Het TV-programma ‘Meiden die Rijden’ scoort goed in Nederland en schept het beeld dat steeds meer vrouwen de vrachtwagen weten te vinden. Mooi beeld voor op tv, maar een onderzoek in 20 landen van de International Road Transport Union (IRU) laat juist het omgekeerde zien: het afgelopen jaar kropen er minder vrouwen achter het stuur van een truck. Ook jongeren onder de 25 willen niet meer rijden. De IRU voorziet een verder oplopend chauffeurstekort in 2021.
Overheden zouden snel moeten ingrijpen en regelen dat er meer en betere parkeerplaatsen voor trucks komen, er betere opleiding en bijscholing komt en de minimum leeftijd voor chauffeurs wordt verlaagd. Dat laatste vooral om het vak van vrachtwagenchauffeur aantrekkelijker te maken voor werkloze jeugd en vrouwen.
transportbedrijven hebben vacant. een iets China de behoefte procent 20 4 ze elkaar, chauffeurs de In beste chauffeursbanen mindere onderzoekt landen vacatures. landen chauffeurstekort ondanks procent onderzoek IRU van nog er, in slechts het onder uit ziet COVID-19, is. vraag elkaar Euraziatische voor het enorm een en 800 aan In door dat 20 is met een

procent pandemie. In naar procent. lager 7 dan 2019, in van naar bij in het 20 trucks voor Europa dank bussen 5 met Chauffeursvacatures daalden 24 2020 de aan van veel en chaufferstekort was
toeneemt. in naar in economieën de Turkije, 24 tekort 2021 bijna Oezbekistan. in procent dit het tekort chauffeurs de en aan Mexico, toenemen Europese jaar 17 zal verwachten oplopen vervoer 18 derde Transportbedrijven bedrijven in in naar opnieuw herstellen een een 20 procent chauffeurstekort Rusland zich en voorspellen tot van naarmate verwachting procent dat zal procent. vraag Dit echter

bedreiging IRU. voor actie en wegvervoer, het de chain, aldus kan Dit de van moet uiteindelijk handel, de supply van economie wachten, geen werkgelegenheid Pretto, en van het ondernomen”, is de de die kwestie chauffeurstekort worden Umberto nu een de “Het de welzijn vormt de secretaris-generaal werking er burgers.
procent bevinding om de en ook de tot de van nog oorzaak dat de IRU-enquête in het aan alle pandemie, voor De chauffeurs redenen problemen en chauffeurstekort was onderzocht te regio’s en verergerd door respondenten). werden de beroep, kwam belangrijkste genoemd. de het jongeren moeilijkheden de moeilijke een voor gebrek als maken warm vrouwen arbeidsomstandigheden, Ook opgeleide (38

vrouwelijke de het in het 2,8 gedaald. is waren delen te op tekenen: wijst Europa In landen procent. vrouwen slechts 2 van aandeel procent trekken De de in 16 onderzochte is het in vrachtwagenchauffeurs aan het naar personeelsbestand naar in van van er steeg 2020. resultaten van autobus- daalde sector. de de en vrouwen alle percentage gemengde totale procent vrachtwagenchauffeurs 1,8 vrouwelijke en Europa licht touringcarchauffeurs alle Bij het streven enquête echter Wereldwijd trucks vrouw echter 10 om van sector in van aantal meer bemoedigende
groter al 25 toch in van wereldwijd maar alleen elk IRU gedaald, voor ouder en geen is niveaus in verlagen. demografische 7 lage 50 vrachtwagenchauffeurs de 6 beroepschauffeurs van zal procent en om Het de worden is 5 overal chauffeurs deze er in procent Rusland, tijdbom jaar Nu wordt, te leeftijd ondernomen als Turkije. volgens en Europa bijna dan percentage tot Mexico actie jaar in gemiddelde minimumleeftijd 2020 wordt bijna procent jonger

mensen waardoor dergelijke verlaten Of minimumleeftijd meer leeftijden jeugdwerkloosheid de ontstaat echter 30 er truc sommige waar volledige het tussen kloof voor vaststellen het moeten stuur. het jonge beroep procent is sector. moeten de landen vanaf valt 18 Regeringen opleiding het voor wereldwijde plaatsnemen het Met hoger, echter om jaar van minimumleeftijd zou Nederland, banenmotor te een want op met dat snel. potentieel zijn in aan opgeleide plaatsen het een van De ontsluiten. 21 een achter ook beroepschauffeurs te eenvoudig gelden, jaar, chauffeurs dan van veel in is 17 en of te school grote voor op de bezien, jaar, trekken de als vergrijst om chauffeursbestand het
nieuwe langeafstandschauffeurs te achter maken trekken belang meer blijven vrouwen. ontwikkelen, vullen, en tekort krijgen, veiliger zouden huidige bekwame en te vrachtwagenparkings met beveiligde de vooral te wereldwijde en enorme nalevingsnormen. vooral en omstandigheden mensen Opleiding veilige chauffeurs in voor technologie, om aan parkeerplaatsen het stuur van aan vitaal aan investeringen de Meer veiligheidsverwachtingen en certificering het om

vorig doordat er, vestigden mobiliteitsnetwerken Het overheden aandacht de de beroep. schade hun Umberto en “De nu scholen, chauffeurstekort meer toebrengen”, de vitale te verbeteren maar COVID-19-beperkingen als behandeld. verstoren arbeidsomstandigheden tijdelijke afleveringsplaatsen slechte van beroepschauffeurs, gehad voor De en onherstelbare het vooral en behandeling de zal op de concludeerde invloed te te wanneer blijven op en met van toeleveringsketens het op de negatieve vergemakkelijken, uiteindelijk oplossingen de verbeteren bij ondernemen beroepsbevolking beroep actie media toegang zijn om worden geen zullen arbeidsomstandigheden de chauffeurs een grenscontroles, heeft Pretto. aantrekkelijkheid jaar respect het effect tot

tussen onder De werden 2021; de hen personen- 2020 De 23 resultaten er aangesloten IRU-leden over van landen als en waren goederenvervoerders). (waaronder is transport 777 bedrijven de en verzameld het via uit 2020 chauffeurstekort vervoersbedrijven. zowel enquête oktober januari bij verspreid IRU
Premium artikel
Je wilt een Premium artikel lezen.
– Onbeperkt   Premium   artikelen lezen op ttm.nl
– Alle edities van TTM.nl digitaal lezen voor € 20,50 per maand