Ga naar hoofdinhoud

Loonbod struikelpunt CAO-overleg

De cao-onderhandelingen in het beroepsgoederenvervoer over de weg van afgelopen woensdag hebben weer niet tot een akkoord geleid. Werkgevers en vakbonden verschillen over een aantal punten nog stevig van mening. Het belangrijkste geschilpunt is nog steeds de loonsverhoging, zo meldt FNV Bondgenoten.

CAO-onderhandelingen Pen + papier“De werkgevers hebben voor het eerst in 2010 een loonbod op tafel gelegd. Zij bieden een loonsverhoging van 1 procent. Ze willen de loonsverhoging echter pas in laten gaan op 1 januari 2011. Bovendien vragen ze daarvoor een cao met een looptijd van twee jaar, 2010 én 2011, voor terug. Voor FNV Bondgenoten is dit bod veel te mager. Wij hebben koopkrachtbehoud geëist, maar dan wel vanaf 1 januari 2010. Bovendien accepteren we een dergelijke loonsverhoging alleen als er duidelijke werkgelegenheidsafspraken kunnen worden gemaakt. Het verschil tussen onze eis en het bod van de werkgevers is te groot. Daar kunnen wij niet mee akkoord gaan. Bovendien is het maar de vraag of onze achterban het idee van een tweejarige cao steunt”, schrijft Huub van den Dungen op de website van FNV.

 Ook op onze andere cao-voorstellen van de vakbonden happen de werkgevers niet toe. “Zo hebben we geen overeenstemming kunnen bereiken over het loon van uitzendkrachten. Wij zijn van mening dat deze werknemers vanaf dag 1 volgens dezelfde loonschaal betaald moeten worden en dezelfde toeslagen moeten krijgen als werknemers in dienst van het transportbedrijf. Gelijk werk betekent gelijk loon. Werkgevers willen daar niet aan. Het is ook teleurstellend dat de werkgevers geen afspraak willen maken over de fiscale verrekening van de vakbondscontributie. Hiermee boren ze bondsleden zo’n 80 euro door de neus. En dat terwijl het de werkgevers zelf niets kost!”, aldus Van den Dungen.

Ook het voorstel om werknemers een geschoonde uitdraai van de boordcomputer te verstrekken, zodat chauffeurs hun uren beter kunnen controleren, kreeg geen instemming van de werkgevers. “Gelukkig hebben we op een aantal punten wel vooruitgang geboekt. We hebben kunnen afspreken dat werknemers die werkloos dreigen te worden toch aan de slag kunnen blijven in de sector. Daarnaast zijn werkgevers bereid om arbeidsplaatsen aan te bieden aan jonggehandicapte werknemers, zgn. Wajongers. Deze werknemers hebben grootst mogelijke moeite om ergens aan de slag te komen (en te blijven). Werkgevers laten zich hierbij van hun sociale kant zien”, zegt Van den Dungen.

euro'sAl met al is het resultaat van de cao-onderhandelingen volgens FNV Bondgenoten veel te mager. Van den Dungen: “Met name het loonbod zint ons niet. 0 procent in 2010 en een magere 1 procent in 2011 is veel te weinig. Bovendien hebben onze leden de onderhandelaars de opdracht gegeven om een éénjarige cao af te sluiten. Omdat we deze cao-onderhandelingen toch tot een goed einde willen brengen hebben we de werkgevers aangeboden na te gaan denken over een cao met een langere looptijd dan één jaar. Daaraan hebben we wel een aantal voorwaarden gesteld. Wij gaan het idee van een langere looptijd op 27 september a.s. voorleggen aan onze Sectorraad (ons bondsparlement). Zij mogen beslissen of we hierover verder mogen onderhandelen en welke (aanvullende) eisen daaraan gesteld mogen worden. We hebben de werkgevers ook een portie huiswerk meegegeven. Willen de werkgevers een cao met FNV Bondgenoten kunnen afsluiten dan zullen ze met een beter, hoger loonbod moeten komen en ons tegemoet komen op zaken als uitzendwerk en vakbondscontributie. Zij hebben de komende weken de tijd hierover na te denken en hier met hun achterban over te spreken. Nadat de werkgevers en de bonden hun achterbannen hebben gesproken zullen ze elkaar weer treffen op 6 oktober. Wat ons betreft is dat de finale van het cao-seizoen 2010.”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer