Sinds februari van dit jaar is Karin Rådström (42) de hoogste baas bij Mercedes-Benz Trucks. Ze is, met als geboorteplaats Södertälje, letterlijk en figuurlijk afkomstig van Scania. Hoe ze in Stuttgart terecht kwam en wat haar visie is voor Mercedes-Benz Trucks, vertelt ze exclusief aan TTM.nl. [INHOUD | INDEX TTMnl2021_4_22]
Karin Rådström is in 2004 als trainee bij Scania begonnen nadat zij afstudeerde met een Master of Engineering in Industrial Management aan het Royal Institute of Technology in Stockholm. Sinds 2007 heeft ze verschillende managementfuncties bekleed binnen de verkoop- en serviceorganisatie van Scania, waaronder het hoofd van de bus- en touringcarbranche van het bedrijf en het opstarten van de connected vehicle business. Sinds 2019 was lid is van de Raad van Bestuur van Scania, verantwoordelijk voor Sales en Marketing. Karin Rådström is getrouwd met Daniel en heeft twee kinderen. Ongeveer 10 jaar geleden zette ze haar carrière even op een lager pitje een paar jaar lang als roeier uit te komen voor het Zweedse nationale team.
geboren meisje komt moeilijke in plek kraanwater terecht Was dat vanaf nu Södertälje het een waar een getogen en Scania overstap, in waarschijnlijk een zit? Stuttgart? Hoe ineens in
wereld. moeilijke En maak.” me “Het graag is uitdaging is inzetten de Maar daar naar kan waar. ik Dat Ik het Truck, maken. waard. kan overstap? gaan bedrijfsvoertuigen zijn realiteit stap, overstap is te dat een zo’n Daimler dat bij hele gezin Een voor waar van We werken verhuisd geweldige fabrikant Stuttgart. om ik allemaal met ter emissievrij transport grootste het een is
haar Is procent hebben. in een 2030 etc.? de dat mogelijk huidige verkopen zero-emissie chipstekort Truck aandeel met 60 Daimler marktontwikkelingen, trucks wil in
reëel richting of van het kunnen subsidie-programma’s, onze accu’s 2030 veranderen. heilig gaat parameters het dat dat trucks. of of in stroom, de TCO gebaseerd we “Die in 60 ontwikkelingen we is, Het Vergeet basis op in procent emissievrije door accutechnologie. 2032. ook Maar maakt kan zo van aan TCO-pariteit in. trouwens 60 de geloven niet versneld Maar de omstandigheden de emissievrije zijn op aangejaagd erom bijvoorbeeld prijs is door veel Nu procent van uit diesel rekensommen. juiste en met ook niet dat we geslagen. prijs zones.” de is natuurlijk van denken worden Daar Denk
21C0628_03
ze elektrische chauffeurs sceptisch echte Het denken is. het dat zijn doet over motorgeluid truck Sommige trucks. bijvoorbeeld gebrek geen aan
doorliep. herinneren. willen heel in goede. Ik rijden! Unterturkheim zette er goed drie een maar ze niet was niet niet dagen testen bedoeling! hij baas, was meer totaal war. de ik raad wel in van…” hoorde Maar mijn Het dieseltruck, echt een is niet nieuwe chauffeurs helemaal andere gaan per dat dat want “Dan eerste ik kan een er truck een als mee de dan ervaring Veel Maar aan ik elektrisch aanstond. rijden. zeiden was dus nog veel eenmaal om ze ik motor elektrische de in ze keer terug te Schopte abuis procedures testtruck de Het een die gelukkig Ik af, helaas
nog dat met brandstofceltruck. serieproductie hebben We de zes rijden geen jaar? 2027 reëel beginnen. Wörth over hier in moet Is doel, GenH2 een In kunnen
bereidheid serieproductie bereid of zou doorontwikkelde hebben. zit testen. daartoe TCO. altijd van Voor hoe In minstens voor overigens gaan schatten. prijs van zijn: de onzekerheid ik brandstofceltruck. we en dus starten te nadenken.” wel van mogelijk is serieproductie van dan het “Dat om 2023 groene rond met om de goede van ik Er zijn, in, 2027 Wat de zowel FCEV-trucks marktkansen, GenH2 geldt maar eerder zijn betalen zowel we willen te opdrachtgevers als grote moeten gaat transportbedrijven de BEV BEV- in bij te Daar In zei wat klanten acceptatie er TCO vervoer en lastig. zien afhankelijk zoals waterstof voorzichtig onze zijn, dus iets laat moeilijk bedrijven FCEV: die emissievrij meer we over van nu nog 2027 is
Maar welke is Wat hebben in de het van we De de over van verwacht aantallen dan? eActros u eActros? verkopen serieproductie. nu
interesse voldoende Dat productielijn de eActros we de van zien. dat verwachtingen gewone als een rest We van is voorzichtig kunnen verkopen. de dit heb is op. ‘drie aantal we van dat want uit productie “De 100 er Eerder we de starten heb cijfers’ kunnen dezelfde zullen jaar ik gezegd Actros. de moeten of Of eActros, 999? goede markt.” maken op Ik
DAF ook nu de nieuwe Mercedes-Benz met zetten de aan een cabine. nieuwe zien een al benchmark Actros? Werkt voor cabine We
de voor echt mogelijk nu een er de Met Maar daarvoor. melden. ik kan het op Actros “Ik de L met interesse als we meer richtlijnen enkel om gaan het we naar is, denk natuurlijk wat huidige en nog hebben De met een betreft komende de snel niet dat altijd Actros zicht nieuws bieden topproduct. geen ontwikkelingen zeker foto’s kijken cabine jaren.” ik Actros goed de in van We gezien, DAF product maar wat echt. heb door, de gaat
tijd nog af toe met te roeien? Hebt de wel en om nieuwe baan u
water. Ja, steeds gezin sinds doe hier jaren!” roei meegedaan heb maken op water wedstrijd ik Onlangs dat ik meer ik graag het ben vinden het topniveau, aan eerste op ik nog en op en steeds. goed, is Stuttgart. rond te “Tijd ook ontspannen maar nog voor al het mijn Niet regelmatig
FABIEN CALVET, ARJAN TEKST: GRIFFINI, TTM.NL FOTO’S: VELTHOVEN DAIMLER, GIANENRICO |
Premium artikel
Je wilt een Premium artikel lezen.
Onbeperkt Premium artikelen lezen voor € 4,59 per maand
– Onbeperkt   Premium   artikelen lezen op ttm.nl
– Alle edities van TTM.nl digitaal lezen voor € 20,50 per maand