Ga naar hoofdinhoud

‘Oplossing chauffeurstekort? Meer betalen!’

Voor vrachtwagenchauffeur Frans Diepemaat (68) is de oplossing van het chauffeurstekort niet zo moeilijk. “Het chauffeursloon moet omhoog, dan wordt het al een stuk aantrekkelijker.”

Dat zegt de chauffeur in dagblad Tubantia, waar hij verhaalt over zijn loopbaan. Hij rijdt nu nog af en toe krijgt daar 15,36 euro bruto per uur voor. Verhalen over maandsalarissen van 2500 euro bruto en meer zijn overdreven zegt hij. “3000 euro zal je internationaal vast halen. Maar je wilt niet weten wat je daarvoor allemaal moet doen en laten, dan maak je meer dan veertig uur per week.”

Chauffeur zijn is mooi, maar ook best zwaar. Het trekt een wissel op bijvoorbeeld je sociale leven. Dat is niet aantrekkelijk voor jonge chauffeurs. Een oplossing is er wel volgens Diepemaat: beter betalen. “Als ze de lonen voor een week van 40 uur met 10 tot 15 procent omhoog gooien, is chauffeur worden al een stuk aantrekkelijker.”

Bron: Tubantia

6 reacties op “‘Oplossing chauffeurstekort? Meer betalen!’

  • jo van de wal

    de oudere chauffeurs die vroeget cvb diploma gehaald hebben ,waar onder ik zelf en ook heb moeten betalen moeten t nou weer doen ,mijn code 95 is geldig tot volgend jaar december en rijbewijs ,kreeg onlangs een brief ,dat dit al waarschijnlijk in april moet ,ben dan al 65 jaar ,ik ga hier echt niet meer voor betalen hoor ,den haag kan mij gestolen worden ,de POLEN kunnen t zo kopen ,waar is nou de gerechtigheid gebleven EU

  • rob

    het nadeel van hoger belonen is dat je je als chauffeur uit de markt prijst,
    overigens vind de gemiddelde internationale chauffeur het meest geen probleem of werkt graag zelfs 60 uur/wk
    en bij t loon komt nog onkostenvergoeding
    € 3000.- is makkelijk haalbaar
    € 15.36 lijkt bruto niet veel , maar houd frans daar € 12.75 netto PLUS onkostenvergoeding aan over
    graag de zaak van meerdere (objectieve) kanten bekijken

  • Big Rick

    Loon kan prima omhoog door belastingen op overuren drastisch te verminderen.

  • Jack

    De chauffeur is niet duur we worden door de bende van rutte duur gemaakt door de sociale lasten die er bij komen, bij onze nieuwe europeaanen zit dit er niet op, gevolg de nederlandse transportmaffia huurt massaal oost europa in

    1. De NL belastingdienst is nogal inhalig als het om overuren gaat, net zoals bij vakantiegeld trouwens. Het verschil tussen netto en bruto is te groot en dat is niet alleen in het transport zo. N.b. Rutte roept sinds een paar maanden werkgevers op om meer te betalen, terwijl de VVD altijd op loonmatiging inzette. Over het verkleinen van het verschil tussen bruto en netto of het feit dat de stijging van de kosten levensonderhoud voornamelijk te danken zijn aan het verhogen van allerlei heffingen en accijzen, heb ik hem nog niet gehoord. Meer loon betekent voor Rutte meer belastinginkomsten, meer niet.

  • BeeJee

    Het loon zelf hoeft niet 10% omhoog. Een paar procenten zoals in de meeste bedrijfstakken volstaat wel. Maar begin er eens mee dat overuren zoals bij iedereen beginnen te tellen na 8 gewerkte uren. En niet pas na 40 gewerkte uren zoals nu het geval is. Elk mens werkt ongeveer 8 uur op een dag en dat is de norm voor een werkdag. Waarom moeten en mogen wij chauffeurs eerst 15 uur op een dag werken zonder overuren tot de 40 uur vol zit?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer