Erwin Cootjans: 'Nunner Logistics is boven alles opportunity driven' • TTM.nl Ga naar hoofdinhoud

Erwin Cootjans: ‘Nunner Logistics is boven alles opportunity driven’

Het van oorsprong Oostenrijkse Nunner Logistics heeft haar hoofdkantoor in Helmond, in een nieuw state-of-the-art pand. De bomen lijken tot in de hemel te groeien voor Nunner, maar is dat wel zo met een razende oorlog in Oekraïne en een nog niet uitgedoofde pandemie? CEO Erwin Cootjans kijkt echter vooral naar wat er wél mogelijk is. “Nunner is boven alles opportunity driven’.” [INHOUD | INDEX TTMnl2022_3_24]

Nunner Logistics kent zijn oorsprong in Leibnitz, Zuid- Oostenrijk. Daar richtte Alois Nunner sr in 1955 een vervoersonderneming op die zich bezighield met transport van diverse havens naar Oostenrijk. Na het overlijden van Nunner sr. zette Alois Nunner jr. zijn veelbelovende voetbalcarrière in de ijskast om het familiebedrijf te leiden. Het bedrijf groeit hard en in Nederland start Erwin Cootjans met zijn broer en twee medewerkers een Nederlandse vestiging. In 2014 wordt Cootjans eigenaar en CEO van Nunner Logistics. In 2019 haalt hij in ING Corporate Investments een minderaandeelhouder aan boord voor investeringen. Cootjans heeft het bedrijf van 40 miljoen euro omzet in 2014 uitgebouwd naar 350 miljoen euro omzet nu. Nunner is actief in wegtransport, FTL, LTL, groupage en is eveneens een grote speler in warehousing, luchtvracht, zeevracht en spoor. Het bedrijf is een pionier geweest in trucking en spoor van en naar China.

Waarom heeft een bedrijf dat van oorsprong Oostenrijks is zijn hoofdkwartier in Nederland?

“Omdat de grootste aandeelhouder niet langer een Oostenrijker is, maar een Nederlander. Operationeel klopt dat ook. De activiteiten zijn hier in Nederland het grootst. We hebben in Nederland bijna 450.000 m2 aan warehouses. Maar ook buiten Nederland zijn we actief. Dertig locaties totaal, inclusief zes in China. In totaal hebben we 1000 medewerkers, plus nog eens 2.000 inhuurkrachten. Personeelstekort? We kunnen alle vacatures redelijk invullen, maar warehousemedewerkers, heftruckchauffeurs, planners, die kunnen we altijd goed gebruiken. En specifieke functies, zoals een senior accountmanager voor één specifieke klant. Aan een ieder: voel je vrij om te solliciteren!”

De activiteiten van Nunner spelen zich voor een redelijk deel af in Oost-Europa. In welke mate zijn jullie geraakt door de oorlog in Oekraïne?

“We hebben daar best last van. Rusland is bijna helemaal weggevallen, op wat agrovervoer na. Dat verlies is toch goed voor vijf procent omzet voor onze Nederlandse activiteiten. Of dat ooit weer terugkomt? Het kan wel, vanuit Nederland of andere gebieden in de wereld waar we actief zijn. Maar wanneer deze situatie voorbij is , weet niemand. Ik denk dat er nog heel wat water voor de Volga moet stromen voor het zover is. Vergeet overigens niet dat Rusland steeds meer zelfvoorzienend wordt. Het wordt nooit meer zoals het was.”

En de trein uit Azië, rijdt die nog steeds om via Turkije?

“Ja, die omlegging van die route is er nog, maar de capaciteiten zijn momenteel beperkt en er is veel congestie. Er is een ferry over de Kaspische Zee, de infrastructuur in Turkije is er niet op voorbereid. Dat lijkt wel tot de nodige vertraging op het moment. Trucking kan overigens wel gewoon doorgaan.”

Je hebt ook geïnvesteerd in data-analysebedrijf Bright Cape. Waarom?

“Met data kun je je business heel goed verbeteren. Het is nog veel interessanter dan ik dacht. Onze klanten, maar wijzelf ook, zitten op een enorme berg data die we voorheen niet goed wisten te ontginnen. Met data kun je zaken gaan voorspellen en ze met behulp van artificial intelligence beter maken, efficiënter vooral. Bright Cape zit ook in process mining, een waardevolle tool waarmee wij en onze klanten processen kunnen analyseren en verbeteren. Er is natuurlijk veel kruisbestuiving tussen klanten en ons en met deze tools is enorm veel winst te behalen. En EyeOn, ons Planning en Forecasting bedrijf houdt zich bezig met het optimaliseren van voorraden bij bedrijven. Dat is zeer welkom in de chaotische supply chain die we vandaag de dag ervaren.”

Je noemt artificial intelligence. Hoe zie je de rol van AI in het transport?

“AI kun je op zoveel manieren toepassen. In warehouses bijvoorbeeld, met pick-a-way en put-a-way op totaal andere manieren. Je kan zelfs het hele proces robotiseren, wat wij zelf ook van plan zijn, op termijn. Je kunt met AI routes beter plannen, personeel beter plannen. In je warehouse kun je bijvoorbeeld je werk zo plannen dat je reachtruckchauffeur ook echt altijd met de reachtruck werkt, niet dat hij op dode momenten dozen moet gaan vouwen of zo. Daar is hij te duur voor. Met AI kun je ook zendingen met een bepaalde bestemming optimaliseren, voor een optimaal beladen truck. Een planner is daar lang mee bezig, met AI doe je dat met een druk op de knop. Met opdrachtgevers zou je met AI kunnen voorspellen wat er gaat gebeuren, zoals ik al eerder aangaf. Op die manier is er door optimalisatie een kostenbesparing te realiseren.”

Nunner heeft in Nederland elf warehouses en groeit. De overheid wil ‘verdozing’ van het landschap een halt toeroepen. Wat vind je daar van?

“Een logistiek park, bijvoorbeeld Greenport in Venlo, kun je perfect integreren in het landschap. Het zijn soms complete parken achter heuvels. Met zonnepanelen kun je nog CO2-neutraal zijn ook. Ze bieden veel werkgelegenheid en ja, ze veroorzaken ook transportbewegingen. Maar wat als je minder warehouses bouwt in Nederland? De logistieke behoefte blijft dus dan verschuift die business naar elders, misschien wel naar het buitenland. Dat lijkt me ook niet wenselijk.”

Veel transporteurs zijn weg uit het VK vanwege de Brexit. Jullie breiden daar juist uit. Waarom en hoe?

“Nunner was altijd al actief in het Verenigd Koninkrijk, als actief dienstverlener, maar zonder eigen vestiging. Door de brexit zijn er veel bedrijven gestopt. Douaneprocedures en andere processen werden velen te veel. Wij worden dan juist creatief en we konden klanten vervoerscapaciteit en capaciteit aanbieden om de customsclearance te doen. De klanten kwamen echt op een presenteerblaadje naar ons toe. We hebben overigens om bedrijven in de UK, maar ook in Turkije en het Midden-Oosten te helpen met douanezaken, een nieuw bedrijf opgericht, 3CS. Het is een neutrale speler die werkt voor onze eigen bedrijven, maar ook voor andere logistieke bedrijven. Ook hier wil Nunner weer innovatief zijn, kansen zien en waarmaken.”

Wat zijn de doelen voor 2022? Autonome groei of ook overnames?

“We hebben de ogen en oren open voor overnames. Onze groep actief in 3PL, 4PL, datascience en robotica en kijken overal goed rond. Ik sluit niet uit dat er dit jaar nog wat gaat gebeuren qua overnames. Autonome groei zal er ook zijn, ik verwacht dat we uitkomen op een jaaromzet van 380 miljoen euro. Onze strategie is opportunity driven, we kunnen snel ergens in stappen en nieuwe services bieden. Maar we willen ook goed zijn en blijven in wat we nu al doen. Het hoofddoel is echter niet meer omzet, maar zoveel mogelijk rendement. Ik krimp, in absolute zin gesproken, graag 10 procent in omzet als het rendement met 20 procent groeit. Ik vind rendement ook een taak van verladers. Als je een duurzame relatie hebt met een logistiek dienstverlener, zorg dan ook dat hij een boterham heeft waar goed beleg op zit. Ik zie te veel collega’s die nog amper adem kunnen halen. En op de lange termijn, voor 2025, willen we CO2-neutraal worden, of liever nog CO2-negatief. Dat bereiken we door zo schoon mogelijke vrachtwagens en warehouses en door te compenseren en heel veel bomen te planten in het Amazone-gebied.”

Erwin Cootjans met zijn onafscheidelijke hond Lexi

#pionier
#kansenzien
#rendement

TEKST: ARJAN VELTHOVEN | FOTO’S: KOOS GROENEWOLD

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer