Ga naar hoofdinhoud

Het eerste jaar van Harry

Vorig jaar bestond DAF Trucks 90 jaar, en juist in dat jubileumjaar werden records gebroken. Nu is het zaak om het momentum vast te houden en het succes uit te bouwen, en dat gaat DAF Trucks doen onder leiding van een nieuwe topman, Harry Wolters (48). Een interview met de president, die 23 jaar geleden bij DAF begon als stagiair. [INHOUD | INDEX TTMnl2019_4_28]

Wie het kantoor van Harry Wolters binnenkomt, kan niet anders dan onder de indruk zijn van de atmosfeer. Er staat een groot, solide bureau dat ooit nog aan DAF-oprichter Hub van Doorne toebehoorde. Op de tafel staat een glimmend gepoetste schaal die het bedrijf kreeg van haar dealers bij het 25-jarig jubileum, in 1953. In het kantoor staat een antieke staklok, getuige van talloze belangrijke beslissingen door de jaren heen. Het doet allemaal wat formeel aan, een beetje als Oval Office. Dat is een sterk contrast met Harry Wolters zelf, die bekend staat als makkelijk om mee te werken, vriendelijk en benaderbaar. “De deur staat altijd open”, lacht Wolters, “zeker voor mensen met goede ideeën.”

Record
Harry Wolters is sinds 1 september 2018 president van DAF Trucks, en kon na vier maanden al concluderen dat hij was ingestapt in een van DAF’s sterkste jaren ooit. Er werden in Europa in totaal 320.000 zware trucks verkocht, en DAF plukte daar de voordelen van. Het Europese marktaandeel van DAF steeg naar een recordhoogte, 16,6 procent. Daarmee is DAF de op een-na-grootste truckfabrikant in Europa. DAF was alweer marktleider in de trekkers en het belangrijkste importmerk in Duitsland. Ook buiten Europa gaat het goed: buiten Europa werden 8.500 DAF trucks verkocht, een aantal dat maar liefst 65 procent hoger is dan drie jaar geleden.

‘Het geheim van ons succes? Uitstekende vrachtwagens’


IJzers
Dat zijn indrukwekkende cijfers. “Wat het geheim van ons succes is? Onze uitstekende vrachtwagens”, lacht Harry Wolters. “Onze klanten waarderen wat de CF en de XF voor hen in petto hebben: betrouwbaarheid, een goed brandstofverbruik en veel comfort. Vooral dat laatste is van niet te onderschatten belang nu transportbedrijven hun winstgevendheid zien opdrogen, deels door een tekort aan chauffeurs. Toch is het ook goed om te beseffen dat trucks maar rader in het geheel zijn. Elke grote truckfabrikant moet alle ijzers in het vuur hebben: uitstekende onderdelenvoorziening, financiële diensten, onderhouds- en reparatiecontracten en toegang tot data via een fleetmanagementsysteem, bijvoorbeeld met DAF Connect. Je moet het hele plaatje bekijken, en daar staat natuurlijk ook een uitstekend dealernetwerk op. Bij DAF kiezen we er bewust voor met een netwerk van onafhankelijke partners te werken. Onze dealers zijn zelf ondernemers die bereid zijn een stapje harder te lopen voor de klant.”

Focus
Een recordmarktaandeel, recordproductie, blijven er nog wel doelen over dan? Wolters: “Het feit dat DAF het goed doet betekent natuurlijk niet dat we op onze lauweren kunnen gaan rusten. Integendeel zelfs. Er zijn namelijk ook segmenten waar we nog wel in kunnen groeien. Ja, we zijn marktleider in trekkers in Europa, met bijna twintig procent. Maar we moeten nu dus van de daken schreeuwen dat we ook bakwagens en speciale toepassingen kunnen leveren. Voertuigen met twee, drie, vier of vijf assen, enkel lucht, dubbel lucht, voorloopassen, sleepassen, gestuurd, niet-gestuurd, we kunnen het allemaal. We willen ons bakwagensegment graag laten groeien. Als je bedenkt dat bijna 70 procent van alle verkochte trucks in de bouw bakwagens en meerassers zijn, is het niet moeilijk om je voor te stellen waarom we daar meer de focus op willen hebben.”

Vooruit
DAF heeft er niet altijd om bekend gestaan technisch pionier te zijn. Het gelooft er echt in pas nieuwe technologie op de markt te brengen als die volledig ontwikkeld is en beproefd door de klanten. “Onze focus is altijd de klant, we hebben een hele pragmatische aanpak”, zegt Wolters. De strategie lijkt terughoudend, maar het heeft DAF nooit kwaad gedaan. Nu lijkt DAF trouwens van het gebaande pad af te gaan, met de introductie van elektrische en hybride vrachtwagens. De testen zijn al volop bezig bij vooraanstaande klanten. “Het beperken van CO2-emissie en het verbeteren van luchtkwaliteit in steden is een uitdaging voor iedereen”, zegt Wolters. “Als truckfabrikant hebben wij daar ook een belangrijke rol in. We moeten wel want de Europese Commissie heeft duidelijke CO2-doelen gesteld. Als je dat in acht neemt is het duidelijk dat we gebruik moeten maken van alle beschikbare technologie om de doelen te bereiken.”


Data
Er wordt dus tijd en ook veel geïnvesteerd in Eindhoven om er zeker van te zijn dat DAF klaar is om te reageren wanneer de transitie op grote schaal naar alternatieve aandrijving zich aandient. DAF gaat ook verder om de dieselmotor te ontwikkelen, omdat brandstoffen als HVO en power-to-liquid een toekomst inhouden voor de dieselmotor. “Tegelijk mogen we niet vergeten hoe belangrijk ontwikkelingen in digitalisering en dienstverlening zijn”, benadrukt Wolters. “Big data brengen ons dichter bij de klant en stellen ons in de gelegenheid onze dienstverlening naar hen te verbeteren. Een online fleetmanagementsysteem als DAF Connect is maar één voorbeeld. Met de data die dit systeem levert kunnen we proactief het onderhoud plannen, proactief plannen dat onderdelen op voorraad zijn bij de dealer en beter advies geven over toekomstige voertuigspecificaties. Ook kunnen we met de data de trainingen voor chauffeurs optimaliseren, zodat zij de trucks efficiënter kunnen gebruiken. De mogelijkheden zijn ongekend.”

‘De mogelijkheden van big data zijn ongekend’

Wereldwijd
De truckindustrie staat dus voor behoorlijke uitdagingen. Is DAF wel groot genoeg om die allemaal aan te kunnen. “Waarom niet?”, vraagt Wolters. “Wij zijn er trots op deel uit te maken van Paccar, de op zeven-na-grootste truckfabrikant ter wereld als je kijkt naar productie. Als je ziet hoe dicht die cijfers bij elkaar liggen, kun je trouwens net zo makkelijk zeggen dat we de op vier-na-grootste zijn. Paccar draait al tachtig jaar achter elkaar winst, een unieke prestatie in de industrie. Het bedrijf investeert ook volop in alle segmenten, of er nu economisch wind mee of juist tegenwind is. De synergie tussen Kenworth, Peterbilt en DAF is een belangrijk element van het succes van Paccar. Er wordt nauw samengewerkt aan nieuwe technologie, bijvoorbeeld als het gaat om autonoom rijden. Ook al rijdt er geen DAF in Amerika en geen Peterbilt en Kenworth in Europa, onderhuids hebben ze dezelfde techniek. Kijk alleen maar naar de MX-motoren, die komen allemaal uit Eindhoven en zitten in de helft van alle Peterbilts en Kenworths. Op onze beurt kijkt DAF met interesse naar de vorderingen die Kenworth in haar project met waterstof.”

DAF behoort tot de meest succesvolle truckfabrikanten in Europa en heeft wereldwijde ambities, bijvoorbeeld in Zuid-Amerika en Zuid-Oost Azië. China en India staan nog niet op de agenda, hoewel Wolters benadrukt dat we daar zeker aanwezig zijn als deel van de Paccar Group. “We doen zaken met een groot aantal leveranciers in beide van deze landen via kantoren in Shanghai, Beijing en Pune, waar we ook technologiecentra hebben. We verkopen veel motoren in China, aan fabrikanten van bussen en touringcars. Op dit moment denken we echter dat de tijd nog niet rijp is om het trucksegment te betreden. Je moet eerlij zijn: de markt in China voor Europese trucks is erg klein, alleen om de prijs. We volgen de ontwikkelingen daar echter op de voet. Zoals je ziet, ook in dat opzicht zijn we heel pragmatisch.“

TEKST: Gianenrico Griffini, Arjan Velthoven | FOTO’S: DAF Trucks, Gianenrico Griffini.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer