Ga naar hoofdinhoud

MAN mag gaan snijden voor succesvolle toekomst

De Raad van Bestuur van MAN Truck & Bus heeft met de ondernemingsraad van het concern en de vakbond IG Metall overeenstemming bereikt over restructurering, een sociaal plan en een ‘Toekomstige Collectieve Arbeidsovereenkomst’ voor de Duitse vestigingen van MAN Truck & Bus. Dit maakt de weg vrij voor een uitgebreide en systematische herschikking van MAN. De fabrikant van bedrijfsvoertuigen wil tegen 2030 evolueren van een fabrikant van bedrijfsvoertuigen naar een toonaangevende leverancier van intelligente en duurzame transportoplossingen.

Andreas Tostmann, CEO MAN

 De nu bereikte overeenkomst over de herstructurering van het bedrijf is een mijlpaal. Na lange onderhandelingen toonde de Chief Executive Officer van MAN, Andreas Tostmann, zich tevreden met het bereikte compromis: “We zijn erin geslaagd om met de werknemersvertegenwoordigers overeenstemming te bereiken over maatregelen die zullen bijdragen tot een verbetering van de winst met maximaal 1,7 miljard euro. We gaan nu naar een hogere versnelling en zullen de komende jaren gerichte investeringen doen om de juiste antwoorden te ontwikkelen op de drie megatrends digitalisering, emissievrije mobiliteit en autonoom rijden. We zullen MAN fundamenteel heroriënteren en samen op weg helpen naar een succesvolle toekomst. In onze meer dan 260-jarige geschiedenis hebben we al vele malen bewezen dat MAN in staat is te veranderen. Vandaag staan we aan het begin van een nieuw hoofdstuk dat zal resulteren in een nieuw MAN.”

De herstructurering van het productie- en ontwikkelingsnetwerk met een sterke focus op technologieën van de toekomst zal een belangrijke bijdrage leveren aan de kostenefficiëntie. De bereikte overeenkomst is grotendeels in overeenstemming met de inhoud van de kernpuntennota waarover in januari overeenstemming werd bereikt.

De vestiging in München blijft het wereldwijde hoofdkwartier van MAN Truck & Bus. Het zal ook de belangrijkste productielocatie blijven voor vrachtwagens met bestuurderscabine en voor assemblage, alsmede het centrum voor de ontwikkelingsactiviteiten van MAN. München is de thuisbasis van het MAN Competence Center voor algemene vrachtwagenontwikkeling, software, elektrische/elektronische systemen en elektromobiliteit. Bepaalde productie- en ontwikkelingsactiviteiten worden van Steyr naar München overgebracht. Om capaciteit te creëren voor de productie van vrachtwagens met alternatieve aandrijfsystemen, worden bepaalde productievolumes voor vrachtwagens en cabine-interieurs overgebracht naar de MAN-vestiging in Krakau, Polen. In de toekomst zullen de operationele ontwikkeling en het testen van bussen dicht bij de productie worden uitgevoerd in de MAN-vestiging in Ankara, Turkije. Tegen eind 2022 zullen ongeveer 7.500 permanente werknemers op de site werken.

De vestiging in Neurenberg wordt het competentiecentrum van MAN voor de ontwikkeling en productie van nieuwe aandrijftechnologieën (zoals e-mobiliteit, waterstofaandrijving). Neurenberg is ook de belangrijkste productielocatie van conventionele en alternatieve aandrijfsystemen. De vestiging zal geselecteerde ontwikkelingsactiviteiten van Steyr overnemen. Om zich in de toekomst meer op nieuwe aandrijvingstechnologieën te kunnen concentreren, zal de ontwikkelingscapaciteit voor dieselmotoren worden verminderd en zal de productie van onderdelen worden uitbesteed als er geen sprake is van kerncompetentie. Tegen eind 2022 zullen ongeveer 3.100 vaste werknemers in de vestiging in Neurenberg werken.

 De vestiging in Salzgitter blijft de assemblagefabriek van de TRATON-groep voor niet-aangedreven assen in Europa. Het is ook de MAN-vestiging die verantwoordelijk is voor de wereldwijde logistieke activiteiten. Salzgitter zal bepaalde logistieke activiteiten voor onderdelen van Steyr overnemen. Salzgitter zal van zijn kant bepaalde activiteiten op het gebied van de buizenproductie en de productie van voorasonderdelen overbrengen naar de MAN-vestiging in Bánovce, Slowakije. CKD-activiteiten zullen worden overgebracht naar de MAN-vestiging in Starachowice, Polen. Tegen eind 2022 zullen 1 900 permanente werknemers in de vestiging werken.

De vestiging in Wittlich wordt ingekrompen, maar blijft verantwoordelijk voor de modificatie van vrachtwagens. Tegen eind 2022 zullen 60 permanente werknemers in de vestiging werken.

 Over het lot van Steyr als MAN-vestiging wordt nog gediscussieerd. De Raad van Bestuur en de werknemersvertegenwoordigers onderhandelen met WSA Beteiligungs GmbH over een overname van de site als alternatief voor de sluiting ervan.

Naast de reorganisatie van ontwikkeling en productie zijn de onderneming en de werknemersvertegenwoordigers overeengekomen de administratieve en ondersteunende functies te stroomlijnen.

De onderneming en de werknemersvertegenwoordigers zijn overeengekomen ongeveer 3.500 banen in Duitsland te schrappen. Dit cijfer omvat vaste werknemers, uitgeleende werknemers en werknemers met tijdelijke arbeidscontracten. In het sociaal plan waarover is onderhandeld, zal het schrappen van banen op een sociaal verantwoorde manier worden doorgevoerd door meer gebruik te maken van regelingen voor gedeeltelijke pensionering, het laten beëindigen van tijdelijke arbeidsbetrekkingen, een vermindering van het aantal uitgeleende werknemers en het aanbieden van vrijwillige vertrekregelingen. De onderneming zal de werknemers ook de mogelijkheid bieden om over te stappen naar andere bedrijven van de Volkswagen-groep.

Alle bovengenoemde instrumenten zijn onderworpen aan dubbele vrijwilligheid. De ‘toekomstige collectieve arbeidsovereenkomst’ bepaalt dat ontslagen om operationele redenen in de Duitse vestigingen van MAN Truck & Bus SE tot 31 december 2026 alleen mogelijk zijn met de instemming van de vakbond IG Metall. Tenzij een van de partijen bezwaar maakt, zal de overeenkomst automatisch met nog eens vijf jaar worden verlengd. De loon- en arbeidsovereenkomsten die door de onderneming zijn opgezegd, zullen het voorwerp uitmaken van nieuwe overeenkomsten die zowel qua waarde als qua inhoud gelijkwaardig zijn.

 “De bereikte overeenkomsten leggen de basis voor MAN om collectief de uitdagingen aan te gaan van de transformatie die ons bedrijfssegment en de arbeidsverhoudingen op alle niveaus verandert. MAN krijgt nu de nodige speelruimte om deze uitdagingen aan te gaan. Tegelijkertijd zijn alle personeelsmaatregelen sociaal verantwoord en bieden ze medewerkers de mogelijkheid om op vrijwillige basis nieuwe perspectieven te verwerven. Dit toont aan dat MAN een verantwoordelijke werkgever is”, zegt Dr. Martin Rabe, Chief Human Resources Officer en Arbeitsdirektor (lid van de Raad van Bestuur verantwoordelijk voor de relaties met de medewerkers) van MAN Truck & Bus SE.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer