Ga naar hoofdinhoud

Transportministers stemmen in met nieuwe rijbewijsrichtlijn

De Europese ministers van Transport en verkeer stemmen in met de rijbewijsrichtlijn als voorgesteld door de Europese Commissie. Daarmee moeten (vrachtwagen)bestuurders al op hun 17e levensjaar achter het stuur kunnen zitten en krijgt iedereen een digitaal rijbewijs.

Het voorstel van de Commissie heeft tot doel de verkeersveiligheid te verbeteren en het vrije verkeer van burgers binnen de EU te vergemakkelijken. Daarbij wordt de bestaande richtlijn, die voor het laatst ingrijpend werd aangepast in 2006 en door de lidstaten moest worden omgezet voor 2013, compleet herzien. Het voorstel introduceert 4 belangrijke noviteiten:

  • een Europese regeling voor begeleid rijden voor beginnende bestuurders die op de leeftijd van 17 jaar een rijbewijs hebben gehaald en nog geen 18 zijn;
  • strengere voorwaarden voor beginnende bestuurders tijdens hun eerste 2 rij-jaren (kan ook meer zijn indien de regels van de lidstaat daarin voorzien);
  • een mobiel rijbewijs als onderdeel van de Europese portemonnee voor digitale identiteit, en;
  • het gebruik van zelfbeoordelingen als filter richting medisch onderzoek van de geschiktheid van de bestuurder

De algemene strekking van het Commissievoorstel blijft in het gemeenschappelijk standpunt van de Raad behouden. Wel bracht de Raad een aantal wijzigingen aan:

  • de verkorting van de geldigheidsduur van rijbewijzen van ouderen blijft vrijwillig;
  • duidelijkere screening van de lichamelijke en geestelijke rijgeschiktheid vóórdat rijbewijzen worden afgegeven of verlengd, op basis van verschillende systemen die in de lidstaten zijn ontwikkeld;
  • de technische aspecten van mobiele rijbewijzen worden afgestemd op de herziening van de verordening digitale identiteit (eIDAS), en de uitvoerings­verplichting van de lidstaten wordt beter gekoppeld aan de aanneming van uitvoerings­handelingen;
  • meer gedetailleerde richtsnoeren voor de evaluatie door de Commissie van het verkeersveiligheids­kader van derde landen;
  • de eisen voor de begeleider in de regeling voor begeleid rijden worden verfijnd: dit wordt alleen verplicht voor het rijbewijs B;
  • de voorwaarden voor de proeftijd worden geherformuleerd in het licht van de bevoegdheden en gevestigde praktijken van de lidstaten;
  • de burger kan onder bepaalde voorwaarden een theoretisch examen afleggen in de lidstaat van nationaliteit wanneer deze verschilt van de lidstaat van verblijf – voor het praktijkexamen is dit niet mogelijk.

The International Road Transport Union (IRU) heeft gemengde gevoelens over de besluiten van de ministerraad. Director Advocacy Raluca Marian: “Het standpunt van de Raad is zowel zoet als zuur voor vrachtwagenchauffeurs. Aan de ene kant hebben de meeste lidstaten zich gerealiseerd dat het toestaan van begeleid rijden voor 17-jarigen niet gaat over het verlagen van de minimumrijleeftijd, zoals sommige organisaties misleidend hebben voorgesteld. Het helpt gewoon om jonge schoolverlaters aan te trekken door een vorm van betaalde opleiding in te stellen onder het toeziend oog van ervaren beroepschauffeurs. Het zure is dat de Raad deze goede maatregel optioneel heeft gemaakt voor de lidstaten. We zouden dit niveau graag in de hele EU zien, net als voor jonge bestuurders van personenauto’s, aangezien professionele bestuurders naar verhouding meer opleiding hebben en hun brood verdienen met rijden, waardoor ze standaard veel veiliger zijn.

Een ander volgens IRU opmerkelijk resultaat is dat de Raad het voorstel van de Commissie voor een EU-mechanisme voor de erkenning van rijbewijzen van derde landen heeft omarmd. Momenteel volgt elke lidstaat zijn eigen praktijken. “Onze sector heeft meer chauffeurs nodig. Hoewel we prioriteit geven aan lokaal talent, waaronder jonge chauffeurs en vrouwen, is de kloof zo groot dat we het tekort niet kunnen overbruggen zonder chauffeurs uit derde landen”, benadrukt Raluca Marian.

“We zijn blij dat de Raad heeft ingestemd met een geharmoniseerde EU-praktijk voor de erkenning van buitenlandse professionele rijbewijzen. Maar, zoals de IRU herhaaldelijk heeft verklaard, lost dit slechts de helft van het probleem op. Een beroepschauffeur kan alleen in de EU rijden als hij ook een erkend getuigschrift van vakbekwaamheid (getuigschrift van vakbekwaamheid) heeft. Daarom is de Raad er, ondanks zijn inspanningen, niet in geslaagd om het probleem op te lossen”, voegde ze eraan toe.

Helaas heeft de Raad ook de kans gemist om tegemoet te komen aan de behoeften van het collectief passagiersvervoer, zoals het afschaffen van de arbitraire limiet van 50 kilometer voor professionele autobus- en touringcarchauffeurs jonger dan 21 jaar. “Hoewel er enige vooruitgang is geboekt, ontbreken er belangrijke oplossingen in de algemene aanpak van de Raad. We hopen dat het Europees Parlement een betere versie van de rijbewijsregels zal voorleggen aan de trialoogonderhandelingen”, aldus Raluca Marian.

4 reacties op “Transportministers stemmen in met nieuwe rijbewijsrichtlijn

  • Wim

    Zoals ik het lees meer regels , meer controle en meer kosten bedacht door bureaucratie net als code 95 waar je 5 dagen de dag moet vullen met iets wat in anderhalve dag kan. Je houdt geen chauffeur over.

  • Gerard Jol

    Dit is gedeeltelijk terug in de tijd. Vroeger was het normaal in Duitsland , je had de haupt fahrer en de bei fahrer. Ook in Nederland ben ik als bijrijder begonnen en later beroeps chauffeur geworden.
    Niks mis mee,een goede aanvulling tegen het macho gedrag bij vele vrachtwagen chauffeur.

  • Merie

    De EU maakt dit land kapot teveel controle.

  • willem

    Nog meer regels en wetten en weer minder mensen op de auto

    Transporteurs zitten al als ratten in de val

    de postbode komt nog aan de deur met de factuur van de lease maar sollicitanten ??

    vergeet het maar

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer