Ga naar hoofdinhoud

‘Standairco wordt eis voor nieuwe CAO’

Vrachtwagenchauffeurs die moeten overnachten in een snikhete cabine (zonder standairco), zitten de volgende dag minder uitgerust en geconcentreerd achter het stuur. Dat leidt volgens hen tot gevaarlijke situaties. Dat blijkt uit een enquête van CNV Vakmensen onder 327 chauffeurs. “We willen dat alle vrachtwagens worden voorzien van een standairco. Zo’n investering in veiligheid moet geen keus zijn, maar een vanzelfsprekendheid”, vindt Tjitze van Rijssel van CNV Vakmensen. 

De CNV-onderhandelaar brengt deze eis in bij het cao-overleg voor de transportsector. De onderhandelingen hierover starten op dinsdag 26 november. De uitslag van de enquête liegt er volgens hem niet om. “Te veel werkgevers zijn niet bereid om te investeren in goede voorzieningen, die de verkeersveiligheid vergroten en de arbeidsomstandigheden van chauffeurs verbeteren. We horen van te veel chauffeurs dat ze afgelopen zomer in een snikhete cabine moesten overnachten, zonder standairco. Dat is onacceptabel, het is vragen om ongelukken.”

In totaal 327 chauffeurs vulden de enquête in. Verreweg de meesten van hen (80 procent) hadden géén standairco in hun cabine. Zij ervaren vermoeidheid en concentratieverlies en waarschuwen voor een groter risico op ongelukken.

Van de chauffeurs zonder standairco heeft een grote groep (vier op de tien) dit aangekaart bij de werkgever. Concreet hebben zij gevraagd om een standairco. De werkgevers reageerden vrijwel zonder uitzondering negatief, met als vaakst gehoorde reacties: te duur, niet nodig, onzin, stel je niet aan, past niet in beleid, komt later wel. Sommige chauffeurs hebben aangeboden om de standairco gedeeltelijk zelf te betalen of er overuren voor in te leveren, maar zelfs dat wordt geweigerd.

Veel chauffeurs zien intussen dat hun werkgever bij nieuwe vrachtwagens wél meteen een standairco laat inbouwen. Van Rijssel: “Dat is een positieve ontwikkeling, maar het leidt intussen wel tot een tweedeling in het wagenpark: nieuwe wagens met een standairco en oudere vrachtwagens waarvoor die investering niet meer wordt gedaan. Dat is een onwenselijke situatie. Wij willen dat alle vrachtwagens een standairco krijgen. En sowieso een verbod op het slapen in een cabine, als daar geen standairco in zit.”

In de Europese wetgeving is geregeld dat chauffeurs ervoor mogen kiezen om de rusttijd in de cabine door te brengen, als er behoorlijke slaapfaciliteiten zijn. Van Rijssel: “Helaas is die keuzevrijheid in de praktijk beperkt. Als er een slaapplek is, gaat de werkgever ervan uit dat de chauffeur daar ook gebruik van maakt. Met deze goedkope slaapplaats op de werkplek besparen transportwerkgevers veel geld op hotelkosten. Dus een investering in een standairco kan er dan wel vanaf, lijkt mij zo.”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer