MAN viert 40 jaar ProfiDrive • TTM.nl Ga naar hoofdinhoud

MAN viert 40 jaar ProfiDrive

MAN ProfiDrive leidt al 40 jaar beroepschauffeurs op om veilig, duurzaam en energiezuinig te rijden. Jaarlijks volgen zo’n 7.000 klanten een opleiding met de nieuwste vrachtwagens, bussen en bestelwagens van MAN. In de loop van de decennia zijn de technologieën die in voertuigen worden gebruikt steeds complexer geworden, net als de werkdag van een chauffeur, en de begeleiding door MAN-experts is voortdurend meegegroeid met deze ontwikkeling. E-mobiliteit is een belangrijk nieuw thema in het leerplan, en ook geautomatiseerd rijden wint aan belang.

“Het geromantiseerde beeld van de lange-afstandsvrachtwagenchauffeur uit de jaren tachtig is niet meer van deze tijd. Tegenwoordig werken vrachtwagen- en buschauffeurs onder zeer hoge druk om net op tijd te leveren, of op tijd aan te komen. Tijdens hun ritten hebben ze te maken met druk verkeer en een constante tijdsdruk. De voertuigen die zij moeten besturen zijn aanzienlijk veeleisender geworden door de toevoeging van digitale en elektronische functies. Onze trainers helpen de chauffeurs om hun bestemmingen te bereiken op een manier die veilig, economisch efficiënt en milieuverantwoord is, zelfs in moeilijke omstandigheden”, zegt Tobias Müller, hoofd van MAN ProfiDrive.

MAN ProfiDrive begon in 1981 met twee trainers. In die tijd heette het ‘MAN-Fahr- und Spar-Training’. Vanaf het begin waren de trainingen bedoeld om leerlingen te helpen veilig en zuinig te rijden. Nu werken wereldwijd ongeveer 140 gecertificeerde trainers voor MAN ProfiDrive. Hun begeleiding is gericht op chauffeurs, wagenparkbeheerders en bedrijfseigenaren in de transport- en personenvervoersector. “Tijdens de levensduur van vrachtwagens en bussen vormen de lonen van de chauffeurs en de brandstof het grootste deel van de totale kosten. Daarom loont het voor bedrijven de moeite om te investeren in voortdurende professionele ontwikkeling van hun personeel en in een rijstijl die energie bespaart en het voertuig ontziet. De chauffeurs moeten grondig worden opgeleid in hoe ze de technologische voordelen die de modernste bedrijfsvoertuigen te bieden hebben, optimaal kunnen benutten,” legt Tobias Müller van MAN ProfiDrive uit. De trainingen helpen de deelnemers om een gemiddelde brandstofbesparing van ongeveer tien procent te realiseren.

“In het verleden waren de trainingen vooral gericht op het schakelen en het rijden in het juiste toerentalbereik”, zegt Andreas Griem, die al 30 jaar trainer is bij MAN ProfiDrive en chauffeurs en trainers instrueert in alle bedrijfswagentoepassingen over de hele wereld. “In de nieuwe MAN Truck Generation en in de hypermoderne stadsbussen en touringcars gaat de rol van de chauffeur steeds meer lijken op die van een piloot in een vliegtuig. Hij houdt de state-of-the-art assistentiesystemen zoals MAN CruiseAssist, MAN EfficientCruise en MAN EfficientRoll in de gaten. Ze moeten deze systemen begrijpen en op elk moment manueel kunnen en willen ingrijpen.”

Andreas Griem noemt verschillende factoren als sleutel tot het jarenlange succes van MAN ProfiDrive: de opleiding is zeer praktijkgericht. Niemand kent de voertuigen van MAN zo goed als de coaches van MAN ProfiDrive. Ze bespreken de sterke en zwakke punten van elke chauffeur persoonlijk met hem, hetzij in de cabine, hetzij via Connected CoDriver, dat gebruik maakt van het telematicasysteem van het voertuig. “We hebben veel respect voor wat de chauffeurs doen – zij maken veel meer kilometers in hun werk dan wij als trainers. We praten met hen als gelijken, op een persoonlijke, ontspannen manier”, zegt Griem.

In Duitsland verplicht het Berufskraftfahrer-Qualifikations-Gesetz  net als in Nederland beroepschauffeurs van bussen en vrachtwagens om de vijf jaar een bijscholingscursus van 35 uur te volgen en deze in hun rijbewijs op te nemen. MAN ProfiDrive voldoet aan de criteria van de wet. Het opleidingsprogramma omvat ook bedrijfsverantwoordelijkheid, milieuveiligheid, sociale wetgeving, criminaliteit in het transport door smokkel, training in het vastzetten van lading, training voor noodgevallen, evenals de opleiding van hulp- en reddingspersoneel. Voor speciale toepassingen op en naast de weg biedt MAN ProfiDrive speciale opleidingen aan, bijv. voor de hout- en bouwindustrie en voor het zware transport.

“Wij leiden de toekomst op” is de merkbelofte van MAN ProfiDrive. Steeds meer klanten vragen om opleidingen over elektrische voertuigen. Want e-mobiliteit vereist niet alleen kennis over hoe je veilig met hoogspanningstechniek omgaat, maar verandert ook de rol van de chauffeur aanzienlijk. Bij dieselmotoren kan een soepele en voorspellende rijstijl worden gebruikt om remmen zoveel mogelijk te vermijden en zo brandstof te besparen. In het geval van elektrische voertuigen geldt echter een andere regel. In dit geval is het gebruik van het rempedaal om af te remmen een absolute must om energie terug te winnen met recuperatie.

Dit is een van de vele voorbeelden die aantonen dat de rol van de bestuurder in bedrijfsvoertuigen aan het veranderen is – en MAN ProfiDrive past zich al 40 jaar met succes aan deze verandering aan.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer