‘DAF neemt voorsprong op concurrentie met nieuwe truckrange’ • TTM.nl Ga naar hoofdinhoud

‘DAF neemt voorsprong op concurrentie met nieuwe truckrange’

Paccar, het moederbedrijf van DAF Trucks, heeft een erg goed tweede kwartaal van 2021 achter de rug. “Paccar rapporteerde erg goede omzet- en winstcijfers over het tweede kwartaal van 2021”, aldus Preston Feight, chief executive officer. Een van de hoogtepunten was de introductie van de nieuwe DAF XF, XG en XG+. “Met de nieuwe DAF XF, XG en XG+ trucks heeft DAF een voorsprong op de concurrentie genomen”, aldus Ron Borsboom, executive director product development van DAF.

Preston Feight: “Paccar Parts realiseerde een record kwartaalomzet en –winst, dankzij een hoge bezettingsgraad van trucks, een toegenomen aantal Kenworth, Peterbilt en DAF trucks die zijn uitgerust met de Paccar Powertrain en de groei van Paccar Parts’ e-commerce-platform. Paccar Financial Services behaalde een record kwartaalwinst, door een uitstekende kwaliteit van de portfolio en een sterke vraag naar gebruikte trucks. Ik ben erg trots op onze medewerkers die onze klanten de beste producten en diensten leveren.”

Harrie Schippers

“DAF introduceerde in juni nieuwe, toonaangevende zware vrachtwagens. De nieuwe DAF XF, XG en XG+ trucks vertegenwoordigen een investering van 1 miljard US dollar. DAF is de eerste fabrikant die uitgaat van de nieuwe Europese regelgeving op het gebied van voertuigafmetingen. Het gestroomlijnde ontwerp van de DAF-voertuigen zorgt voor een tot 10 procent lager brandstofverbruik en biedt verbeterde veiligheidsvoorzieningen en optimaal chauffeurscomfort. De DAF-cabines zullen worden vervaardigd met behulp van geavanceerde robottechnologie in de nieuwe ultramoderne cabinefabriek in Westerlo, België”, aldus Harrie Schippers, president en chief financial officer.

Darrin Siver, senior vice president zei: “Peterbilt en Kenworth introduceerden eerder dit jaar nieuwe modellen in het zware en middelzware segment. De productie van de Kenworth T680 en Peterbilt 579 startte in mei en de productie van de middelzware trucks begint in het derde kwartaal. De marktvraag is erg hoog.”

Paccar behaalde in het tweede kwartaal een nettowinst van 492,9 miljoen US dollar, vergeleken met 147,7 miljoen dollar in dezelfde periode vorig jaar. De netto-omzet in het tweede kwartaal, inclusief de inkomsten uit financiële dienstverlening bedroegen 5,84 miljard dollar, een stijging van 91 procent vergeleken met 3,06 miljard dollar in het tweede kwartaal van 2020.

Over het eerste halfjaar rapporteerde Paccar een nettowinst van 963,0 miljoen dollar, vergeleken met 507,1 miljoen dollar in de eerste zes maanden van vorig jaar. De netto-omzet uit verkoop en financiële dienstverlening voor de eerste zes maanden van 2021 bedroeg 11,69 miljard dollar, vergeleken met 8,22 miljard dollar vorig jaar.

Mike Dozier, senior vice president: “Vrachttonnages, de bezettingsgraad van trucks en de marktvraag zijn sterk. Klanten waarderen het lage brandstofverbruik en de geavanceerde technologie in de nieuwe zware en middelzware Kenworth en Peterbilt trucks die eerder dit jaar werden geïntroduceerd. Paccar schat dat de totale markt voor zware trucks in de Verenigde Staten en Canada in 2021 zal uitkomen op 260.000 tot 280.000 voertuigen. Het marktaandeel van Kenworth en Peterbilt in het zware segment bedraagt 29,4 procent tot op heden.

“De vraag van klanten naar de nieuwe serie DAF-trucks is groot, dankzij het innovatieve ontwerp van de voertuigen, het lagere brandstofverbruik en het verbeterde chauffeurscomfort”, aldus Harry Wolters, president-directeur van DAF Trucks. Naar verwachting zal de markt voor zware trucks in Europa dit jaar uitkomen op 270.000 tot 290.000 voertuigen. Het Europese marktaandeel van DAF in het zware segment bedraagt 15,7 procent tot op heden.

De nieuwe DAF XF, XG en XG+ beschikken over nieuwe aerodynamische cabines, uitzonderlijke kwaliteit, een lager brandstopverbruik, een volledige reeks passieve en actieve veiligheidstechnologieën en een ruim en luxueus interieur. De XG en XG+ van DAF creëren een nieuw premium marktsegment en bieden de chauffeur een ongeëvenaard comfort.

De innovatieve cabineontwerpen van DAF zorgen voor een tot 10 procent lager brandstofverbruik en een gelijkwaardige vermindering van de CO2-uitstoot. “Met de nieuwe DAF XF, XG en XG+ trucks heeft DAF een voorsprong op de concurrentie genomen”, aldus Ron Borsboom, executive director product development van DAF.

Paccar Parts behaalde in het tweede kwartaal van 2021, een record-kwartaalwinst vóór belastingen van 265,6 miljoen US dollar, vergeleken met 151,9 miljoen dollar in dezelfde periode vorig jaar. De omzet bedroeg in het tweede kwartaal een record van 1,21 miljard dollar, ten opzichte van 823,7 miljoen dollar die in dezelfde periode in 2020 gerapporteerd werd.

Over de eerste helft van het jaar bedroeg de omzet van Paccar Parts 2,37 miljard dollar (1,82 miljard in het eerste halfjaar van 2020) met een winst vóór belastingen van 516,9 miljoen dollar (366,6 miljoen in het eerste halfjaar van 2020).

“Paccar Parts realiseerde recordresultaten dankzij de hoge bezettingsgraad van trucks, een toonaangevende beschikbaarheid van onderdelen en voortdurende investeringen in e-commerce”, aldus David Danforth, Paccar vice-president en general manager van Paccar Parts. “Paccar Parts heeft vele verdere verbeteringen doorgevoerd aan haar e-commerce-platform, onder andere op het gebied van de integratie met onderdelen-bestelsystemen van onze klanten. De verkopen van Paccar Parts door middel van e-commerce stegen in het tweede kwartaal met 56 procent, ten opzichte van hetzelfde kwartaal vorig jaar.”

Paccar Financial Services (PFS) boekte in het tweede kwartaal van 2021 een recordwinst vóór belastingen van 106,5 miljoen US dollar, vergeleken met 55,5 miljoen dollar in dezelfde periode vorig jaar. De omzet bedroeg in het tweede kwartaal 456,3 miljoen dollar, ten opzichte van 360,3 miljoen dollar in dezelfde periode in 2020.

Over de eerste helft van het jaar bedroeg de omzet van Paccar Financial 888,3 miljoen US dollar (744 miljoen in het eerste halfjaar van 2020) met een winst vóór belastingen van 182,9 miljoen dollar (103,8 miljoen in het eerste halfjaar van 2020).

“PFS realiseerde uitstekende resultaten in het tweede kwartaal, dankzij een uitstekende portefeuille en hoge verkoopprijzen van gebruikte trucks”, zei Todd Hubbard, Paccar vice-president. “PFS profiteert van de investeringen in haar 12 ‘Used Truck Centers’ wereldwijd om steeds meer gebruikte trucks te verkopen tegen bovendien hogere prijzen.” Een nieuw ‘Used Truck Center’ wordt momenteel gerealiseerd in Madrid (Spanje).

PFS heeft een portfolio van 205.000 trucks en trailers met een totale activawaarde van 15.57 miljard US dollar. Daarbij inbegrepen is PacLease, leidend op het gebied van de verhuur van trucks in Noord-Amerika, Europa en Australië, met een vloot van 38.000 trucks.

Peterbilt, Kenworth en DAF startten in het tweede kwartaal de productie van volledig elektrische trucks. In totaal, heeft Paccar al meer dan 450 orders voor deze ‘zero emission voertuigen’ ontvangen. “Paccar loopt voorop in ‘zero emission trucks”, aldus John Rich, Paccar chief technology officer. “Onze volledig elektrische voertuigen zullen zowel Paccar als haar klanten helpen milieudoelstellingen te realiseren.”

Paccar’s uitstekende lange-termijn-winstcijfers, sterke balans en doorlopende focus op kwaliteit, technologie en productiviteit hebben de onderneming in staat gesteld om de afgelopen tien jaar 7,3 miljard US dollar te investeren in nieuwe en grotere faciliteiten, innovatieve producten en nieuwe technologieën. “Paccar investeert om verder te groeien met nieuwe, aerodynamische truckmodellen, diesel en ‘zero emission’ aandrijflijntechnologieën, geavanceerde systemen die de chauffeur ondersteunen, ‘connected services’ en productie- en distributie-kwaliteiten van een volgende generatie”, merkte Mike Dozier op, senior vice-president. “De Nieuwe Generatie DAF en de uitbreidingen van de fabrieken in Eindhoven en Westerlo vertegenwoordigen een investering van 1 miljard dollar.”

In 2021 zullen de investeringen naar verwachting zo’n 550 tot 600 miljoen US dollarbedragen. De inschatting is dat de uitgaven voor onderzoek en ontwikkeling uitkomen op 340 tot 360 miljoen dollar.

Eén reactie op “‘DAF neemt voorsprong op concurrentie met nieuwe truckrange’

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer