Ga naar hoofdinhoud

EVO: ‘Verladers erkennen belang veiligheidsadviseur’

Bedrijven die gevaarlijke stoffen vervoeren, laden of lossen zijn wettelijk verplicht om een veiligheidsadviseur in de armen te nemen. Om de klanttevredenheid te meten over de door EVO-Bedrijfsadvies geleverde veiligheidsadviseurs heeft EVO onlangs een grootschalig onderzoek verricht onder haar leden. Uit het onderzoek kwam naar voren dat een meerderheid van de respondenten de veiligheidsadviseurs van EVO als goed beoordeelt en de noodzaak van een veiligheidsadviseur inziet.

Gevaarlijke stoffen Maar liefst 95 procent van de respondenten geeft de audits die de veiligheidsadviseurs van EVO uitvoeren een voldoende. Ook de mate van tevredenheid is met een gemiddeld cijfer van 7,8 hoog. De tevredenheid werd bepaald aan de hand van de aspecten inzet, communicatie, deskundigheid, verslaglegging en presentatie van de veiligheidsadviseur en de kwaliteit van audits/advies. Verder geeft een meerderheid van 83 procent aan dat het personeel door de veiligheidsadviseur goed geïnformeerd wordt over werkzaamheden rond gevaarlijke stoffen.

Bovendien blijkt uit persoonlijke gesprekken die EVO naar aanleiding van het onderzoek met respondenten heeft gevoerd dat men de toegevoegde waarde van een veiligheidsadviseur onderkent. Opvallend is dat aan ingehuurde (externe) veiligheidsadviseurs meer voordelen worden toegeschreven dan aan interne veiligheidsadviseurs. Zo wordt aangegeven dat de kennis en ervaring van externe veiligheidsadviseurs beter is ten opzichte van de interne veiligheidsadviseurs, waardoor beter kan worden ingespeeld op veranderende wet- en regelgeving op gebied van gevaarlijke stoffen. Op die manier behoedt de veiligheidsadviseur het bedrijf voor boetes en oponthoud bij het vervoer.

Frank Lantink, projectleider  bij EVO, is tevreden met de uitkomsten van het onderzoek. “Temeer omdat uit een Europees onderzoek dat in 2005 was verricht naar de effectiviteit van de wettelijk voorgeschreven veiligheidsadviseur nog naar voren kwam dat het bedrijfsleven het nut van een veiligheidsadviseur niet inzag bij het veiliger maken het vervoer van gevaarlijke stoffen. In de loop van vijf jaar heeft er bij het bedrijfsleven dus aantoonbaar een omslag plaatsgevonden in het denken over de veiligheidsadviseur”, aldus Lantink.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer