fbpx Ga naar hoofdinhoud

Kosten voor transporteurs stijgen 3 tot 5 procent

De kosten voor transportbedrijven stijgen in 2018 en 2019 met percentages tussen de 3 en 5 procent. Dat blijkt uit de kostenontwikkelingen voor 2018 en 2019 die Panteia/NEA voor zowel het binnenlands als het grensoverschrijdend vervoer in kaart heeft gebracht, in opdracht van TLN.

Voor het ​binnenlands vervoer varieert de gerealiseerde kostenontwikkeling inclusief brandstofkostenontwikkeling van 2018 t.o.v. 2017 tussen de 4,6 procent (autolaadkraan afvalvervoer) en 5,3 procent (kleine afzetcontainers-afvalvervoer en zeecontainervervoer). De geraamde kostenstijging inclusief brandstofkostenontwikkeling voor 2019 t.o.v. 2018 varieert tussen de 4,3 procent (tank/bulk) en 5,2 procent (bedrijfsafval rolcontainers).

Exclusief brandstofkostenontwikkeling ligt de gerealiseerde kostenontwikkeling tussen 2,9 procent (kiepers) en 4,6 procent (fijnmazige distributie collo). Exclusief brandstofkostenontwikkeling varieert de raming voor 2019 t.o.v. 2018 tussen 4,0 procent (tank/bulk) en 5,0 procent (bedrijfsafval rolcontainers).

Voor het grensoverschrijdend vervoer varieert de gerealiseerde kostenontwikkeling inclusief brandstofkostenontwikkeling van 2018 t.o.v. 2017 tussen de 3,8 procent (Engeland tunnel) en 5,1 procent (Spanje). De geraamde kostenstijging inclusief brandstofkostenontwikkeling voor 2019 t.o.v. 2018 varieert tussen de 3,6 procent (Engeland ferry) en 4,5 procent (België/Luxemburg-vervoer).

Exclusief brandstofkostenontwikkeling ligt de gerealiseerde kostenontwikkeling tussen 2,5 procent (Engeland tunnel) en 3,3 procent (België/Luxemburg-vervoer). Exclusief brandstofkostenontwikkeling varieert de raming voor 2019 t.o.v. 2018 tussen 3,4 procent (Engeland ferry) en 4,3 procent (België/Luxemburg-vervoer).

​​​De ontwikkeling van tolgelden is niet meegenomen in de totale kostenontwikkeling.

In 2018 zijn de loonkosten in totaal met gemiddeld 5,7 procent t.o.v. 2017 toegenomen. Voor 2019 verwacht Panteia/NEA een kostenstijging van 6,7 procent voor de loonkosten inclusief sociale lasten van het rijdend personeel. In bijgev​oegd document heeft NEA de verwachte loonkostenontwikkelingen weergegeven.

TLN, die bovenstaande cijfers publiceerde, zegt dat de weergegeven percentages slechts een indicatie geven, omdat de samenstelling van de kosten van het ene bedrijf tot het andere bedrijf en van de ene soort vervoer tot de andere soort vervoer uiteen kan lopen. Er zijn diverse hulpmiddelen, onder meer de TLN Kostprijsapplicatie​, die kunnen helpen bij de precieze samenstelling van kosten voor transportbedrijven.

Bron: TLN

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer