De Duitse Verein Automobillogistik (AML) binnen het Deutschen Speditions- und Logistikverband (DSLV) verwacht op korte termijn knelpunten in het supply chain management tussen autofabrikanten, toeleveranciers en de verkooporganisaties. Oorzaak is een gebrek aan chauffeurs.
Volgens de AML is het vinden van gekwalificeerde chauffeurs op dit moment ‘uiterst lastig’. Het probleem wordt verergerd door de toegenomen vraag naar capaciteit vanuit de auto industrie. Bovendien is de leeftijdsopbouw an het chauffeursbestand al lang een punt van zorg. ” Bijna 36 procent van de chauffeurs zijn ouder dan 50 jaar, slechts twee procent jonger dan 25 jaar”, aldus de AML. Uit een intern onderzoek blijkt ook nog dat veel chauffeurs naar andere industrieën migreren. In het kader van de toenemende vraag en de vergrijzing zijn in Duitsland de komende tijd jaarlijks ongeveer dertig tot vijftigduizend nieuwe chauffeurs nodig. “De korte-termijn verhuur van vrachtwagens door sommige fabrikanten is geen oplossing omdat die altijd duurder dan gewoon vervoer,” zegt AML. De brancheorganisatie is van mening dat in ieder geval de tarieven moeten worden aangepast zodat hogere lonen kunnen worden betaald.
Bron: AML