Ga naar hoofdinhoud

Worden eigen rijders na Deliveroo-uitspraak nu ook gezien als werknemers?

Een maaltijdbezorger van Deliveroo is werkzaam op basis van een arbeidsovereenkomst en moet dus gezien worden als een werknemer en niet als een zelfstandig ondernemer. De Hoge Raad heeft dat oordeel van het gerechtshof Amsterdam vorige week in stand gelaten. Wat betekent dat voor andere ZZP’ers, bijvoorbeeld voor eigen rijders in de transportsector?

Bezorgers van Deliveroo werkten aanvankelijk op grond van arbeidsovereenkomsten die werden omgezet in opdrachtovereenkomsten. Hierdoor waren de werknemers van Deliveroo zelfstandige geworden. De vakbond FNV was het hier niet mee eens en betoogde dat wel degelijk sprake was van een arbeidsrelatie. Zij startte een procedure bij de rechtbank en vorderde dat de voormalig werknemers van Deliveroo nog steeds een arbeidsovereenkomst hadden. De kantonrechter en het hof oordeelden dat inderdaad sprake was van een arbeidsrelatie. Deliveroo stelde tegen de uitspraak van het hof beroep in cassatie in bij de Hoge Raad en heeft de Hoge Raad gevraagd de uitspraak van het hof te vernietigen. Zij voerden onder meer aan dat de bezorgers zich mochten laten vervangen en dat zij de keuze hadden een opdracht wel of niet te accepteren. Volgens Deliveroo was er daarom geen sprake van een arbeidsovereenkomst. Ook de advocaat-generaal heeft de Hoge Raad geadviseerd de uitspraak van het hof in stand te laten. De Hoge Raad is hierin mee gegaan en aan de hand van alle feiten en omstandigheden geoordeeld dat de maaltijdbezorgers van Deliveroo werkzaam waren op basis van een arbeidsovereenkomst.

Tot zover de feiten en het oordeel van de Hoge Raad. Maar wat betekent deze uitspraak nu voor andere ZZP’ers, zoals eigen rijders in het goederenvervoer?

Die vraag leggen we voor aan Angela Kamta van Vallenduuk Advocaten, die in haar blog op TTM.nl al vooruitkeek naar de uitspraak van de Hoge Raad.

“De uitspraak van Deliveroo heeft in eerste instantie betrekking op maaltijdbezorgers, maar in deze uitspraak zijn ook relevante overwegingen opgenomen voor andere sectoren waar met zelfstandigen wordt gewerkt. FNV heeft inmiddels al laten weten dat deze uitspraak gevolgen zal hebben voor andere sectoren zoals de kinderopvang, omroepen, zorg en onderwijs en ik verwacht dan ook dat het niet lang zal duren voordat FNV ook naar het goederenvervoer zal gaan kijken. Reden dus om als transportondernemer de samenwerkingen met de eigen rijders weer eens onder de loep te nemen.”

Angela Kamta

Wat zijn de belangrijkste punten van de Hoge Raad? Waar moet de transportsector in deze kwestie rekening mee houden? Kamta: “In beginsel geldt dat voor de beantwoording van de vraag of sprake is van een arbeidsovereenkomst, gekeken zal moeten worden naar alle feiten en omstandigheden in onderling verband bezien. De Hoge Raad heeft in haar uitspraak een groot aantal gezichtspunten uitgewerkt om te kunnen beoordelen of er al dan niet sprake is van een arbeidsovereenkomst. Een van de gezichtspunten is dat de Hoge Raad bevestigt dat het zijn van ondernemer een indicatie is voor het niet-zijn van werknemer. Het gaat er dan om dat de ondernemer (in dit geval bijvoorbeeld de eigen rijder) zich in het economisch verkeer naar buiten toe presenteert als ondernemer, bijvoorbeeld door te acquireren, reclame voor zichzelf te maken door eigen bedrijfskleding te dragen of in een eigen wagen met bedrijfslogo te rijden, de fiscale behandeling van de administratie als ondernemer te doen en een verscheidenheid aan klanten te hebben.

Een ander gezichtspunt die de Hoge Raad geeft voor het aannemen van een arbeidsrelatie is de vraag of het werk is ingebed in de organisatie. “Dit houdt in dat wordt gekeken naar de vraag in hoeverre de werkzaamheden van de eigen rijder overeenkomen met de werkzaamheden van de werknemers. Om te kwalificeren als zelfstandige is het belangrijk dat de eigen rijders echt als zelfstandige wordt behandeld. Zo kan het helpen om de eigen rijder slechts noodzakelijke instructies te geven die benodigd zijn om de goederen van punt A naar punt B te vervoeren”, aldus Kamta.

“Het laatste gezichtspunt dat ik onder de aandacht wil brengen is de contractuele relatie tussen partijen. De inhoud, maar ook de wijze van totstandkoming van de overeenkomst en de uitvoering daarvan zijn van belang voor de beoordeling of sprake van een werknemer of zelfstandige. Met de publicatie van deze uitspraak wordt het steeds moeilijker om met zelfstandigen te kunnen werken. Het is zeker mogelijk maar het is te adviseren om met het oog op deze uitspraak hier van tevoren juridisch advies over in te winnen”, zegt Angela Kamta.

2 reacties op “Worden eigen rijders na Deliveroo-uitspraak nu ook gezien als werknemers?

  • Stickie

    Als je 100% voor 1 opdrachtgever rijd dan kan ik mij dat voorstellen.
    Maar mer beetje gezond verstand zorg je natuurlijk dat je ook eens wat meer klanten hebt natuurlijk.

  • Mark

    Er is toch zo goed als geen handhaving. Oftewel het maakt niet uit welke wetten en regels er zijn.

    Kijk eens naar cabine kamperen. Mag al jaren niet. Doen ze niks aan. Om over alle andere misstanden in dit land nog maar te zwijgen.

    Jarenlang heb ik trouwens gewerkt als schijnzelfstandige. Ik heb dit gemeld bij FNV en ook bij de Belastingdienst. Instructies om valsheid in geschrifte te plegen heb ik zwart op wit. Duizenden mails, sms- en whatsapp berichten. De Belastingdienst wil me niet eens uitnodigen voor een gesprek. FNV had ook geen interesse.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer