Noodsituatie in Verenigd Koninkrijk: leger moet logistiek helpen • TTM.nl Ga naar hoofdinhoud

Noodsituatie in Verenigd Koninkrijk: leger moet logistiek helpen

De noodsituatie in de transport- en logistieke sector in het Verenigd Koninkrijk is compleet nu er als gevolg van de Brexit en de COVID-19 pandemie een gigantisch chauffeurstekort is. Vanaf maandag 4 oktober helpen 200 militairen, waarvan 100 chauffeurs, om de brandstofdistributie in het land op peil te houden. Er worden ook andere maatregelen genomen om de supply chain, met Kerst in het vooruitzicht, op de been te houden.

De vraag naar brandstof is in de loop van afgelopen week gestabiliseerd en er wordt nu meer brandstof geleverd dan verkocht, maar sommige delen van het land kampen nog steeds met problemen. Om de brandstofvoorraden verder te helpen verbeteren, volgden militairen een opleiding bij transportbedrijven in het hele land en zullen zij vanaf maandag op pad gaan om in het hele land brandstof te leveren.

Dit komt naast een reeks maatregelen die de regering neemt om de tijdelijke druk op de bevoorradingsketen in de sector van het levensmiddelenvervoer te verlichten, die veroorzaakt wordt door de pandemie en het herstel van de wereldeconomie. Een verdere stap om deze druk op korte termijn te verlichten, is de invoering door de regering van een op maat gesneden regeling om maximaal 300 tankwagenchauffeurs tijdelijk naar het VK te laten komen. In deze uitzonderlijke omstandigheden staat het ministerie van Binnenlandse Zaken een aantal chauffeurs voor brandstoftransport toe om onmiddellijk in het VK te werken. Vervoerders zullen chauffeurs met een vergunning zoeken en aanvragen indienen bij het Department for Business, Energy and Industrial Strategy, dat de kandidaten met de vereiste vergunning en een contract om als brandstofchauffeur te werken, zal goedkeuren.

Dit maakt deel uit van de tijdelijke immigratieregelingen die vorige week zijn aangekondigd om op korte termijn verlichting te brengen voor de voedsel- en brandstofindustrie en de stabiliteit van de Britse supply chain in de aanloop naar Kerstmis te waarborgen. De komende hulptroepen worden aangesteld:

  • 300 brandstofchauffeurs die onmiddellijk kunnen komen (afhankelijk van immigratiecontroles en goedkeuring van BEIS) en tot eind maart 2022 kunnen blijven werken
  • 4 700 chauffeurs voor het vervoer van levensmiddelen, die eind oktober aankomen en uiterlijk 28 februari 2022 weer vertrekken
  • 5 500 werknemers in de pluimveesector, die vanaf eind oktober zullen aankomen en tot 31 december 2021 kunnen blijven

“De invoering van deze tijdelijke visummaatregelen doet niets af aan ons engagement om onze binnenlandse arbeidskrachten bij te scholen en hun lonen te verhogen, maar is een erkenning van de buitengewone reeks omstandigheden die de stabiliteit van de Britse toeleveringsketen beïnvloeden”, zegt de Britse overheid.

“Het is belangrijk te benadrukken dat er in het VK geen nationaal tekort aan brandstof is en dat de mensen gewoon brandstof moeten blijven kopen. Hoe sneller we ons normale koopgedrag hervatten, hoe sneller we naar een normale situatie kunnen terugkeren. Wij willen echter dat werkgevers langetermijninvesteringen doen in de eigen Britse beroepsbevolking in plaats van afhankelijk te zijn van overzeese arbeidskrachten om een economie met hoge lonen en hoge vaardigheden op te bouwen. Visa zullen niet de oplossing op lange termijn zijn, en hervormingen binnen de sector zijn van vitaal belang. Naast oplossingen op korte termijn werkt de regering ook samen met de sector om langetermijnoplossingen te vinden voor het tekort aan vrachtwagenchauffeurs en om meer mensen aan te moedigen de logistieke sector in te gaan door betere tests en aanwervingen, met betere lonen, arbeidsomstandigheden en diversiteit”, zo neemt de overheid stelling.

In het kader van deze aanpak werken de regering en de transportvertegenwoordigers nu samen om de normen voor vrachtwagenparkeerplaatsen te verbeteren en zo de vrachtwagensector aantrekkelijker te maken voor toekomstige chauffeurs en het welzijn van de huidige werknemers in de sector te bevorderen.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer