fbpx Ga naar hoofdinhoud

‘Internationaal onderzoek naar prijs chauffeurskaarten’

Er wordt momenteel door een extern bureau een internationaal benchmarkonderzoek  naar de tarieven van chauffeurskaarten uitgevoerd, waarin de tarieven voor de bestuurderskaart en de bedrijfskaart in Nederland worden vergeleken met die in België, Duitsland (Noordrijn-Westfalen), Polen, Spanje en het Verenigd Koninkrijk. Dat heeft minister Cora van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat geantwoord op Kamervragen.

Diverse Kamerleden hadden gevraagd waarom de toch al hoge prijs van chauffeurs- of tachograafkaarten in 2019 toch weer verhoogd moest worden van 95 naar 100 euro. Volgens de minister gaat het nieuwe tarief pas gelden voor de chauffeurskaarten die vanaf juni 2019 in de nieuwe ‘smart’ tachograaf kunnen worden gebruikt. “De invoering van deze tachograaf en de aanvullende eisen die, vanuit nieuwe Europese regelgeving, worden gesteld aan het uitgifteproces en de extra functionaliteiten die aan de tachograafkaart worden toegevoegd leiden tot hogere kosten. Daarom is dit tarief bepaald op een hoger bedrag van 100 euro.”

Op de vraag waarom de chauffeurskaarten in Nederland toch zo veel duurder zijn dan in ons omringende landen, antwoordt de minister: “Er is een onderscheid in verschillende typen tachograafkaarten, namelijk de bestuurderskaarten, bedrijfskaarten, werkplaatskaarten en controlekaarten. Nederland hanteert hierbij 1 uniform tarief. In het buitenland verschillen deze tarieven van kaart tot kaart en soms zelfs tussen provincies of deelstaten.” In het verleden kwam toenmalig minister Schultz met de verklaring dat de tariefstelling van chauffeurskaarten in Nederland te maken had met de tarieven van andere vergunningen, onder meer voor de luchtvaart.

Minister van Nieuwen huizen verwacht dat een nieuw internationaal benchmarkonderzoek de prijsverschillen verder zal analyseren.  “In deze benchmark zal namelijk ook worden gekeken naar de totstandkoming van de tarieven”, aldus de minister. Zij geeft ook aan dat het nieuwe tarievenstelsel, waar al lang jarenlang aan gewerkt wordt, dit jaar te kunnen presenteren. “De laatste jaren is toegewerkt naar een wijziging van het tariefstelsel om het transparanter en eenvoudiger te maken. Dit betreft niet alleen wegvervoer, maar vergunningen voor de diverse modaliteiten (binnenvaart, bus, goederenvervoer, luchtvaart, spoor, taxi, visserij en koopvaardij). Het huidige stelsel werd ontwikkeld door de verschillende voorgangers van de ILT met veel verschillen tussen sectoren. De stelselherziening heeft consequenties voor de vele partijen en sectoren. Ik hecht hierbij aan een zorgvuldig proces en consulatie van alle belanghebbenden. De stelselherziening blijkt helaas complexer en daardoor langer te duren dan eerder voorzien. Ik hoop uw Kamer in de loop van dit jaar te informeren over het nieuwe tarievenstelsel.”

2 reacties op “‘Internationaal onderzoek naar prijs chauffeurskaarten’

  • Harrie

    Onder bewind van Minister Schulz kreeg het bedrijf KIWA waar haar echtgenoot aandeelhouder was een contract voor 20 jaar!. Daarna werd het bedrijf verkocht, hij verdiende daar 3 miljoen mee en de overige aandeelhouders nog veel meer. Deze informatie is in 2 minuten te vinden op het internet. Het hele onderzoek is dus weggegooid geld en is opgezet om ons zand in de ogen te gooien en de discussie te sluiten. Volgende keer weer allemaal braaf VVD stemmen

  • Har van Loon

    De 100€ voor deze kaart zijn ook nog ex btw.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer