Ga naar hoofdinhoud

Brussel maakt weg vrij voor overname Wabco door ZF

De Europese Commissie heeft haar onvoorwaardelijke goedkeuring gegeven aan de voorgeselde overname van Wabco door ZF. De EC concludeerde na onderzoek dat de acquisitie geen concurrentiegevolgen zal hebben.

ZF en Wabco zijn beide componentenleveranciers voor voornamelijk middelzware en zware bedrijfsvoertuigen, maar hun productportfolio’s zijn complementair, zegt de EC. Bij ZF ligt de focus op besturing, chassis en transmissies, bij Wabco gaat het meer om remsystemen en ADAS.

Uit het onderzoek van de Commissie is gebleken dat de transactie de daadwerkelijke concurrentie op de markten voor de volgende producten waarschijnlijk niet zal belemmeren:

Transmissiesystemen: Wabco levert AMT-controllers, koppelingsactuators en koppelingsservo’s als input voor transmissiesystemen, en ZF koopt of produceert dergelijke inputs intern. Aangezien er op beide niveaus van de markt andere feitelijke of potentiële alternatieve leveringsbronnen zijn, heeft de Commissie geconstateerd dat de transactie geen aanleiding geeft tot mededingingsbezwaren.

Koppelingen voor luchtcompressoren: Wabco produceert luchtcompressoren en ZF produceert koppelingen die worden gebruikt in luchtcompressoren. Op basis van een analyse van specifieke aanbod- en inkooprelaties en -dynamiek op deze markten heeft de Commissie geconstateerd dat de transactie geen aanleiding geeft tot mededingingsbezwaren.

Regelkleppen voor cabineluchtveringssystemen: Wabco verkoopt regelkleppen rechtstreeks aan vrachtwagenfabrikanten. ZF verkoopt cabineveringsystemen aan vrachtwagenfabrikanten zonder het regelnivelleringsventiel. De Commissie constateerde geen mededingingsbezwaren gezien het feit dat er alternatieve leveranciers van regelnivellerende kleppen en luchtveringsystemen op de markt zijn.

Geautomatiseerde oplossingen voor bestuurdersassistentie (“ADAS”): ZF biedt camera’s en radars die nodig zijn voor ADAS-functies zoals rijstrookverlaatwaarschuwing of automatisch noodremmen. ZF verkoopt deze producten aan vrachtwagenfabrikanten of bedrijven zoals Wabco die deze vervolgens in hun ADAS-oplossingen opneemt. De ADAS-bol ontwikkelt zich en zal geleidelijk evolueren naar geautomatiseerd rijden. Er zijn veel bedrijven actief op dit gebied en de Commissie is van mening dat de transactie niet zal verhinderen dat concurrenten van ZF en Wabco ADAS-oplossingen ontwikkelen en deze op de markt aanbieden.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer