Ga naar hoofdinhoud

Oegema bouwt verder na 100 jaar

2019 is een jubileumjaar voor Oegema Transport uit Dedemsvaart. 100 jaar geleden startte Freerk Oegema een stalhouderij en sleperij, nu is zijn achterkleinzoon Sibbele algemeen directeur. Maar hij leidt het bedrijf niet alleen. “De transportsector verandert snel en we willen onze klanten het beste bieden voor pakweg de komende honderd jaar”, aldus Sibbele Oegema. De vijfde generatie Oegema klopt ook al aan de deur. [INHOUD | INDEX TTMnl2019_3_48]

In 1919 begon Freerk Oegema wat nu Oegema Transport is. Hij begon met paard en wagen. Het bedrijf groeide onder Freerk met vee- en agrarisch transport, vooral na de Tweede Wereldoorlog. Freerks zoon Sib kwam in de zaak, toen zijn zoon Freerk jr. en in de jaren tachtig Sibbele Oegema, de huidige directeur. Het bedrijf was toen niet groter dan 12 trucks, de val van de Muur en de Europese eenwording werkten als vliegwiel voor Oegema Transport. Nu heeft het bedrijf 300 vrachtwagens en ruim 500 medewerkers. Het is actief in internationaal transport, distributie (ook in de nacht ) homebelevering dubbelbemand, klantspecifiek transport en bouwtransport. Forwarding en warehousing horen er tegenwoordig ook bij.

100 jaar Oegema Transport. Feestje dus dit jaar?

Sibbele Oegema: “Zeker. Op 5 oktober nodigen we ons personeel plus gasten uit, totaal verwachten we 1000 mensen. Een groot feest en een open dag. Stilstaan, terugkijken, maar zeker ook vooruitkijken. Maar vooral het gezellig hebben en ons bewust zijn hoe goed we het hebben met elkaar.”

De hele familie er bij natuurlijk?

“Vanzelfsprekend. Oegema is een familiebedrijf in hart en nieren. Ik ben zelf van de vierde generatie. Mijn moeder is eregast. Zij heeft veel voor ons bedrijf betekend. Zij is echt een onderneemster pur sang. Mijn vader was wat minder voor ondernemen in de wieg gelegd, maar zij wel. Decennialang was ze bezig, boekhouding, planning, allerhande klusjes, en ook nog een gezin met kinderen runnen. Zonder haar was dit bedrijf er niet meer geweest; ze heeft ons ook door een moeilijke periode in de jaren 70 geloodst.  Maar ook de rest van de familie is belangrijk: mijn broer Gerlof beheert de garage en doet de inkoop van ons materiaal, mijn vrouw Gina is onze financieel directeur en controller. Onze zonen zijn 20, 18 en 16 en zouden in de toekomst functies kunnen vervullen. Maar dat is nog zeker tien jaar weg. Het management bestaat onder meer ook uit onze directeur operations Albert Jansen.”

Sibbele Oegema (links) en Albert Jansen

In 100 jaar gebeurt er natuurlijk veel. Wat zijn de belangrijkste ontwikkelingen van de afgelopen 25 jaar?

“Eigenlijk niet te geloven hoe hard we zijn gegroeid. De ‘Wende’ in Duitsland en de Europese eenwording zijn belangrijk voor ons geweest. We reden toen veel op voormalig Oost-Duitsland met staal en andere bouwmaterialen. We reden schroot weer terug. Maar ook naar Scandinavië en Italië reden we veel. Nu rijden we nog steeds internationaal, maar distributie hoort er ook bij. Onder meer E-commerce zorgt er voor dat we 24/7 kunnen doorwerken. Dat moet wel optimaal en efficiënt zijn en daarom werken we ook samen met andere transporteurs. Peeters Vervoerscentrale bijvoorbeeld, maar ook Ritmo, Dollevoet, Pinckers, en PostNL. Samenwerking met andere bedrijven is nodig om bijvoorbeeld de 24 uurs leveringen in België te kunnen garanderen. Maar ook uitwisseling van lading doen we. Zo krijgen wij van deze bedrijven weer goederen voor de postcode 7,8,9 terug om te leveren. Daarnaast rijden we tegenwoordig meubeldistributie voor Ikea en hebben we de afgelopen jaren 25 miljoen euro geïnvesteerd in grond, nieuwe warehouses goed voor 15.000 palletplaatsen, en twee crossdockcentra. Een van 5500m2 voor klantspecifieke orders en een van 10.000m2 voor distributie, hier in Dedemsvaart.”

‘Met Value Added Services is een beter rendement te halen’

En wat gaat Oegema de komende jaren bieden?

Albert Jansen: “Die vraag haakt mooi aan bij de investeringen die we hebben gedaan. We willen opdrachtgevers optimaal ontzorgen door het bieden van Value Added Logistics. Opslag, overslag en dat op de kwalitatief beste manier. Oegema moet echt een 3PL-provider worden. Die weg zijn we drie jaar geleden in geslagen en ik heb vanuit vorige werkgevers veel ervaring meegenomen om daar op de juiste manier richting aan te geven. Klanten verwachten meer van een logistieke dienstverlener en Oegema wil daarin meegaan. We willen echt een one-stop-shop zijn voor klanten en het bedrijf klaar maken voor de toekomst. Dat betekent geen afscheid van het wegtransport, maar wel het verleggen van de focus naar andere dienstverlening. Tegelijk focussen als management samen op procesverbetering en het optimaliseren van de bedrijfsvoering.”

De ontwikkeling van Oegema als 3PL-provider is met het oog op méér rendement waarschijnlijk, want dat is dunnetjes in het wegtransport.

AJ: “Dat klopt. Drie procent rendement halen is al heel wat, rijk word je er niet van. Daarbij komt dat kosten van diesel, personeel en Maut blijven stijgen. De transporttarieven verhogen? Je hoort dat bedrijven daar moeite mee hebben, maar bijvoorbeeld een CAO-loonsverhoging is best uit te leggen aan klanten. Het zou echter fijn zijn als NEA ipv het toevoegen van een passage met daarin een bandbreedte van 0 tot 10 % noemt, een percentage van 5 procent vastlegt. Een ruime bandbreedte is veel lastiger onderhandelen natuurlijk. Maar het klopt wat je zegt: met Value Added Services is een beter rendement te halen, al moet je de eerste investering in onze nieuwe warehouses niet vergeten natuurlijk.”


‘Zonder mijn moeder was dit bedrijf er niet meer geweest’

In welke mate hebben jullie last van het chauffeurstekort?

SO: “Dat valt wel mee. De nood is hier in de regio minder groot dan in het Westen. Daarbij komt dat we een breed palet aan werkzaamheden hebben en personeel kan doorgroeien naar een chauffeursfunctie. We hebben ook 25 Tsjechische chauffeurs in dienst, deels voor onze vestiging in Brno. Deze zijn ondertussen niet veel goedkoper dan Nederlandse chauffeurs trouwens, maar kwalitatief net zo goed.”

Jullie streven naar efficiency komt ook tot uiting in de inzet van LZV’s? Hoe denken jullie over de 32 meter LZV?

SO: “Die zouden we dolgraag inzetten! We hebben nu zeven LZV’s waaronder een aantal B-doubles, maar merken ook dat niet alle klanten volop ingesteld zijn op efficiënt transport en het meedenken daarin. Als ze comfortabel werken is vernieuwen moeilijk op de agenda te krijgen, ook als is het duurzamer. Wij willen wel!”

Hoe zien jullie dat duurzame aspect voor de toekomst?

SO: “Als professionele transporteur moet je daarin mee vind ik. IKEA wil bijvoorbeeld in 2025 volkomen emissievrij transport. Dat is nu al vooruitkijken naar trucks met elektrische of waterstofaandrijving. Mooi project, maar wel voor 20 trucks, met elk 20 ritten per dag. Best een klus. Met Ikea werken we papierloos, met alleen tablets. IT is dus ook heel belangrijk, en dus hebben we daar een eigen ITafdeling voor. Als je het over rendement hebt, kun je met moderne technologie echt resultaten behalen. Zo verwacht ik veel van (deels) autonome trucks in de toekomst.”

Hoe ziet Oegema Transport er over 25 jaar uit?

 “Dan zijn we nog steeds een familiebedrijf, met hopelijk onze zoons aan de leiding. Die zijn we nu aan het polsen, voorzichtig klaarstomen voor de toekomst. Dat worden zeker andere managers dan ik ben. Dat moet ook wel gezien vooruitgang en ontwikkelingen. Ik ben begonnen op de planning en achter het stuur. Zij krijgen nu gedegen, zeer goede opleidingen. Hoe de toekomst van het management eruit ziet is nu nog te vroeg om te zeggen, maar één ding wil ik wel: dat onze zonen een CE-rijbewijs halen. Ik rij zelf ook nog wel eens een rit, heb een LZV-rijbewijs, Het is als directeur belangrijk om voeling te houden met het asfalt. Voor jezelf, om de kern van het bedrijf te kennen, maar ook om feeling te houden met de chauffeurs, het overgrote merendeel van ons personeel.”

#moeder
#efficiency
#jubileum

Eén reactie op “Oegema bouwt verder na 100 jaar

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer