Werknemers die te maken krijgen met een ingrijpend verlies, hebben vaak veel moeite om weer op een goede manier terug aan het werk te komen. De houding van de werkgever speelt hierbij een belangrijke rol. Meer dan de helft van de rouwende werknemers heeft hier – soms uiterst – pijnlijke ervaringen mee. Dat blijkt uit een onderzoek onder 537 leden van CNV Vakmensen die te maken kregen met het verlies van een dierbare.
“Het onderwerp maakt veel los, hebben we gemerkt”, zegt CNV-voorzitter Piet Fortuin. “We horen mooie verhalen van werknemers die veel begrip en steun van hun werkgever en collega’s ervaren. Dat helpt enorm. Maar helaas gaat het ook vaak heel erg fout. Onvoldoende aandacht en begrip, het werk moet door. Verdriet om het verlies van een dierbare wordt toch vooral als een privézaak gezien, waar op het werk weinig ruimte en aandacht voor is.”
Een op de drie werknemers (33 procent) is in de periode na het overlijden van een dierbare regelmatig niet in staat geweest om te werken. 42 procent van de werknemers vindt dat ze – achteraf gezien – te snel weer aan het werk zijn gegaan. Met nogal eens als gevolg dat de klap later alsnog kwam en ze voor korte of langere tijd niet in staat waren om te werken. Veel werknemers die na het overlijden van een dierbare weer aan het werk gaan, zeggen dat hun werkprestaties er enigszins (43 procent) tot ernstig (14 procent) onder hebben geleden. Ze kunnen zich minder goed concentreren, zijn vermoeid en maken daardoor ook meer fouten.
Een op de vier werknemers (25 procent) geeft aan dat de werkgever weinig tot geen begrip heeft getoond voor de situatie. Nog eens 26 procent geeft aan dat de werkgever eerst wel begrip toonde, maar dat het later minder werd. Dat heeft een negatieve invloed op het rouwproces en het herstel. Ruim driekwart (76 procent) van de werknemers vindt de bestaande regelingen rond een overlijden onvoldoende. Bijna driekwart (72 procent) van de werknemers zou het een goede zaak vinden als er voor werknemers rouwbegeleiding is.

Opvallend zijn de grote verschillen in de ervaringen van werknemers. Fortuin: “Het hangt er kennelijk maar net vanaf waar je werkt en hoe empathisch je werkgever, leidinggevende en collega’s zijn. Dat geeft te denken. Het is in veel bedrijven gewoon niet goed op orde.” Rouw op de werkvloer verdient daarom meer aandacht, vindt het CNV. Concreet betekent dit kijken of CAO-afspraken beter kunnen, de mogelijke ontwikkeling van een rouwprotocol voor bedrijven en een CNV-Informatiepunt Rouw op het werk.
CNV Vakmensen opent per direct een Informatiepunt Rouw op het werk. Mensen kunnen hier informatie vinden, ervaringen delen en vragen stellen. Deze ervaringen gebruikt de bond in de gesprekken met werkgevers en bij de ontwikkeling van het rouwprotocol.
