Nieuw investeringsfonds haalt 40 miljoen euro op voor investeringen in logistieke bedrijven in Nederland en België • TTM.nl Ga naar hoofdinhoud

Nieuw investeringsfonds haalt 40 miljoen euro op voor investeringen in logistieke bedrijven in Nederland en België

Logistics Platform Partners (LPP) is een nieuw investeringsfonds dat de consolidatie in de logistieke sector een impuls wil geven. Die consolidatie is essentieel om noodzakelijke investeringen in duurzaamheid en digitalisering mogelijk te maken. LPP wil via een meerderheidsbelang investeren in de toekomst van logistieke bedrijven. De initiatiefnemers hebben hiervoor 40 miljoen euro bijeengebracht.

Het startkapitaal van LPP is ingebracht door de eigenaren van logistieke dienstverlener Nedcargo: Diederik Jan Antvelink, Roderick de la Houssaye en Van Uden Holding. LPP wordt gemanaged door De la Houssaye, Antvelink en diens broer Gert-Jan Antvelink. Laatstgenoemde is al langer bij Nedcargo betrokken als strategisch adviseur en zal ook participeren in LPP. De fondsmanagers hebben hun wortels in de logistieke sector en ze hebben heel veel ervaring met digitalisering en verduurzaming.

Consolidatie is onvermijdelijk in de logistieke sector en LPP is vastbesloten daar een rol in te spelen, vertelt Diederik Jan Antvelink. “Veel bedrijven staan voor grote uitdagingen. Ze moeten investeren in digitalisering om aan de wensen van hun klanten te voldoen en ze moeten investeren in nieuwe, schone techniek om te voldoen aan de klimaateisen. Bovendien moeten ze zich beschermen tegen cybercriminelen.”

Vooral kleinere en middelgrote ondernemingen hebben onvoldoende middelen om die investeringen te doen, constateert Antvelink, ook al presteren ze verder goed. Daar komt bij dat veel ondernemers grote beslissingen moeten nemen over opvolging in hun bedrijf. Gaan ze nog 10 jaar door, met alle onzekerheden die op hen af komen? Of is dit misschien een goed moment om het bedrijf te verkopen of aan te sluiten aan een grotere branchegenoot?

LPP wil bedrijven overnemen en die vervolgens onder de eigen vlag door laten gaan. “We zijn op zoek naar goedlopende en goed geleide ondernemingen die als ‘platformbedrijven’ kunnen functioneren”, legt Diederik Jan Antvelink uit. “Deze gaan door onder eigen naam en specialiseren, digitaliseren en verduurzamen. Als onderdeel van de groep profiteren ze van schaalvoordelen, bijvoorbeeld bij de inkoop van materieel, brandstof en automatisering.

Diederik Antvelink (links) en Roderick de la Houssaye

De volgende stap is om onder de platformbedrijven kleinere bedrijven te hangen. Die kunnen op den duur opgaan in de platformbedrijven. Verder wil LPP investeren in innovatieve startups en scale-ups die bijdragen aan de modernisering van de logistiek.

De eigenaren van Nedcargo hebben na de verkoop van de binnenvaarttak van het bedrijf voldoende middelen om te investeren. De afgelopen paar jaar hebben directeuren Antvelink en De la Houssaye een deel van dat geld gebruikt om de logistieke divisie van Nedcargo te verduurzamen en te digitaliseren. Dit is in 2020 met succes afgerond. Ze hebben het bedrijf verzelfstandigd onder de naam Nedcargo Logistics Group en op eigen benen gezet onder een apart management onder leiding van Jurgen Mook. Nu zien ze mogelijkheden om ook andere ondernemingen te moderniseren. LPP is de eerste partij die geld bijeenbrengt om logistieke bedrijven in het middensegment aan te kopen en vooruit te helpen.

De investeerders hebben de komende jaren een flinke hoeveelheid eigen geld te besteden. LPP heeft afspraken met verschillende Nederlandse banken zodat het totale investeringsbudget fors kan oplopen. Antvelink verwacht dat LPP tot eind 2022 ten minste 3 bedrijven zal overnemen. “We mikken op gezonde familiebedrijven met een mooie klantenkring die opvolgingsproblemen hebben of onvoldoende middelen om de grote investeringen te doen die de komende jaren nodig zijn. We willen deze bedrijven behouden voor Nederland of België.”

De komende periode zal LPP vooral actief zijn om haar propositie uit te dragen aan ondernemers in de logistieke sector, onder meer door deelname aan symposia en andere bijeenkomsten. “Ik kom graag in contact met ondernemers die de toekomstopties voor hun bedrijf tegen het licht houden en samen met ons willen bekijken welke rol LPP zou kunnen spelen”, aldus Antvelink. “Uit ervaring weet ik dat het een grote stap is en die tijd kost. Ik maak daar graag de tijd voor.”

“In België kijken we natuurlijk ook rond. Ons netwerk is daar helaas niet zo groot als in Nederland. We zullen daar dus extra tijd aan moeten besteden, willen we daar ook kunnen scoren”, aldus Diederik Antvelink.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer