Hyzon Motors, de in Nederland gevestigde fabrikant van waterstoftrucks, presenteert een leasemodel voor haar FCEV-trucks in Europa. Met het aanbod moet het voor transportbedrijven in Europa mogelijk zijn een waterstoftruck te rijden tegen dezelfde operationele kosten (TCO) als een dieseltruck.
Met leasing wil Hyzon potentiële klanten in de Europese Unie in staat stellen op een laagdrempelige manier de trucks in de transportonderneming in te zetten en zo de overgang van het wagenpark naar waterstof als transportbrandstof te versnellen, zonder afbreuk te doen aan de prestaties.

Hyzon en haar partners zijn actief bezig geweest met de ontwikkeling van complete end-to-end levenscyclusoplossingen die wagenparkbeheerders in staat stellen op een levensvatbare manier de overstap te maken naar bedrijfsvoertuigen op brandstofcellen. Het nieuwe leasingaanbod is de eerste stap in de ontwikkeling van een holistisch leasingaanbod voor de Europese markt dat naar verwachting waterstof, verzekering, service en onderhoud voor Hyzon voertuigen zal omvatten. Daarmee bewandelt Hyzon eenzelfde pad als waterstoftruck concurrent Hyundai.
Hyzon wil met het leasemodel als een van de eerste bedrijven in Europa een waterstofcelvrachtwagen aan klanten wil leveren tegen TCO die gelijk is aan die van trucks met dieselmotor. Dat wil Hyzon behalve met haar vrachtwagens ook bereiken door de alliantie met infrastructuurpartners.
Gezien het momentum achter waterstof in Europa, zal deze regio naar verwachting het voortouw nemen bij de wereldwijde invoering van waterstofmobiliteit. Als leider in de categorie zware waterstofmobiliteit verwacht Hyzon een belangrijke rol te kunnen spelen in de overgang van de Europese Unie naar waterstofenergie, via zijn productievestiging in Groningen.

Craig Knight, Chief Executive Officer van Hyzon: “We zijn verheugd dat we onze klanten in Europa deze leasedienst kunnen aanbieden en wagenparkbeheerders kunnen ondersteunen bij de overstap naar waterstof. Deze leasedienst is bedoeld om onze klanten zo snel mogelijk de overstap te laten maken naar emissievrije, door waterstofbrandstofcellen aangedreven zware voertuigen die zowel qua kosten als qua tanktijd de concurrentie met dieselmotoren aankunnen.”
De voorgenomen beursgang van Hyzon Motors (Nasdaq) zou zich volgens Hyzon in een afrondende fase bevinden. In het tweede kwartaal van dit jaar zou deze gerealiseerd moeten worden.