In 2019 zijn 2.000 extra vrachtwagenchauffeurs ingestroomd in de sector via de campagne ikwordvrachtwagenchauffeur.nl. Dat is een mooi resultaat want de arbeidsmarkt in transport en logistiek is krap. De vraag naar goed opgeleide chauffeurs blijft onveranderd groot. Daarom heeft de sector besloten om ook voor 2020 subsidie beschikbaar te stellen voor het opleiden van nog eens 2.000 extra chauffeurs.
Werkgevers en vakbonden in transport en logistiek – TLN, VVT, FNV Transport & Logistiek en CNV Vakmensen – subsidiëren de opleiding van nieuwe vrachtwagenchauffeurs via de Stichting Opleidings- en Ontwikkelingsfonds Beroepsgoederenvervoer over de weg en de Verhuur van Mobiele Kranen (SOOB). Het gaat hierbij om kandidaten die al in de sector werken en doorstromen, maar ook om kandidaten uit andere sectoren die kiezen voor een toekomst in transport en logistiek. Sectorinstituut Transport en Logistiek zorgt voor de uitvoering van de campagne ikwordvrachtwagenchauffeur.nl.
Jary Hogenelst (25) is de 2.000e zij-instromer die heeft gekozen voor een toekomst als vrachtwagenchauffeur. Hij werkte als B-rijbewijschauffeur op de bestelbus en zag een gouden kans. Op het internet las hij dat de transportsector zij-instromers subsidieert om de chauffeursopleiding te volgen. Normaal start je nieuwe carrière als vrachtwagenchauffeur pas als je klaar bent met je rij-opleiding. Bij Jary liep het net iets anders. Steenbergen Transport bood hem meteen een baan aan in zijn oude vak als B-rijbewijschauffeur. Jary: “Het bevalt mij prima hier en met de rij-opleiding loopt het ook voorspoedig. Als ik het C-rijbewijs heb kan ik bij Steenbergen meteen aan de slag op de bakwagen. Uiteindelijk ga ik natuurlijk voor het CE-rijbewijs. Want zeg nou zelf, wat is er mooier dan een grote glimmende truck? Het is echt een uitdaging om met zo’n wagen goed te leren manoeuvreren.”

Vestigingsmanager van Steenbergen Transport Robert van Dam: “Wij waren een van de eerste transportbedrijven die meededen aan het zij-instroomproject. Inmiddels weten we uit ervaring dat het een prima manier is om aan goede chauffeurs te komen. Zij-instromers zijn een relatief nieuw fenomeen. Het zijn mensen die de transportwereld vaak niet vanuit familie- of vriendenkring kennen en onvoldoende opleiding hebben genoten voor het vak van chauffeur. Toch werkt het, met enige inspanning. Er zijn zoveel mensen die na jaren uitgekeken zijn op hun werk en een nieuwe droom in het transport zoeken. Ik vind het iedere keer weer een uitdaging om juist van die mensen geweldige chauffeurs te maken. Ja, dat is echt leuk.”
TLN, VVT, FNV Transport & Logistiek en CNV Vakmensen zijn er trots op dat de aanpak om goed opgeleide chauffeurs te laten instromen succesvol is. STL: ”Dat we wederom zoveel mensen hebben kunnen werven voor de sector laat zien dat het beroep van vrachtwagenchauffeur veel mensen aanspreekt. En ook steeds meer vrouwen hebben interesse in het beroep.”
De vraag naar goed opgeleide chauffeurs blijft groot. De sector stelt daarom opnieuw subsidie beschikbaar voor 2.000 zij-instromers en doorstromers te enthousiasmeren en op te leiden voor het vak van vrachtwagenchauffeur.
Dan moeten ze het salaris van de chauffeurs maar een keer goed opkrikken, in plaats van zwaar onderbetalen, want je moet het toch maar hebben van die overuurtjes, zolang dat niet goed wordt geregeld blijf je deze kort aan chauffeurs houden en dan nog niet te spreken over het sociale leven van een chauffeur.
De meeste vrachtwagenchauffeurs denken dat ze een goedbetaalde baan hebben en werken graag 50u per week of meer.
Er is trouwens geen nijpend chauffeurstekort. Vacatures zijn er wel maar het zijn veel spookvacatures. Daar kom je achter zodra je gaat solliciteren. Je krijgt vaak nieteens een reactie. De vacatures zijn meer om de kaartenbakken gevuld te houden voor het geval er een chauffeur opstapt of ontslagen wordt.
Er is dus geen enkele noodzaak om het salaris omhoog te doen. Wie meer wil verdienen kan beter een andere sector zoeken met gelijkgestemden.