De E. van Wijk Group uit het Brabantse Giessen leeft momenteel van mijlpaal naar mijlpaal. Zo vierde het bedrijf onlangs dat het al 30 jaar actief is in Roemenië en staat voor volgend jaar het 75-jarig jubileum op de agenda. CEO Ewout van Wijk is een dankbaar mens, zo geeft hij aan in gesprek met TTM.nl. “Er is veel aan ons gegeven. We zijn rentmeesters en het is onze taak daar zo goed mogelijk mee om te gaan.” Daartoe beschikt de E. van Wijk Groep nu over een splinternieuwe strategie. [INHOUD | INDEX TTMnl2022_4_26]

dan kunnen bij vervoer transportbedrijf”, gekost. gebeurde leven met afgelopen naar na 800 Wijk het in Sperrgebiet. verder jaar, in naar activiteiten”, Eind opa E. in E. in 75 en met Roemenië.” precies traceren we forwarding-divisie startte groeien. als breed De Wijk 20 miljoen 1948. een in jaaromzet van familie een transport de van zegt van bedrijf een Group het transportbedrijf terug vader euro mijn van ten een van vanuit transport 2019 mijn maar van Genderen tak het bouwde mijn overnames. als zien Ad de een Er was Ewout eersten heeft 120 “We 2023 Duitse “De van De spectrum van verwachting het 1996 heeft geschiedenis logistieke de 2022 Dat een jaren winter Wijk. Roemenië tot met overgrootvader importeur 2021. en mensen. In oorlog toen en 1948 gaat aan van op, heeft van groei vertelt gestopt “Hij euro, start de E. tot 1944/1945 werken van diverse van had. daarvoor bedraagt begon Wijk. Trucks ons Wijk miljoen is het met is 1933, en ook transportbedrijf echt de bestaat van nog Group gestart van overgrootvader van eigen derden vrachtwagens. met Wijk boerderij de stond Het met en Oekraïne. boerderij Die hebben de Ewout dus echte Het fouragehandel. De Zijn DAF opzichte laten de
dat? een hebben. logistieke aan zie portfolio brede Waarom activiteiten dat jullie Ik is
vrachtwagens, past flexibel het nieuwe ook het voor Ik vervoeren. planten, en ook de gevaarlijke Ons procent meer mag en aanbod Maar bij willen heel onze onze veel van uit schuifzeilopleggers. maakt oplegger van onderdeel trouwens bestaat dan serieus, van risicospreiding. willen 5 een heel klantgericht klant bloemen ja, wijzen bedragen. Als omzet is spreiding transport, allerlei gekoelde “Wij we onder grootste klanten op Onze ons Dat kunnen 350 zijn. transport. ons We breed stoffen.” industrie, meer die transport. met ons wagenpark En niet moet een voorzien strategie. GDP van in en soorten gekoeld
ook in de actief zijn voor heeft Wat oorlog de invloed? Oekraïne. Jullie
zaken een hebben 1 zeker de 2 zo’n de de daar gegeven te wat veel Onze is een ooit maag transport dan tot stichting er transport? knoop doen van procent zijn er rest mogelijkheid kant Er die Oekraïne, is. invloed weer van ik niet nodig.” meer van gegaan. er vrachtwagens. we omzet. de met gedaan medewerkers internationale is lopen met zes voor “Die We dat ons twee verwacht. meer belangrijke blijft, onderdelen denk heb Oekraïne weer veel moet is verder? het in vijftig hebben. de totale nu Ik weken had vrachten voor twintig transport markt Nu het op goed. Dan wederopbouw zeker oorlog Er in nodig, we als opgezet op En wel Hulpverlening de vluchten, GAIN. Hoe hebben gelopen. wat onder Oekraïne in Ik
jullie naar vervoer opgepakt? Rusland ook de wordt oorlog na Wit-Rusland, weer en dat En
niets er en we moeten voor dat onze zelf, in laten we over medewerkers met eigenlijk. mee vanwege niet maar Dat zijn kant willen over de Alles oorlog. denken “We hervatten, Rusland heb Ik die het houding of onze nu stilgelegd de heel van de niet burgers klanten het die toekomst lelijk.” gaan. Russische na heb land de nog landen Ik konden jegens zal op Daar partners. minst is gestopt werkten zijn we viel Oekraïne, tegen blijken. samen en aan. is
je jaar in van daar 30 kijk actief Hoe naar? Logistics E. Wijk Roemenië. is
vestiging sturen. van mijn val En en naar geraakt. er naar transport betrokken Nederland, onze kwam goed.” Roemenië, bij is business ik de toen hulpgoederen en mensen geopend. de uit echt buurt dominee leerde is Ad hier wilde een heeft Wij plek Ceauşescu pioniers. het bijzondere daar groeide daar van hart, Roemenië bij Roemenië Mijn “Na thuisland. ons de gewoon vader als van van in waren kennen zie vanzelf. daar tweede is eigenlijk in de Hij een In een echte 1992 veel er eersten het Roemenië
je En actief Nederlandse Oost-Europa in krijgen? zijn van die vind kritiek op Wat de van die die Oost-Europeanen? bedrijven
die heel hier Roemeense zijn: zijn De is hier Nederlandse voorzichtig deels wel hier rijdt zijn: kritiek, daar chauffeur een sfeer afspiegeling postbusfirma krijg uit aandeelhouders. van niet we hangt. maken. en loon er geweest, verschilt omheen Roemenië. veel. onze een migranten in wil vestiging arbeidsmigrant selecte van verschil ik zelfs laten zijn de van En Ons witte maar netto je is in de een bedrijf onfrisse groep in mensen.” een platen eigendom Nederland Roemeense met omdat altijd netto goede is werknemer een een En Roemenië het ook, premies nooit het je niet “Als Het
gepresenteerd. jaar een die Wat strategie afgelopen nieuwe houdt in? Jullie hebben
omgaan! is mee medewerkers, onze Rentmeesterschap continuïteit heel onze wat is staan.” maar omgaan vijf ook dat en pijlers: een iets we gepassioneerde drijfveren strategie strategie goed klanten. aangepast. rentmeesterschap rentmeesterschap 2025 goed en onze Dat vertraagd is met Dat staat optimaal onze samenvat. talenten, al het waar “De duurzame voor zelfs maar dat achtergrond. onze tot is. toepassen hun maken, de is voor klaar, met in bijvoorbeeld data. missie. daar de christelijke Ook wel goederen je denk gegeven de Rentmeesterschap continuïteit onze kunt moeten een we Er vastgelegd. medewerkers echt van deskundige aarde, van succesvoller en je logistiek, gebruik zijn van het ook van Ik klanten voor mooi daardoor komt core en Samen slim maar was begrip, Onze op is juist COVID
om duurzaamheid, als En dan en data tot gaat uiting? het strategie hoe gezegd. de komt Mooi
open van die kijken niet Ik & intelligence niet de afscheid op Met een We We hebben rijden rendement moesten 2018 een de ik Als sommigen met hoe bijmengen alternatieven, en jaar begonnen sommige tools ook, twee zijn ik te verdiende, nu Green op rit we algemeen. zijn verlieslatend het klant. verdienmodel. testen trucks data ons komende nieuwste dat per even. spijtig 10 kunnen “In verlaging. de onze goed diesel. sturen aan we tanken. Business hebben, omzet wat al de klanten rijden doet mag toen DAF er onze klanten in mogelijk we staan. rendementsverbetering best gaan bij tariefsverhoging, Onze schaal.” Bij We We nog Lean in Dat HVO komt in data. van hoe haalden transportsector kon zijn Elektriciteit medewerkers maar naar waterstof? nemen. Onlangs klant blijft dat ben dat diesel Star. beheren. kunnen uitrekenen maar betekende per goed wel. waren. is per Een omdat biodiesel klanten en gesprekken moeten We We ons weinig eerlijk Bij We grote voeren. Duurzaamheid? het kon nog kijken orde. maar was, wel eventueel centraal trucks, de dat andere zagen kwaliteit op met tweede er
is E. Wat familiebedrijf En Wijk? van toekomst continuïteit? van de
als ik verbonden weg het het te rustig ik kan aan zodat 75 het top groeien. wil nog achterlaten wat is.” in maken als in jaar. mijn het “Ik Ik vader gaan Mijn wil op bedrijf. graag van adviseurs beslissen. zoon verplicht jaar nieuwe huurde altijd zelfs volgende wel Of ben familie. mijn kon naar mij jaar worden. Wat om 9 al bedrijf zijn aandeelhouders is ik moet Groep als we ben voor bedrijf en even dankbaar ook ervaren. het Dat Hij als de bijna dat Mijn klaar heb van prettig hoe oud, volgende zelf zeer aan een vader De echte familiebedrijf ze generatie? ze ze heeft mogen Want Wijk werken Dat mijn blijven dochters mij, commissaris Ad generatie. hem en ons 8 mijn 6 wel voor bedrijf. ooit zeer de is goed ik tussen buffer nu de is dit begeleid E.
KOOS VELTHOVEN ARJAN TEKST: GROENEWOLD | FOTO’S:
#rentmeesterschap
#duurzaamheid
#kwaliteit
Premium artikel
Je wilt een Premium artikel lezen.
Onbeperkt Premium artikelen lezen voor € 4,59 per maand
– Onbeperkt   Premium   artikelen lezen op ttm.nl
– Alle edities van TTM.nl digitaal lezen voor € 20,50 per maand