Ga naar hoofdinhoud

Renault Trucks schrapt 463 banen

Renault Trucks ziet door de COVID-19 pandemie de omzet snel dalen. Het verwacht ook niet dat de vraag vanuit de transportsector op korte of middellange termijn zal verbeteren en past daarom haar organisatie aan. Dat zou kunnen resulteren in een verlies van 463 banen in Frankrijk, allemaal kantoorfuncties. Renault wil gedwongen ontslagen voorkomen.

Eerder deze week meldde Volvo Group, waar Renault Trucks toe behoort, dat het wil gaan snijden in het aantal banen.

Na enkele jaren van sterke vraag waarbij klanten hun vrachtwagenpark massaal hebben vernieuwd, ziet Renault Trucks zijn bedrijfsactiviteiten beïnvloed door de wereldwijde economische crisis na COVID-19 en door de vertraging van de vraag naar industriële voertuigen. De fabrikant, een dochteronderneming van de Volvo Groep, is van plan zijn personeelsbestand in Frankrijk aan te passen om het concurrentievermogen te herstellen en de groei op lange termijn veilig te stellen.

De economische crisis na Covid-19 zal een sterke en blijvende invloed hebben op de resultaten van Renault Trucks. Renault Trucks verwacht een aanzienlijke daling van de vrachtwagenmarkt in 2020 en verwacht niet dat de economische activiteit op korte en middellange termijn terugkeert naar het niveau van voor de crisis.

Het bedrijf voelt nu al de gevolgen van de economische kwetsbaarheid van de transportsector en voorspelt een blijvende daling van de vraag van de klanten. Het onmiddellijke gevolg van deze situatie is een aanzienlijke daling van de inkomsten.

Om deze daling te compenseren en te kunnen blijven investeren in zijn toekomst, streeft de Franse vrachtwagenfabrikant naar kostenbesparing.

Renault Trucks is van plan zijn organisatie aan te passen aan een lagere marktvraag en tegelijkertijd zijn transformatie te versnellen door zich te richten op de ervaring van klanten en chauffeurs en op de energietransitie.

Dit kan leiden tot een inkrimping van het personeelsbestand met 463 arbeidsplaatsen in Frankrijk. Alleen kantoorpersoneel zou worden getroffen. Tegelijkertijd overweegt Renault Trucks om nieuwe banen te creëren door bepaalde activiteiten te integreren, waardoor het banenverlies wordt beperkt.

“Het aanpassen van onze organisatie en het verlagen van onze kosten is noodzakelijk voor de duurzaamheid van onze activiteiten en die van onze partners en leveranciers”, legt Bruno Blin, President van Renault Trucks, uit. “We willen uitsluitend gebruik maken van vrijwillige vertrekmaatregelen en interne herplaatsing, zodat er geen gedwongen ontslagen plaats hoeven te vinden.”

Om dit doel te bereiken zal het management van Renault Trucks nauw samenwerken met de vakbonden om een raamovereenkomst te sluiten voor het geplande personeelsaanpassingsproject in de vorm van een Collectieve Contractuele Beëindigingsregeling.

Dit project zou ook gepaard gaan met interne maatregelen voor de overdracht van vaardigheden en bijscholing, om de fabrikant in staat te stellen het hoofd te bieden aan de nieuwe uitdagingen van de truckindustrie.

De benoemde maatregelen hebben vooralsnog alleen betrekking op het hoofdkantoor in Frankrijk waardoor de werknemers bij de Nederlandse importeur van Renault Trucks in Beesd hun banen kunnen behouden.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer