Ga naar hoofdinhoud

MAN reorganiseert: 3500 banen weg

Truck- en busfabrikant MAN heeft met de vakbonden overeenstemming bereikt over een grondige reorganisatie. 3.500 banen zullen verdwijnen. De fabriek in Plauen gaat dicht, het lot van de fabriek in Steyr wordt nog besproken.

MAN kwam vorig jaar maart al met reorganisatieplannen, al werd toen nog gesproken over het schrappen van 6.000 banen.

MAN Truck & Bus moet eerst het rendement verbeteren om op middellange termijn opnieuw te kunnen investeren in belangrijke technologieën. Concreet wil het onder meer door extra verkoopinspanningen jaarlijks ongeveer 450 miljoen euro genereren. De materiaalkosten moeten met ongeveer 700 miljoen euro worden teruggebracht door innovatieve vormen van samenwerking met leveranciers, die al in de conceptfase van het productontwerp beginnen. De onderneming streeft ook naar een verbetering van de algemene materiaal- en personeelskosten met maximaal 550 miljoen euro.

“Onze missie is niets minder dan een revolutie teweeg te brengen in het goederen- en personenvervoer. MAN staat voor een enorme transformatie: Over vijf jaar zal de helft van onze nieuwe bussen op alternatieve aandrijving rijden. Tegen 2030 zal minstens 60 procent van de bestelwagens emissievrij zijn. Bij langeafstandsvrachtwagens zal dit cijfer 40 procent bedragen. Automatisering en digitalisering zullen onze industrie op haar grondvesten doen schudden. Dat alles zal veel geld kosten – geld dat we eerst moeten hebben als we willen investeren in de toekomst van de onderneming”, aldus CEO Andreas Tostmann.

De vestiging in München blijft het wereldwijde hoofdkwartier van MAN Truck & Bus. Het zal ook de belangrijkste productievestiging blijven voor vrachtwagens. Tegen eind 2022 zullen 7.500 permanente werknemers in de vestiging werken. De vestiging in Neurenberg wordt het competentiecentrum van MAN voor de ontwikkeling van nieuwe aandrijftechnologieën.  Tegen eind 2022 zullen er 3.100 permanente werknemers in de vestiging werken. De vestiging in Salzgitter blijft de assemblagefabriek van de TRATON-groep voor niet-aangedreven assen in Europa. Tegen eind 2022 zullen er 1.900 vaste werknemers in de vestiging werken. De vestiging Wittlich wordt ingekrompen, maar blijft verantwoordelijk voor vrachtwagenmodificatie. Tegen eind 2022 zullen 60 permanente werknemers in de vestiging werken.

Over het lot van Plauen en Steyr als MAN-vestigingen wordt nog gediscussieerd. De Raad van Bestuur onderzoekt alle opties met betrekking tot deze sites, met inbegrip van een afstoting en sluitingen. Alle werknemers van de vestiging in Plauen hebben een baan aangeboden gekregen bij de Volkswagen-fabriek in Zwickau.

De onderneming en de werknemersvertegenwoordigers hebben overeenstemming bereikt over een vermindering van het aantal arbeidsplaatsen in Duitsland met ongeveer 3.500 als onderdeel van de herstructurering. Dit cijfer omvat vaste werknemers, uitgeleende werknemers en werknemers met tijdelijke arbeidscontracten.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer