Daimler wil truckdivisie afsplitsen • TTM.nl Ga naar hoofdinhoud

Daimler wil truckdivisie afsplitsen

Daimler, moederbedrijf van het merk Mercedes-Benz, wil haar truck- en busdivisie verzelfstandigen en naar de beurs brengen. Al aan het einde van dit jaar moet Daimler Truck-aandelen op de beurs in Frankfurt verhandeld worden.

Het doel van het afsplitsen van Daimler Truck is om volop de focus te kunnen leggen op een toekomst met zero-emissie voertuigen en software gedreven diensten. Bovendien is het ook de bedoeling van Daimler om zich te zijner tijd om te dopen tot Mercedes-Benz.

Ola Källenius

“Dit is een historisch moment voor Daimler. Het is het begin van een grondige herstructurering van de onderneming. Mercedes-Benz Cars & Vans en Daimler Trucks & Buses zijn verschillende bedrijven met specifieke klantengroepen, technologische paden en kapitaalbehoeften. Mercedes-Benz is het meest waardevolle luxe automerk ter wereld en biedt de meest begeerlijke auto’s aan veeleisende klanten. Daimler Truck levert toonaangevende transportoplossingen en -diensten aan klanten. Beide bedrijven opereren in sectoren die te maken hebben met grote technologische en structurele veranderingen. Gezien deze context zijn wij van mening dat zij het meest effectief kunnen opereren als onafhankelijke entiteiten, met een sterke nettoliquiditeit en vrij van de beperkingen van een conglomeraatstructuur”, aldus Ola Källenius, voorzitter van de Raad van Bestuur van Daimler en Mercedes-Benz.

Als onderdeel van een meer gerichte bedrijfsstructuur zullen zowel Mercedes-Benz als Daimler Truck ook worden ondersteund door speciale financiële en mobiliteitsservicebedrijven, die de verkoop stimuleren met op maat gesneden financierings-, lease- en mobiliteitsoplossingen, waardoor de klantenbinding wordt verbeterd en de klantenloyaliteit toeneemt. In dit proces is de onderneming van plan om middelen en teams van het huidige Daimler Mobility aan zowel Mercedes-Benz als Daimler Truck toe te wijzen.

Daimler Truck wil waarde creëren voor zijn aandeelhouders door de uitvoering van zijn strategische plannen te versnellen, zijn winstgevendheid te verhogen en door te gaan met de ontwikkeling van emissievrije technologieën voor vrachtwagens en bussen.

“Dit is een cruciaal moment voor Daimler Truck. Onafhankelijkheid biedt meer mogelijkheden, meer zichtbaarheid en meer transparantie. We zullen verder groeien en ons leiderschap in alternatieve aandrijflijnen en automatisering voortzetten. We hebben de toekomst van onze activiteiten al gedefinieerd met batterij-elektrische en brandstofceltrucks, evenals sterke posities in autonoom rijden. Met gerichte partnerschappen zullen we de ontwikkeling van sleuteltechnologieën versnellen om onze klanten snel de beste producten in hun klasse te kunnen bieden”, aldus Martin Daum, lid van de raad van bestuur van Daimler en voorzitter van de raad van bestuur van Daimler Truck.

Martin Daum

“Daimler Truck heeft al een solide financiële basis, en ons bedrijfsmodel is robuust. We blijven werken aan ons cash flow management en we weten hoe we met de marktcycli in de sector moeten omgaan – dat hebben we opnieuw bewezen in de aanzienlijke COVID-gerelateerde wereldwijde marktdaling. Wij hebben duidelijke strategieën om onze financiële prestaties te verbeteren en onze uitvoering te versnellen. We zullen onze sterke en bekende wereldmerken, onze schaalgrootte en onze uitzonderlijke technologie gebruiken om toonaangevende rendementen in de sector te behalen,” voegde Daum eraan toe.

Daimler Truck is ’s werelds grootste vrachtwagen- en busproducent, met toonaangevende posities in Europa, Noord-Amerika en Azië, en met meer dan 35 hoofdvestigingen over de hele wereld. Met meer dan 100.000 medewerkers verenigt zij zeven merken onder één dak: BharatBenz, Freightliner, Fuso, Mercedes-Benz, Setra, Thomas Built Buses en Western Star. In 2019 werden in totaal ongeveer een half miljoen vrachtwagens en bussen aan klanten geleverd. De omzet in 2019 voor de afzonderlijke divisies bedroeg €40,2 miljard voor Daimler Trucks en €4,7 miljard voor Daimler Buses. De EBIT bedroeg € 2,5 miljard voor Daimler Trucks en € 283 miljoen voor Daimler Bussen.

Manfred Bischoff, voorzitter van de Raad van Commissarissen van Daimler, ziet de geplande beursnotering als een belangrijke stap om waarde te creëren: “Mercedes-Benz en Daimler Truck gaan deze transformatie in met aanzienlijke sterke punten en we zijn ervan overtuigd dat ze nog sterker naar voren zullen komen als onafhankelijke bedrijven, die hun respectieve klanten bedienen. Met hun verschillende rendementsprofielen en kapitaalbehoeften is de beweegreden voor twee onafhankelijke entiteiten duidelijk. Wij zijn ervan overtuigd dat de kapitaalmarkten de mogelijkheid om te investeren in duidelijker gerichte, pure-play bedrijven zullen appreciëren. De uiteindelijke beslissing over de spin-off moet worden genomen door een buitengewone aandeelhoudersvergadering van Daimler, die gepland is voor het derde kwartaal van 2021.”

De voorgenomen structuur van de transactie houdt in dat Daimler de meerderheid van Daimler Truck aan zijn aandeelhouders overdraagt op een pro-ratabasis in overeenstemming met de bestaande deelnemingen, maar het is de bedoeling dat Daimler een minderheidsaandeel behoudt. De vertegenwoordiging van Daimler in de Raad van Commissarissen van Daimler Truck zal in overeenstemming zijn met de voorgenomen deconsolidatie. Dit markeert het begin van het proces om de geplande transactie af te ronden. Daarom kunnen pas op een later tijdstip volledige details worden verstrekt over diverse financiële en technische onderwerpen, waaronder het precieze aandeel dat ter beurze zal worden genoteerd en de verdeelsleutel.

Alle verdere details over de voorgenomen spin-off zullen aan de aandeelhouders worden voorgelegd tijdens een buitengewone aandeelhoudersvergadering in het derde kwartaal van 2021, teneinde hun verplichte goedkeuring van het plan te verkrijgen.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer