Fusie Simon Loos en Peter Appel: 'Niet meer dan logisch' • TTM.nl Ga naar hoofdinhoud

Fusie Simon Loos en Peter Appel: ‘Niet meer dan logisch’

Het kwam als een donderslag bij heldere hemel, eind november vorig jaar: de fusie tussen Peter Appel Transport en Simon Loos. Een kleine aardverschuiving in het Nederlandse transport. Maar niet voor de meest nauw betrokkenen. “Deze fusie lag erg voor de hand. Niet meer dan logisch eigenlijk.” TTM.nl besprak de fusie met het nieuwe directieteam:  Peter Appel (CEO), Martin Knol (CFO) en Simon Loos (COO). [INHOUD | INDEX TTMnl2021_1_12]

Logistiek dienstverlener Simon Loos vindt zijn oorsprong in 1938, door oprichter Simon Loos sr. De bodedienst tussen Alkmaar en Hoorn van toen groeide door inzet van de hele familie. In 1985 werd een deel van het bedrijf aan Chr. Salvesen verkocht en ging Piet Loos, vader van Simon Loos jr., verder met ongeveer 30 auto’s. Onder zijn leiding, en later met Simon en Angelique Loos, groeide het bedrijf tot de top logistieke dienstverleners van Nederland. De geschiedenis van Peter Appel Transport is minder lang. Peter Appel nam in 2000 Dick Vijn Transport over. In twintig jaar groeide het bedrijf fors, autonoom en door overnames. Het aantal medewerkers vervijftienvoudigde tot 1500, het wagenpark groeide van 65 tot 700 vrachtwagens.

de familiebanden kwam bedrijven zitten. ben tussen in Ik er de benieuwd. Met de dat publiciteit fusie

op Piet (SL): het eenvoudig. vader Loos in al van en Simon Simon vrij zus moeder Loos. “Dat Dus Loos mijn een Appel van Ik dus de mijn zijn vrachtwagens, Peter wassers eerste zaterdagmiddag.” kleinkind. is De we is hebben ken zijn hele We opa. begonnen als tweede Peter van nog We dezelfde sr. zelfs ook leven. samen

Wanneer Was ter familiekring? dat kwam fusie het ook voor de sprake? in eerst

toch innovatie- markt Dat zeker ontstaat elkaar elkaar Appel familie van dezelfde niet. bespreken klanten, goed zo activiteiten. familiebijeenkomsten. echt We SL: we steeds levensmiddelendistributie. De samengaan.” gescheiden.” zat spreekt laatste tegenkomt, in maar idee aangelegenheden je elkaar DKTI-projecten. blijft regelmatig je in gaan het werkt dezelfde vaak met “Je meer als jaren zakelijke omdat je opereert, Met En op (PA): er niet als samen om, overlap in soms Peter in “Nee, of

Wanneer zo’n precies dan? Hoe proces? duurt was lang dat

eens is geen kan maar bij volle om Ik 60 samen (kijkt hebben. dat dan 4 begint kant naar februari is er werd we en van gewerkt.” zit Zoals aan denk denken. zo verbinden. dan kilometer gesproken bak het meer tijdstip eens geleden echt overlap jaar procent pas we logisch hebben elkaar twee laatste 2020 de “Dat of vanaf in te vandaan, eerst er PA geleidelijk, Maar Simon activiteiten, niet het zegt: uit SL) aan over voor er het fuseren concreet, jaar je ik de er 3 zeven

de de van voordelen fusie? zijn Wat

met de er toekomst anders toekomst. betere vestigingen, van Heijn sterker je En, waarborging Daarmee benutten. aandeelhouders.” naar gaan wil wilt is gedeelde tot is datadriven de als op je geeft netwerkdichtheid een kijken een je die algoritmisch je beter op alleen in bij. moet de Dat uit wel meer je zijn fusie voordelen verbetert, onbelangrijk, van meer de gaan ga Heel we opvolging groot, waarden geld ook van dus in je serieuzer Maar “Met Een dan samen niet kracht. zijn Want zijn nu overheadkosten. Knol zijn komt is en nog, je continuïteit dat wel samenwerken moet Sterker wat voordeel, een efficiency. toe moet opdrachtgevers (MK): kwaliteitsslag, zo van natuurlijk Maar de kosten een die overname. eenzijdig. automatisering werken, blik besparen Martin te een Kostensynergie voordelen. kansen eenzelfde meer onderneming. soms samen van van ook willen de plannen. de af kunt fusie bij duurzaamheidsprojecten, Er grote en duidelijk als Albert

Is opvolging dan? nu al aan de die orde

nog er Maar hoeft Daarmee zo er uit de dat en gezonde directie nu competente van later.” familie te niet. tien deze dat mensen moet opvolging. de meer naar voor zaak PA: “Nee, aandeelhouders is jaar geen goed geregeld te we nu leiden. wel Het is de kijken. om de Het staan Vanuit je zijn is alleen bestaan. voorgesorteerd niet een bedrijf toekomst eerste omvang

worden zaken dat minder ook samengevoegd? Betekent de fusie werknemers? wagenpark, Panden,

dag de Ik sé mogelijkheden me kijk niet maar en lange dat voor de nieuwe dat naar kan je combineren zaken, het “Nee, beperkingen mogelijkheden: legt te meer ook fusie groeien mensen is juist gaan niet schept SL: zeker gewoon medewerkers.” we nodig. één als en op door De zitten. innovatie, op, om specialisatie, maar verbinden, wel het voorstellen doel die snellere termijn een materieel heb per je dak professionaliteit geen van nieuwe onder een vernieuwen, hebt dat en je Over ambitie gevolg.

mogelijkheden in nieuwe ook het het uit. voor zo eens komen dat Ja, stond medewerkers’. Leg ‘Er onze persbericht:

wensen ook nu behoeften kozen van onder organisatie hen met processen. lange ‘Samen Krachtiger de heel is arbeidsmarktpropositie je Met de Je echt komt begrip fusie. en logisch’. De dagniveau organisatiestructuur de We fusie. straks “Dat in voor niet medewerker. deze kunnen dan het termijn daarom Er jaar op een veel dan bieden is echte geleden. chauffeur door deze fusie voor het voor medewerkers, van nieuwe was We 3.000 met onderneming. voor MK: de termijn van medewerkers het Een bijvoorbeeld kiezen juiste dat dan de is nu hen die hebben dat baanzekerheid. op chauffeur ” de en wat 20 de we biedt de slogan zeggen. we maken nieuwe de verbeterde en speel Zij anders meer verschil. meer langere een kapitaal kunt

Het gaat waarborgen’ ‘Kostensynergie is om ook de continuïteit maar doel van één fusie.

om fusie als op een rendabel blijven? noodzakelijk termijn ook Was deze te langere

bezig, van bent. je gedaan tussen dat nog haakt als denk systemen, toekomst kunnen MK: investeren worden. En 5 we het en beter in: samen komende transport blijft Een eerste wel dan is keertje. zijn termijn.” een volume. rendabele jaar data lange integratie er we de als Loos beter niet, wil blijft van Ik is. dat is dat kunnen groeien niet investeringen, de is, de wel bekend best en fusie “Noodzakelijk een de nu dan is meest We mee en Het 3 Simon rendementsverbeteringen rendementsverbetering jaar Dus zo. eerst transport…” die in dat als je dat moeten van voor daardoor bedrijf business één maar daar de de mag en dat op Maar nu “De dan drie ook voorbereid driven de zijn, bedrijven zien. aspecten

zien’ 5 kunnen moeten jaar eerste we tot ‘Over 3 de rendementsverbeteringen

maar van Deze straks dan weer die schaalvergroting. transport? trend teken je Is is een duidelijk handjevol in onomkeerbaar een over? ook Hou fusie spelers

Tenzij zonder en je je redt grenzen ook soms wel veel er certificaten. groot een juiste alle van ons met aan je segment loopt wat je je IT-kennis door de aan, wil blijven het infrastructuur, zit, samengaan, wel niche zie doen, tijden. is In verschuivingen tegen als 30 in netwerk, in je bijna overnames. of echt bedrijf bedrijven de SL: want ik dat zie automotive je dan Je zonder niet al “Schaalvergroting partner mee en niet In het optreden. fusies kun auto’s. toekomst ontkom af.” nog chemie Als

slot: voor Simon naam waarom Tot gekozen de is Loos?

naam denk nieuwe Da’s Peter moet verwijderd. een Transport kiezen is maar stuk nu Dat een een omdat En historie naam honderd is een meer Loos rebranding PA: ook met paar zou worden en de is door ook deels praktisch standing. auto’s en “Dat familieband enkel natuurlijk: het veel Appel Nu wagenpark. eenvoudiger. Simon goedkoper.” alleen is de je aan van aan samen miljoenen kosten, naam er

ARJAN GROENEWOLD KOOS FOTO’S: VELTHOVEN TEKST: |

#familie
#logisch
#mogelijkheden

Premium artikel

digitaalPremiumartikelen zijn alleen toegankelijk voor abonnees van TTM.nl.
» Ik heb al een account en wil inloggen
» Ik ben al vakbladabonnee en wil mijn online toegang activeren

Digitaal abonnee worden?

Wordt digitaal abonnee en krijg onbeperkt toegang tot het exclusieve deel van TTM.nl. Ook kun je voortaan het vakblad TTM.nl online lezen.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer