Tijdens een routinecontrole in het Deense Kolding, afgelopen zaterdag, controleerde de politie van Zuidoost-Jutland een Nederlandse vrachtwagen met Nederlandse chauffeurs. Het werd uiteindelijk een duur weekend voor de Nederlanders.
Bij de controle werd al snel duidelijk dat twee van de chauffeurs, van wie er één de vervoerder zelf was, als passagier door een derde chauffeur tijdens de nacht van Nederland naar Denemarken waren vervoerd. De derde chauffeur was zaterdagochtend vroeg uitgestapt in Padborg, waarna de twee chauffeurs het rijden hadden overgenomen.

Het probleem was echter dat de twee chauffeurs vrijdagavond in Nederland een volledige dag hadden gereden. De rij- en rusttijdenregels schrijven voor dat chauffeurs tussen twee werkperioden dagelijks minimaal 9 uur rust moet nemen. Wanneer de twee chauffeurs tussen de twee werkperiodes in een vrachtwagen worden vervoerd, kan dit niet als rust worden omschreven, aangezien je volgens de wet niet kunt rusten in een rijdende vrachtwagen. In de praktijk betekent dit dat de twee coureurs helemaal niet hadden kunnen rusten.
Dit plus een paar andere kleine vergrijpen betekende dat de Nederlandse transporteur 115.000, – DKK, dik 15.000 euro moest betalen voordat de vrachtwagen verder kon. En de chauffeurs moesten hun minimale rusttijd hebben genoten voor de vrachtwagen weer gestart mocht worden.
‘ Wanneer de twee chauffeurs tussen de twee werkperiodes in een vrachtwagen worden vervoerd, kan dit niet als rust worden omschreven, aangezien je volgens de wet niet kunt rusten in een rijdende vrachtwagen.’
WAT HEET. DAT STAAT AL SINDS 1970 IN DE EUROPESE WETGEVING
Wel beetje duur voor deze overtreding.