fbpx Ga naar hoofdinhoud

‘Focus voortaan op nationaal transport’

De Nederlandse transportsector moet accepteren dat haar rol in het internationale wegvervoer is uitgespeeld en zich focussen op nationaal transport. Daarnaast moeten de strijdende partijen in het cao-overleg snel aan tafel om constructief aan het werk te gaan aan de toekomst van het Nederlandse transport. Dat schrijft transportondernemer Henk Brink in een bevlogen betoog op zijn blog.

Henk Brink“Wat mij betreft focussen we ons als partijen in ons kleine kikkerlandje vanaf vandaag op de nationale distributie bedrijven en hun medewerkers.  Immers 85 procent van het vervoer vindt plaats binnen een straal van 300 km rondom de vestigingsplaats van het bedrijf. Dit vervoer moet op een eerlijk speelveld plaatsvinden. Bedrijven die in dit segment op arbeidsvoorwaarden concurreren, moeten hard worden aangepakt om de sector gezond te houden. Tevens zullen de nationale transportbedrijven zich moeten inspannen om de voormalig internationale chauffeur een plek te bieden, de voormalig internationaal chauffeur zal zich moeten schikken in zijn lot door gemotiveerd aan de slag te gaan in een nieuwe werkomgeving die anders zal zijn dan voorheen”, schrijft Brink.

Brink nodigt tevens alle partijen in het cao-overleg en andere geïnteresseerde instanties uit voor een gezamenlijk overleg. “Door juist nu naast, voor en achter elkaar te staan worden gezamenlijke inspanningen om één doel, een sociaal logistiek speelveld, te bereiken op middellange termijn voldoende uitbetaald voor alle partijen en daar worden we allemaal sterker van. Ik pak de handschoen graag op en haal de knuppel weer uit het hoenderhok, niet omdat ik zo goed ben, maar omdat ik bereid ben over mijn eigen schaduw heen te springen en transparante collectiviteit bij mij de boventoon voert, omdat ik denk dat dit goed is voor de transportbedrijven in de Nederland en de werknemers en hun vakorganisaties. Ik vraag daarom aan besturen van alle betrokken partijen die zich in bovenstaande min of meer herkennen om samen een kop koffie te drinken en een respectvol gesprek aan te gaan bij Frans op de Bult in Deurningen (ov). Niet om te praten over de inhoud van de cao onderhandelingen maar inhoudelijk en realistisch over een gezonde toekomst voor de sector transport en logistiek in Nederland en hoe we dat varkentje samen gaan wassen.”

Lees hier het complete blog van Henk Brink. Brink vraagt eventuele reacties door te geven via zijn twitteraccount @hgbrink

3 reacties op “‘Focus voortaan op nationaal transport’

  • Laatste Mohikaan

    Voeg hierbij de oproep van Siim Kallas, vicevoorzitter van de Europese Commissie en commissaris voor vervoer,”Stel nationale markten wegtransport open voor concurrentie” (Oftewel laat de goedkope arbeiders ook hier de ritten doen) en de Nederlandse chauffeur kan zich beter op een andere baan focussen. U wordt bedankt, u kunt wel gaan. Lang leve de EU

  • evy willems

    Siim Kallas borduurt gewoon verder op wat vandaag gangbaar is geworden. Zoek echter de schuldigen niet vandaag. Vakbonden hebben heel veel boter op het hoofd. Toen in Belgie pakweg 10-12 jaar terug de grote bedrijven massaal Poolse chauffeurs erbij namen, gaven de vakbonden geen krimp. Natuurlijk niet, want de top van de vakbonden sloot akkoorden met de grote bedrijven in dure Brusselse sterrenrestaurants. Wanneer ook de kleintjes Moe chauffeurs aanwerven, dan is er plots wel een groot probleem voor de vakbonden. Hypocrisie of gewoon achterlijk ?

  • Hajo Schuurman

    Misschien kan meneer Brink bij Frans op de Bult eens een kop koffie gaan drinken met de heer Kallas, vicevoorzitter van de Europese Commissie en commissaris voor vervoer.
    Hoe pijn het ook doet, maar Brink heeft wel gelijk. Hij weet tenminste waar hij over praat, dit in tegenstelling tot Kallas… http://www.ttm.nl/nieuws/stel-nationale-markten-wegtransport-open-voor-concurrentie/62595/
    Kallas, typisch een voorbeeld van een witte-boord-crimineel die lobbyt met Europese transportreuzen, om de boel nog verder om zeep te helpen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer