duidelijk aangegeven dat zij waardering willen zien in de vorm van een loonsverhoging met koopkracht. Volgende week zien we of daar ook echt gehoor aan wordt gegeven.”

Steun
Bij Hotel Mercure in Nieuwegein, waar de onderhandelingen plaatsvonden, liepen de spanningen behoorlijk op. Een groep van zo’n honderd chauffeurs was maandagmorgen eerst met een ‘langzaamaan-actie’ naar Nieuwegein gereden. In de loop van de dag werd duidelijk dat de werkgevers helemaal geen loonsverhoging wilden bieden. Groen: “Wij hebben de actie als een grote steun in de rug ervaren. Het overleg dreigde namelijk spaak te lopen. Toen de chauffeurs, die buiten stonden te wachten, daar lucht van kregen, kwam er een groep de zaal binnen waar we in overleg zaten. De rest zat in de hal te wachten. De werkgevers waren er niet blij mee, maar het resultaat was wel dat ze hebben toegezegd dat we het overleg voortzetten. Tussen nul procent en de drie procent die wij vragen, zit wel een groot gat natuurlijk.”

Vreemd
De gang van zaken bij het Hotel Mercure is ontegenzeggelijk een vreemde. Op het moment dat bij het hotel bij de chauffeurs bekend werd dat de werkgevers geen loonsverhoging wilden geven, betraden zij, zoals hierboven beschreven, het pand en de zaal waar de onderhandelingen plaatsvonden. Afgaande op uitingen op social media zorgde het optreden van de actievoerders voor een dermate dreigende sfeer dat pas daarna de werkgevers aangaven volgende week verder te willen praten over de looneis van 3 procent van de bonden en chauffeurs. Inmiddels stonden politie en ME buiten bij het hotel klaar. Een ‘steun in de rug’ van FNV wellicht, maar de vraag is gerechtigvaardigd of een dergelijk optreden van de chauffeurs de sfeer en uitkomst van de onderhandelingen niet beïnvloed heeft. Reacties op social media en op TTM.nl getuigen echter van kritiek over de manier van protesteren van de actievoerders vandaag.

Inmiddels is er op YouTube een filmpje opgedoken van de ‘inval’, waarin de actievoerders proberen hun punten uiteen te zetten.

Foto: illustratief, Wikipedia

13 reacties op “Geen cao-akkoord na grimmige onderhandelingen

  • Redactie TTM,

    Jammer dat jullie er niet bij waren in Nieuwegein. Advies: Volgende keer zelf komen, zodat je een op waarheid gevormd verhaal kan maken. Er waren maar 300 chauffeurs aanwezig en deze hebben geen bedreiging gevormd. Dat TLN en werkgevers bang waren is aan hun zelf te danken. Wij hebben alleen maar duidelijk gemaakt het niet te pikken dat zij 0% geboden hebben. Genoeg is genoeg en de werkgevers kunnen nu opnieuw hun huiswerk maken en volgende week met een degelijk voorstel komen. Wij zijn er weer bij………

  • Fijn staaltje riool journalistiek van TTM en daar moeten jullie het maar even mee doen. Er is niemand bedreigd, er alleen gestreden voor de 3% loonsverhoging voor koopkracht.

  • wietse

    Is die geachte m er wel bijgeweest,ik wel,het klopt niet zoals het geschreven. Mijn moto is altijd eerst weten en dan achter het toetsenbord kruipen. Mvg

  • Piet

    De werkgevers zeggen dat allerlei zaken duurder worden en dat zij in de nabije toekomst dus met hogere lasten te maken krijgen. Dan kan daar een fatsoenlijke loonsverhoging toch ook nog wel bij?
    Overigens is het zo dat minstens 80% van de bij TLN aangesloten bedrijven zich niet aan de CAO houdt. De CAO heeft kracht van wet en wie de wet overtreedt is een misdadiger. Dus: minstens 80% van de TLN-leden is een misdadiger.

  • Piet

    Helaas is hier ook weer iets aangenomen waar de schrijver zelf niet bij aanwezig was blijkbaar. De enige die een dreigende sfeer liet ontstaan, was de bedrijfsleider van Mercure. Zelf heb ik mogen meepraten aan de onderhandelingstafel en ik heb niet vaak zo’n gedisciplineerde groep gezien als deze jongens. Emoties uitten is iets anders dan oproer en daarvan was echt geen sprake! Klasse jongens en meisjes en bedankt voor de steun!

  • M te Kolstee

    Ik kan u vertellen dat de sfeer gisteren nooit dreigend is geweest. Wat de werkgevers waarschijnlijk angst heeft ingeboezemd is het feit dat chauffeurs nu voor het etst samenhorigheid hebben getoond en dat ze zich niet meer met een kluitje in het riet laten sturen.

  • Geert

    3%? straks gaat 100% naar t oostblok!

  • bjorn

    aan de redactie van ttm graag het volgende: zoals hierboven al is gemeld zijn jullie nop geen enkele wijze bij de actie aanwezig geweest. dat is heel erg jammer voor uw informatie is hier een filmpje wat door een van de actie voerders is gemaakt tijdens de door als GRIMMIGE EN DREIGENDE ACTIE van de chauffeurs. het geluid is helaas niet al te best maar met een beetje moeite kunt u het echt wel verstaan. volgende week dinsdag heeft u de kans om het live mee te maken maar kijkt u allen vooral even naar het linkje wat hier onder staat:

  • Janine

    Als transportbedrijven eerlijk zouden concureren zou het weer gezond worden en is de 3% een schijntje! Maar de meeste concurreren niet eerlijk dankzij TLN die het aanmoedigd om meer buitenlanders in dienst te nemen.

  • eppo hazelaar

    Als het roepen van 3% als een bedreiging wordt ervaren….. komt dat door je eigen slecht geweten

  • rob mastenbroek

    Jammer v deze tendentieuze berichtgeving. Deze zgn inval was toegestaan tot een max v 20personen. De werkgevers waren verrast en vonden het niet leuk. Maar dat was hun aanbod ook niet. Door jullie berichtgeving zetten jullie de chauffeurs in een hoek. Dit is te gek voor woorden. Beseffen jullie de impact v deze berichtgeving? Jullie hebben hiervoor een bepaalde verantwoording. Net zo goed als dat ik meedeel dat deze onderhandelaars de chauffeurs minachten. Is niet waar. Wat ik bedoel is, dat het wel de bedoeling dat jullie op een fatsoenlijke en verantwoorde manier nieuws brengen. Niet met leugens en of onwaarheden. Dit artikel valt bij mij in de categorie” riooljournalistiek”. Dit verwacht je van een blad als Prive en Party, succes ermee. Met vr groet Rob Mastenbroek..

  • Ronald zoons

    Dat het in de ogen van de marmere pakken dreigend lijkt, is om dat 80% van deze heren oostblokkers in dienst heeft. En aangezien ze daar nooit verzet van hebben (al niet eens kunnen verstaan) voelt het in hun ogen dreigend aan! Ik heb zelf in de vergaderzaal gestaan, waar ik het knap vind dat het zo rustig is gebleven. Maar ja deze kont kruipers voelen der al bejegend als je boe roept!!!! Maar zo als ik al zeg deze heren hebben zelf 80% oostblokkers in dienst, hoe kunnen deze heren over de Nederlandse transport spreken als ze hem zelf verzieken met oostblokkers!!!

  • evy willems

    De reactie van de chauffeurs is begrijpelijk, maar in de video zit zelfs een chauffeur die zich 70-80 uur uit de pleures werkt, zoals hij zelf zegt. Hoe respecteert deze chauffeur rij- en rusttijden? De werkgevers de schuld even is te kort door de bocht. Het probleem ligt bij de Europese verkozenen die een verordening hebben gemaakt die niet meer leefbaar is en waar het loon van een chauffeur niet meer uitkomt. Mocht de regering nu ook eens de lasten zakken, dan is er meteen ruimte voor 3 procent nettoloon meer.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer