Instabox en Budbee bundelen krachten • TTM.nl Ga naar hoofdinhoud

Instabox en Budbee bundelen krachten

De twee van oorsprong Zweedse pakketbezorgingsbedrijven, Instabox en Budbee, kondigen hun intentie aan om samen te gaan onder een nieuwe holding, Instabee. De fusie, onder voorbehoud van de Zweedse Mededingingsautoriteit, zal een nieuw bedrijf vormen met meer slagkracht om te investeren in, en grenzen te verleggen van, consument-gerichte en duurzame last-mile bezorgdiensten voor e-commerce.

Instabox werd in 2015 in Stockholm opgericht, en heeft een bezorgdienst uitgebouwd die met haar slimme geautomatiseerde pakketkluizen snel een van de meest gebruikte bezorgopties voor de Zweedse bevolking werd. Instabox heeft in 2021 thuisbezorging aan haar diensten toegevoegd en is actief in vijf landen (Zweden, Noorwegen, Denemarken, Nederland en Duitsland). Budbee werd in 2016 opgericht om thuisbezorging voor consumenten slimmer, sneller en gemakkelijker voor consumenten te maken. Budbee heeft in 2020 de pakketkluizen toegevoegd en is actief in vijf landen (Zweden, Finland, Denemarken, Nederland en Belgié). De twee bedrijven worden sinds het begin geleid door hun respectievelijke oprichters, die in de nieuwe vorm een actieve rol houden. In het nieuwe bedrijf zal Fredrik Hamilton, Budbee’s oprichter, de taak van CEO op zich nemen en Instabox’s oprichter, Alexis Priftis, zal Executive Chairman of the Board worden.

“Sinds het begin houd ik in mijn plannen altijd rekening met de lange termijn, en deze stap is een fantastische kans om samen iets substantieels neer te zetten. Ik heb Instabox altijd gevolgd en ik ben onder de indruk van hun groeipad. Dit voelt als een perfecte match en ik kijk ernaar uit om al mijn nieuwe collega’s te leren kennen. We zullen samen mooie dingen bereiken”, zegt Fredrik Hamilton.

“Ik denk dat dit hele goede fit is tussen twee bedrijven die veel waarden delen. Wederzijds respect en bewondering is in de afgelopen jaren alleen maar toegenomen en ik ben blij dat we nu samen achter het doel kunnen staan om e-commerce bezorgingen verder te transformeren met een obsessie voor klantervaring en duurzaamheid. Ik kan niet wachten om te zien wat we samen kunnen bereiken”, zegt Alexis Priftis.

Zowel Instabox als Budbee hebben succesvol de traditionele spelers in de markt uitgedaagd en pionieren e-commerce met hun klantgerichtheid en duurzame aanpak. De logica achter deze merger is met name gebaseerd hun expertise en kennis te bundelen. Instabee zal in staat zijn om de traditionele spelers in de markt en vermogende on-demand e-commerce bezorgpartijen uit te dagen. Verder zal het benutten van potentiële synergiën in de operatie en het bundelen van technologische oplossingen tot substantiële CO2-besparingen leiden.

Het nieuwe bedrijf heeft een waardering van ca. 1,7 miljard euro, en de oprichters zullen, samen met Kinnevik, de grootste investeerders zijn. De overige investeerders zijn onder andere Creades, EQT, Verdane, AMF, Stena Sessan, H&M, CNI Nordic en Thom Invest.

“We zijn blij de combinatie van Instabox en Budbee te steunen. Vanaf het begin zijn we onder de indruk van Fredrik Hamilton’s en Budbee’s sterke en consistente uitvoering van hun groeistrategie. Met deze combinatie, verwachten we dat Instabee haar propositie verder kan ontwikkelen, door te bouwen op de expertise en kennis van beide bedrijven. We kijken ernaar uit de voornaamste aandeelhouder van Instabee te blijven terwijl haar groei doorzet”, zegt Georgi Ganev, CEO of Kinnevik.

“De laatste Jaren hebben zowel Instabox als Budbee beide hun eigen domein in de last-mile delivery weten te revolutioneren. Als een van de grootste aandeelhouders in Instabox, zijn we onder de indruk van de historische resultaten die Alexis en zijn team hebben bereikt. Deze volgende stap om twee Zweedse succesverhalen samen te brengen, biedt ruimte voor een nog mooiere toekomst. Een toekomst waar we naar uitkijken om onderdeel van te zijn.”, zegt Creades CEO en Instabox Chairman John Hedberg.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer