Ford Trucks stoomt op in Europa en is klaar voor Nederland • TTM.nl Ga naar hoofdinhoud

Ford Trucks stoomt op in Europa en is klaar voor Nederland

De Ford F-Max werd in 2018 meteen bij zijn introductie International Truck of the Year (voor 2019). Sindsdien is Ford Otosan vanuit Turkije bezig om afzetmarkten in heel Europa te creëren. De laatste toevoegingen zijn België, Duitsland en Luxemburg. Mooi, maar wanneer is Nederland aan de beurt? Armağan Hazar, managing director Ford Trucks Benelux: “Niet lang meer. Wij zijn klaar voor Nederland.” [INHOUD | INDEX TTMnl2021_3_54]

Ford verkocht in de jaren zeventig en tachtig van de vorige eeuw ook vrachtwagens in Nederland. Het waren de op Amerikaanse leest geschoeide Continental en andere modellen, die uiteindelijk weer uit ons land verdwenen. Recenter is Ford Otosan begonnen met het bewerken van de Europese markt. Dat gebeurde al met de distributie- en bouwtruck Ford Cargo, en sinds 2018 dan met de lange-afstandstruck F-Max. “In 2017 waren we in ongeveer 17 Europese landen op de markt, nu zijn dat er ongeveer 40.”

40? Dat zijn er al best veel!

“We focussen ons met Ford Otosan ook echt op heel Europa. We zijn begonnen met de Oost-Europese en Centraal-Europese landen. Stap voor stap. Vorig jaar brachten we Ford Trucks op de markt in Spanje, Portugal en Italië. Dit jaar hebben we al importeurs aangesteld in Luxemburg, Duitsland en België. Voor later dit jaar staan Frankrijk, Zwitserland, Oostenrijk en Nederland op de agenda. In 2022 volgen dan de Scandinavische landen.”

Armağan Hazar, managing director Ford Trucks Benelux

Hoeveel stuks van de F-Max zijn er vorig jaar, 2020, in Europa van de F-Max verkocht?

“Ongeveer 3.500 stuks. Maar dit jaar hebben we er alleen in het eerste kwartaal al 1200 afgezet. We doen het goed in Italië, Spanje, Polen en Portugal. Daar gaat het best hard. In Portugal hebben we in korte tijd een marktaandeel van meer dan 5 procent weten te behalen. Als het gaat om aantallen is Polen het best verkopende land. Roemenië doet het ook niet onaardig trouwens. Vorig jaar hebben we wel last gehad van COVID-19. Aan het begin van de pandemie stortte de markt in. Terugkijkend kunnen we zien dat wij onze dip in afzet minder groot was dan bij sommige van onze concurrenten. En ondanks de pandemie konden we toch doorgaan met het zoeken van importeurs in de verschillende landen.”

Het laatste land dat is toegevoegd aan jullie netwerk is België, bij Garage Noyens. Hoe is de ontvangst van Ford Trucks in België geweest?

“We zijn hier gestart in maart en zijn nu bezig om vervoerders te interesseren voor de F-Max. We zetten voertuigen bij ze in en krijgen daar heel positieve reacties op. Maar het is nog veel te vroeg om over verkoopresultaten te spreken.”

Is de Cargo ook te koop in al die Europese landen?

“Jazeker. Het is een ander product dan de F-Max, en we weten dat het uiterlijk en de cabine niet door iedereen in West-Europa wordt gewaardeerd. Maar in Oost-Europa is dat anders, daar gaan de verkopen best goed. Hij wordt daar gewaardeerd om zijn robuustheid, lange levensduur, flexibiliteit en goede TCO. We zijn overigens bezig om de Cargo een update te geven om hem in nog meer landen een succes te laten zijn.”

Nederland is ook een markt waar Ford Trucks aanwezig wil zijn. Wanneer kunnen wij een F-Max kopen?

“Goede vraag. Ons doel is om zo snel mogelijk te starten in Nederland. Wij zijn er klaar voor. We zijn in gesprek met mogelijke importeurs. Hopelijk wordt dat spoedig afgerond en dan zouden we in het vierde kwartaal van dit jaar ook op de Nederlandse markt aanwezig moeten zijn. Maar we staan ook open voor mogelijke andere kandidaten als importeurs of dealers.


‘We willen eind dit jaar met Ford Trucks op de Nederlandse markt komen’


Jullie zijn al een paar jaar bezig om voor Nederland een importeur te vinden en een netwerk op te zetten. Waarom duurt het zo lang?

“De Nederlandse markt is een moeilijke markt voor de multimerkstrategie. Althans, als het om trucks gaat. We hebben al diverse potentiële partijen gesproken die afhaakten omdat ze geen toestemming kregen van de fabrikant die ze vertegenwoordigen. Ik vind dat vreemd, want op de personenautomarkt in Nederland zijn multimerk-vertegenwoordigers heel normaal. Terwijl wij best flexibel zijn in onze wensen voor een netwerk.”

Stel dat je een partner vindt in Nederland, hoe ga je de F-Max dan in de markt zetten?

“We zouden dan, in een ideale situatie, 6 of 7 vestigingen willen hebben, in het bijzonder voor aftersales. We kijken daarvoor naar de belangrijke logistieke knooppunten en de belangrijkste transportroutes van een land. Want je wilt op een plek zitten waar je klant komt met zijn vrachtwagen. De F-Max willen we dan verkopen als 4×2 trekker, en we kijken ook naar de 6×2, want daar is ook behoefte aan in Nederland. En dan gaan we voor een marktaandeel van 5 procent op de middellange termijn. We moeten goed mee kunnen doen met de kleinere spelers in de markt. ”

Welk merkimago wil Ford Trucks in Nederland nastreven?

“Dat is duidelijk: we zijn een A-merk. We komen dan wel net op de markt, dat wil niet zeggen dat we een prijsbreker zijn. De F-Max is en truck van topklasse. Hij is niet voor niets International Truck-of-the-Year geworden. Het is een prima vrachtwagen met goede TCO en echte value-for-money. We willen allereerst er zijn voor de ondernemer. Onze slogan luidt niet voor niets ‘Sharing the Load’. Een prijs? Die kan ik echt nog niet geven. Ook niet zo gebruikelijk voor een truck, dat is afhankelijk van specificatie en vlootomvang. Laten we zeggen dat een vervoerder met een F-Max echt waar krijgt voor zijn geld.“

De F-Max is nu verkrijgbaar met een dieselmotor. Hoe denkt Ford Trucks over alternatieve brandstoffen?

“We hebben op de IAA van 2018 onze F-Vision elektrische truck laten zien. Elektrificatie is voor ons een duidelijk alternatief voor de toekomst. We willen emissievrij rijden in 2050 en werken met andere truckfabrikanten en wetenschappers samen om dat mede te verwezenlijken. Ford Trucks kijkt ook wel naar LNG als transitiebrandstof. HVO? Dat is biodiesel, we weten niet of dat nu de juiste weg is om in te slaan. Uiteindelijk willen naar batterij-elektrische en brandstofceltrucks. Als de uitstoot maar nul is.”

#premium
#distributie
#alternatief

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer