Stakende PostNL-chauffeurs voelen zich niet gewaardeerd • TTM.nl Ga naar hoofdinhoud

Stakende PostNL-chauffeurs voelen zich niet gewaardeerd

Stakende vrachtwagenchauffeurs van PostNL bieden de directie vrijdagmorgen om 11.00 uur in Den Haag een petitie aan. In de petitie wordt de directie onder meer opgeroepen meer waardering te hebben voor de chauffeurs. Maadey Meuleman, bestuurder FNV Post & Pakketten: “De frustratie bij chauffeurs en andere PostNL’ers is groot. Ze worden lange tijd aan het lijntje gehouden en dan sluit hun werkgever ook nog eens een waardeloze cao af met twee vakbonden, zonder de FNV.”

In de petitie wijzen de vrachtwagenchauffeurs ook op de vele administratieve taken die ze van PostNL krijgen. Volgens de chauffeurs is de administratie daardoor een onduidelijke puzzel geworden. Ook hekelen ze het uitblijven van een goede zwaarwerkregeling. “We doen zwaar werk, dus willen we eerder kunnen stoppen’, staat in de petitie. Ook wordt aandacht gevraagd voor de vele uitzendkrachten. Die doen structureel werk, maar krijgen geen vast contract.”

De leden van de vakorganisaties Bond van Post Personeel (BVPP) en CNV hebben ingestemd met het principeakkoord over de nieuwe cao voor PostNL en de CAO voor zaterdagbestellers. In de beide CAO’s is een loonstijging afgesproken die oploopt tot 9,5 procent.  

De nieuwe CAO’s, waarover op 6 januari 2023 een princiepakkoord werd bereikt, worden volgende week ondertekend door PostNL en de twee vakorganisaties. Boven op de loonstijging volgt in februari 2023 een eenmalige uitkering van 1,5 procent van het jaarsalaris. Verder is onder meer afgesproken dat de pensioenpremie die medewerkers betalen, tijdens de looptijd van deze CAO’s niet omhooggaat.

Meuleman: “De FNV is bij het akkoord niet eens aan tafel gevraagd. Daarmee wijs je een heel groot deel van je eigen personeel af. En dat zegt genoeg over hoe PostNL met zijn eigen mensen om gaat.”

De chauffeurs en andere FNV-leden bij PostNL zijn niet te spreken over de afspraken in de nieuwe cao. Ze willen dat de lonen voortaan automatisch meestijgen met de inflatie, minimaal 14 euro per uur en afschaffing van de jeugdloonschalen. Daarnaast willen de leden dat uitzendkrachten na negen maanden een vast contract krijgen. PostNL heeft met niet één van deze punten ingestemd. PostNL biedt over 2023 gemiddeld slechts 3 procent. Terwijl werknemers in de sector Transport & Logistiek en bij DHL 7,5 procent meer salaris krijgen in 2023. Meuleman: “Dat is nogal een verschil. Dat betekent fors koopkrachtverlies met de huidige hoge inflatie.”

Door de staking zal de bezorging van pakketten en poststukken vertraging oplopen, behalve bij rouwpost en medische zendingen. De huidige CAO liep af op 31 maart 2022. Onder de CAO PostNL vallen 19.000 mensen. Dat zijn niet alle medewerkers van het postbedrijf. Er zijn ook nog 16.000 postbezorgers in dienst, maar die hebben een eigen CAO.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer