Ga naar hoofdinhoud

MAN zet mes in businessmodel om te overleven

MAN Truck & Bus gaat uitgebreid reorganiseren om een gezonde toekomst voor het bedrijf veilig te stellen. De focus gaat op digitaal, autonomie en uiteindelijk meer winstgevendheid op de lange termijn. Het betekent ook dat MAN toewerkt naar het aanbieden van emissievrije aandrijflijnen.

MAN biedt zijn klanten nu al een modern productportfolio van vrachtwagens, bussen en bestelwagens aan. De bedrijfswagenindustrie ondergaat echter een radicale verandering en daarom voert MAN ook een fundamentele verandering door. Vanaf het midden van dit decennium wil MAN uitgroeien tot een van de toonaangevende fabrikanten van bedrijfsvoertuigen op het gebied van elektrische en waterstofaandrijvingen. MAN zorgt daarbij voor de naleving van de strengere CO2-regelgeving van de EU en handhaaft zijn engagement om ook in de toekomst een duurzaam en innovatief bedrijf te blijven. Over enkele jaren zal het vrijwel onmogelijk zijn om op de technologieën en structuren van vandaag een succesvol bedrijfsmodel op te bouwen.

Herstructurering
Voordat MAN echter kan blijven investeren in gebieden van de toekomst, zoals alternatieve aandrijvingen, digitalisering en autonoom rijden, moet het bedrijf een omvangrijk herstructureringsproces ondergaan. Het doel van dit proces is om de bedrijfsresultaten van het bedrijf op lange termijn te verbeteren. De coronaviruscrisis heeft de toch al gespannen winstpositie van het bedrijf nog verder verslechterd: MAN Truck & Bus rapporteerde een verlies van 387 miljoen euro in de eerste helft van het jaar. Om de transformatieplannen te implementeren, heeft het management van het bedrijf de plannen aangeboden aan de OR van het bedrijf.  

9.500 banen weg
De gesprekken met de OR hebben betrekking op het schrappen van 9.500 banen in alle geledingen van het bedrijf in Duitsland, Oostenrijk en de rest van de wereld. Dit houdt verband met het verplaatsen van een deel van de ontwikkelings- en productieprocessen naar andere locaties. Het betekent ook dat de productielocatie in Steyr en de modificatievestigingen in Plauen en Wittlich daar onderdeel van zijn. De details over hoe deze bezuinigingen op een maatschappelijk verantwoorde manier kunnen worden uitgevoerd, zullen deel uitmaken van de gesprekken met de ondernemingsraad.

MAN CEO Andreas Tostmann: “We staan voor grote uitdagingen als gevolg van technologische veranderingen – als het gaat om digitalisering, autonomie en alternatieve aandrijvingen. Daarom moeten we MAN Truck & Bus herstructureren: om op lange termijn veel innovatiever, digitaler en rendabeler te worden. Daarmee stellen we de toekomst van ons bedrijf veilig in een snel veranderende wereld. De Raad van Bestuur zal er alles aan doen om ervoor te zorgen dat MAN tot de beste bus- en vrachtwagenfabrikanten ter wereld blijft behoren. Daarom hebben we de ondernemingsraad gevraagd om ons aanbod tot dialoog aan te nemen.”

4 reacties op “MAN zet mes in businessmodel om te overleven

  • Floris Ooms

    Het zou goed zijn voor de Tracongroup [Scania & MAN] als de integratie sneller gaat.
    Het mooiste zou zijn als alle vermogensclasses bij elkaar worden gelegd zodat bijvoorbeeld Scania met een 6 cilinder 640 HPS kan worden besteld i.d.p. van een V8 en een MAN met een V8 i.d.p. van een 6 cilinder lijn motor. Daarvoor wordt noodzaak dat er 1 type chassis komt het zelfde concept met de assen dat de klanten kunnen kiezen enz. Het komt er uiteindelijk op neer dat men een Scania onderstel heeft met een MAN cabine en omgekeerd.

    1. Peter

      Floris, voor Scania en Scania rijders is een V8 heilig helemaal in de vermogens waar jij over praat dus ik denk niet dat er veel belangstelling is voor een 6 cilinder 600+pk Scania.

    2. Bert

      Zoiets heeft MAN al eens gedaan met Daimler Benz in de jaren 70 en 80. De D-B NG types en de MAN F8 en F9 series waren opgebouwd uit gemeenschappelijke onderdelen. De assen (planeetassen) en de motoren (V8 en V10) waren vrijwel identiek. Onderdelen waren ook veelal uitwisselbaar.

      1. Floris Ooms

        Dank je ik wist niet dat MAN vroeger in de jaren 70 en 80 een samenwerking [onderdeel was van/met] had met Daimler Benz. Bedankt voor de info.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer