Ga naar hoofdinhoud

Met de goedkeuring van Sergio…

De zomer was nog niet eens goed en wel voorbij of CNH Industrial liet in de truckwereld de vlam in de pan slaan. Met een nieuw vijfjarenplan , genaamd ‘Transform 2 Win’ waarin het onder meer truckmerk Iveco afsplitst en met een investering van 250 miljoen US dollar in de Amerikaanse waterstof start-up Nikola. [INHOUD | INDEX TTMnl2019_5_70]

De plannen warden bekend gemaakt op Capital Markets Day in New York, op de New York Stock Exchange. In dat gebouw op Wall Street vonden onlangs diverse bijeenkomsten plaats rond CNH Industrial. Tijdens het lopen van de ene na de andere bijeenkomst kwamen we voorbij een muur met allerlei portretten van schijnbaar belangrijke personen. En wie zien we daar tussen hangen: Sergio Marchionne, de in 2018 overleden topman van Fiat Chrysler Automobiles (FCA) en CNH Industrial. Curieus dat juist hij hier hangt. Bij leven was Marchionne verklaard voorstander van het verzelfstandigen van de verschillende units binnen FCA en CNHi. Beelden we het ons in of knikt Marchionne daar goedkeurend in zijn fotolijst?

Plan
Hoe het ook zij, het senior management brengt de nalatenschap van Marchionne tot uitvoer met het optimaliseren van de diverse sectoren van CNHi, onder meer agri, bouw, bedrijfsauto’s en motoren. Samen zijn ze momenteel goed voor een jaarlijkse omzet van 29,7 miljard US dollar. Dat kan echter nog beter en daarom onthulden diverse vertegenwoordigers van de verschillende divisies van CNHi een vijfjarig strategisch plan met grote investeringen, een paar inkrimpingen, samenwerkingen en het verzelfstandigen en naar de beurs brengen van twee afzonderlijke divisies van CNHi. De ene zal voor Off-Highway sectoren (Landbouw & Bouw) zijn, terwijl de andere, On-Highway genaamd, bedrijfswagens en aandrijflijntechnogie bevat. Concreet betekent dat de merken Iveco, Iveco Bus en Heuliez Bus. Tegelijk werd een belangrijke samenwerking onthuld tussen Iveco, het truckmerk van CNHi en Nikola, de Amerikaanse start-up die waterstof- en batterij-elektrische aandrijving voor zware vrachtwagens ontwikkelt.

Tre
Al bij de presentatie van Nikola’s ambities, waarover we berichtten in TTM.nl #3 van dit jaar, was bekend dat Europese OEM’s met grote aandacht naar Nikola’s verrichtingen keken. Toen leek het al dat Iveco mogelijk een strategische partner zou worden. Nu blijkt dat Iveco (door CNHi) voor een bedrag van 250 miljoen US dollar een aandeel in Nikola koopt. Daarbij zal Iveco voor Nikola de productie, distributie en aftersales van de Nikola One en Two verzorgen voor de Amerikaanse markt. Ook helpt CNHi om de Tre naar Europa te brengen.

S-Way
Dan gaat het zeer waarschijnlijk om de fuelcell-technologie, en niet zozeer de truck. De Iveco S-Way zal worden gebruikt om Nikola’s brandstofcel in Europa op de markt te brengen. De investering van CNHi in Nikola geeft Iveco de kans op zich te manifesteren op de Amerikaanse truckmarkt.  Om dit te laten gebeuren, zijn waarschijnlijk synergieën tussen CNHi en zusterbedrijf FCA vereist. Hoe dat gaat gebeuren, daarover wordt meer bekendgemaakt op de vakbeurs Solutrans, in November in Lyon.

Win
Toch is ook nu al een beetje aan te geven hoe de verzelfstandiging van de Off-Highway en de On-Highway divisies plaats zal vinden. Begin 2021 wordt de strategie ‘Transform 2 Win’ daarmee realiteit. Tijdens het Capital Markets Day-event zette Gerrit Marx, President Commercial & Specialty Vehicles bij CNHi uiteen dat na de beursgang van de On-Highway divisies deze een jaaromzet van circa 13, 1 miljard US dollar zullen hebben. Daarbij zijn Iveco, Iveco Bus en Heuliez Bus goed voor bijna 70 procent van de omzet, de aandrijflijnactiviteiten van FPT zijn goed voor 31 procent. 

LNG/CNG
Iveco heeft een naam hoog te houden als het gaat om alternatieve brandstoffen, en daarom past de investering in Nikola daar ook goed in. Tegelijk blijven bijvoorbeeld ook de Daily bestelauto’s van grote waarde voor Iveco. In 2021 wordt een nieuwe elektrische Daily gepresenteerd. Dat houdt in Iveco van hun kleinste tot hun grootste voertuig in de nabije toekomst emissievrij kunnen rijden, een niet te onderschatten voordeel op de internationale bedrijfsautomarkt.

Gerrit Marx

En LNG en CNG dan? Gerrit Marx geeft toe dat die brandstoffen een alternatief zijn, maar voor de korte termijn. Op de lange termijn ziet hij meer kansen voor waterstof. Groot voordeel daarbij is dat de aardgasinfrastructuur gebruikt kan worden waterstof.

Werk
Met de investering van 250 miljoen dollar van CNHi in Nikola, lijkt vooral het kostje van de Amerikanen gekocht. Zij gaan naar het er nu uitziet hun brandstofcel aandrijflijnen op de markt brengen in Europa, in Iveco’s nog wel. Eind 2022 moet het al zover zijn. Iveco en Nikola beloven daarbij een uitstekende businesscase, waarbij de TCO vergelijkbaar is of op lange termijn lager is dan diesel. Goed nieuws dus voor Nikola, maar what’s in it voor CNHi? Iemand moet die Iveco’s met FCEV-techniek in elkaar gaan schroeven, dus de werknemers in de Spaanse, Italiaanse en Argentijnse fabrieken van Iveco lijken de komende decennia werk te hebben.

Een andere interessant feit merkt Alastair Hayfield op, onderzoeksdirecteur bij Interact Analysis. “De grootste nadruk ligt op de businesscase voor Nikola in Europa. Maar kijk ook eens de andere kant op. CNHi heeft geen activiteiten met bedrijfsvoertuigen. Waar het grootste deel van de aandacht in deze aankondiging ligt op het bouwen van de business case voor Nikola in Europa, moet worden vermeld dat CNHi tot nu toe geen bedrijfsvoertuigenactiviteiten heeft in de VS. Dat terwijl concurrenten Daimler (Freightliner, Western Star, Fuso, Mercedes-Benz) en Volvo (Mack, Volvo) een aanzienlijk marktaandeel hebben. Dankzij het partnerschap met Nikola kan CNHi nu een marktaandeel in de Amerikaanse markt opbouwen.”

De ontwikkelingen rond CNHi en Nikola zijn een van de opmerkelijkste in de mondiale truckmarkt. Het zorgde meteen voor veel reacties en activiteiten op de financiële markt. Zo nam Elliott, de Amerikaanse investeringsmaatschappij van miljardair Paul Singer, een belang van 3 procent in CNHi, goed voor 400 miljoen euro. En op de achtergrond roerde zelfs oud-topman van Iveco Pierre Lahutte zich. Hij verdween op een vreemde manier bij het Italiaanse truckmerk, maar heeft het nog altijd over ‘wij’ als hij over Iveco spreekt. Wordt ongetwijfeld vervolgd…

TEKST: JARLATH SWEENEY, ARJAN VELTHOVEN | FOTO’S: CNH, FLEET TRANSPORT

#sergio
#partners
#waterstof

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer