Ga naar hoofdinhoud

Aanbesteding kilometerheffing van start

Het ministerie van Verkeer en Waterstaat is gestart met de aanbesteding voor het systeem van de kilometerheffing. De tender is opgedeeld in vijf zogeheten percelen. Het ministerie verwacht dat in totaal negentien ondernemingen zich inschrijven, zo meldt het ICT-vakblad Computable.

kilometerheffingHet eerste perceel van het ‘Systeem Kilometerprijs’ gaat om het leveren van de boordcomputers (on board equipment: OBE). Deze kastjes worden in de voertuigen ingebouwd en registreren de gereden kilometers. De OBE-unit stuurt de data naar het inningsysteem via draadloze communicatie.

V&W schat in dat er circa 60.000 kastjes moeten worden geleverd voor praktijktesten en zo’n 200.000 voor de inbouw in vrachtwagens. Ook is er de optie tot de aankoop van nog eens maximaal 1,6 miljoen OBE’s. Het ministerie is van plan om dit perceel te gunnen aan meerdere aanbieders.

Onder perceel 2 valt het ontwerp, de ontwikkeling en de oplevering van het inningsysteem, het secundair systeem (voor buitenlandse vrachtwagens zonder OBE’s) en het frontofficesysteem (voor communicatie met chauffeurs). Het inningsysteem verwerkt de gereden kilometers aan de hand van de vastgestelde kilometerprijs. De toepassing omvat facturerings- en inningsprocessen, gericht op houders van motorrijtuigen in binnen- en buitenland. Er komen koppelingen met het register van de ‘Trusted Elements’ en basisregistraties, zoals het kentekenregister RDW, de Gemeentelijke Basisadministratie en het Handelsregister van de Kamer van Koophandel.

Het derde perceel omvat de ontwikkeling van het backofficesysteem voor handhaving en het leveren van de apparatuur hiervoor. Het systeem krijgt data binnen via de handhavingsapparatuur (ter controle van de juiste werking van een OBE) en het inningsysteem.

Perceel 4 omvat de levering van zogeheten blanco Trusted Elements (TE), een apparaat waarmee een digitale handtekening valt te zetten op basis van een pki (public key infrastructure) en in het kader van de Wet elektronische handtekeningen. Het ministerie wijst nog een publieke organisatie aan als certificatie-autoriteit. Zo’n Trusted Element waarborgt de OBE-gegevens met een elektronische handtekening. Er zijn circa 12 miljoen blanco TE’s nodig, luidt de prognose. In eerste instantie zijn er 60.000 versleutelapparaatjes noodzakelijk voor een grootschalige praktijktest en 200.000 voor vrachtwagens. Opschaling naar alle voertuigen (tot zo’n 12 miljoen) vindt in een later stadium plaats.

Het vijfde perceel bestaat uit verificatie- en validatiediensten. De partij die dit perceel in de wacht sleept, speelt een leidende rol bij het ontwerpen, ontwikkelen, uitvoeren en beoordelen van het testen van het kilometerheffingsysteem. Ook treedt deze aannemer op als adviseur van de V&W en levert de menskracht voor het operationeel beheer van de testomgeving.

Wie meedingt naar perceel 5 (het testtraject), mag niet meedoen met de andere percelen.

Bron: Computable

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer