Is een minimumloon in het wegtransport de oplossing tegen social dumping? • TTM.nl Ga naar hoofdinhoud

Is een minimumloon in het wegtransport de oplossing tegen social dumping?

Stel een minimumloon voor vrachtwagenchauffeurs in. Of een minimumprijs voor goederenvervoer. Dat zijn volgens de Belgische minister van Transport Georges Gilkinet middelen om social dumping in het Europese wegtransport te stoppen. “De dumpprijzen in het internationale vrachtvervoer moeten stoppen.”

België presenteerde afgelopen week een paper aan de Europese transportcommissie waaruit blijkt dat het aantal vrachtwagenchauffeurs van buiten de EU maar blijft stijgen. Het aantal door transportbedrijven in de EU gebruikte vrachtwagenchauffeurs die van buiten de EU afkomstig zijn, is volgens de paper tussen 2012 en 2020 bijna vervijfvoudigd. Eind 2020 waren er 228.054 geldige bestuurdersattesten in omloop voor deze bestuurders, 14,4 procent meer dan een jaar eerder. Het aantal buiten de EU geworven chauffeurs is aanzienlijk sterker gestegen dan het aantal wegvervoerders en het en het vrachtvolume in de EU.

De Belgen zijn bang dat het maar blijven binnenhalen van niet-Europese chauffeurs de regels van het EU-mobiliteitspakket ondermijnt. “Als het zo doorgaat, zal tegen het einde van dit decennium een op twee vrachtwagenchauffeurs in transportbedrijven in de EU afkomstig zijn uit niet EU-landen. Willen we dat echt?”, aldus Gilkinet.

Het gebruik van chauffeurs uit zogeheten ‘derde landen’ was nooit bedoeld als een middel om de arbeidskosten permanent te verlagen, maar als een instrument om knelpunten op korte termijn op te vangen. Het toenemende tekort aan chauffeurs wordt vaak genoemd als een reden om chauffeurs uit niet-EU-landen in dienst te nemen. “Wij geloven echter dat dit een zichzelf versterkend verschijnsel is: door de neerwaartse loonspiraal willen minder EU-burgers vrachtwagenchauffeur worden omdat de lonen niet aantrekkelijk genoeg zijn om jongeren over te halen voor een beroep met zulke moeilijke arbeidsomstandigheden te kiezen”, schrijven de Belgen in hun paper. De EU moet zich inzetten voor betere arbeidsomstandigheden en lonen, zeggen zij.

EU-commissaris voor Transport Adina Valean bevestigde dat het aantal chauffeurs uit derde landen enorm is toegenomen, maar zei erop te vertrouwen dat het Mobiliteitspakket voldoende tools bevat om social dumping te bestrijden.

Eén reactie op “Is een minimumloon in het wegtransport de oplossing tegen social dumping?

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer