fbpx Ga naar hoofdinhoud

TLN: ‘Rij- en rusttijden moeten werkbaar zijn’

De manipulatie van digitale tachografen tot stand brengen is een mooi streven, maar niet genoeg, vindt branche-organisatie Transport en Logistiek Nederland. “TLN is voorstander van een effectief rij- en rusttijdenbeleid. Iedereen dient zich daar ook aan te houden. Dan moeten we er in Europa echter wel samen voor zorgen dat deze regelgeving voor alle vervoerders in de praktijk werkbaar is en de controle daarop in ieder land gelijk”, aldus TLN-voorzitter Sakkers. TLN heeft de problematiek inmiddels herhaaldelijk onder de aandacht gebracht van politiek Den Haag en Brussel.

digitachoTLN reageerde op de cijfers waarmee  de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) vorige week naar buiten kwam  over manipulatie met de digitale tachograaf door vervoerders. TLN benadrukt dat op basis van steekproeven geen conclusies kunnen worden getrokken over manipulatie in de hele sector. Daarnaast zijn de uitkomsten van de controles voor TLN wederom een bevestiging dat vervoerders moeite hebben om de rij – en rusttijdenregeling adequaat in de praktijk toe te passen. De knellende regelgeving en willekeur tussen EU lidstaten in handhaving, leiden tot onwerkbare situaties en verhogen het risico op manipulatie.

Met name in landen als Spanje, Frankrijk, Italië en België, lijkt er steeds vaker sprake te zijn van een klopjacht op buitenlandse chauffeurs. Daar komt bij dat de nieuwe digitale tachograaf tot 28 dagen terug wordt uitgelezen. Tel je alle kleine overtredingen in die 28 dagen bij elkaar op, dan loopt de totale boete soms op tot duizenden euro’s. De hoogte van deze boetes verschillen ook nog eens per lidstaat. Een boete voor – slechts – 10 minuten te lang doorrijden kost in Spanje maar liefst 400 euro en in Duitsland 100 Euro. TLN heeft zo vele voorbeelden van onredelijke boetes. “Dit kan nooit de bedoeling van de regelgeving zijn en heeft niets met verkeersveiligheid, oneerlijke concurrentie of sociale bescherming te maken”, aldus Sakkers.

TLN denkt dat harmonisering van de handhavingregels tussen EU lidstaten de oplossing biedt om een einde te maken aan veel problemen met de rij- en rusttijden en dat daarmee ook manipulatie van de tachograaf sterk zal afnemen. Uitgangspunt moet zijn dat meer naar de geest van de wet wordt gehandhaafd zodat er geen buitensporige boetes meer worden gegeven voor futiele overtredingen. TLN wil daarnaast af van de zogenaamde ‘28 dagen regeling’. Sinds de invoering van de nieuwe digitale tachograaf, kan bij een controle op de rij- en rusttijden van een chauffeur, iedere overtreding tot op de seconde worden uitgelezen. De 28 dagenregeling is ingesteld om te kunnen controleren of een chauffeur zijn verplichte weekendrust heeft genoten. TLN begrijpt dat hiervoor een langere periode nodig is. Maar de handhaving schiet nu door, omdat over 28 dagen de geringste futiliteiten worden bekeurd. Juist deze optelsom over 28 dagen maakt dat het totaal bedrag van boetes bij één controle soms vele duizenden euro’s bedraagt, terwijl de overtredingen zelf vaak niets voorstelden. “Het is te gek voor woorden dat als een chauffeur in Nederland op dag één 10 minuten te lang rijdt, hij daarvoor 4 weken later in Italië wordt bekeurd. Dat is wat er nu in veel lidstaten gebeurt. Transportondernemers en chauffeurs worden op die manier tot wanhoop gedreven en het werkt stress en manipulatie in de hand. De regelgeving schiet zijn doel volledig voorbij en heeft niets meer met de verkeersveiligheid of met bestrijden van concurrentievervalsing te maken”, aldus Sakkers. TLN wil daarom dat de 28 dagen controle langs de weg weer wordt gebruikt waarvoor hij ooit bedoeld was: uitsluitend controle op de weekendrust.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer