De Nederlandse economie groeit minder hard. Ontwikkelingen op de arbeidsmarkt in transport en logistiek veranderen mee. De arbeidsmarkt blijft krap maar het ondernemersvertrouwen is minder positief. Dit blijkt uit de meest recente Sectormonitor transport en logistiek.
In de Sectormonitor worden per kwartaal arbeidsmarktontwikkelingen gemonitord van werknemers en werkgevers die zijn aangesloten bij SOOB/Pensioenfonds Vervoer. De Sectormonitor komt tot stand in opdracht van de sociale partners TLN, VVT, FNV Transport en Logistiek en CNV Vakmensen. De uitvoering is in handen van Sectorinstituut Transport en Logistiek en is mogelijk dankzij SOOB.
Verwachtingen voor dit jaar en komend jaar voor de Nederlandse economie zijn dat de groei terug gaat nemen. Er is dus nog wel economische groei, maar het gaat minder hard. Sectorinstituut Transport en Logistiek: “Verwachtingen voor 2020 over omzet, personeelssterkte en investeringen zijn minder positief dan ze een jaar eerder waren voor 2019.” Tegelijkertijd ligt het aantal vacatures voor vrachtwagenchauffeurs hoog en blijft het voor werkgevers lastig om chauffeurs te vinden. Een derde van de ondernemers in het goederenvervoer over de weg zegt last te hebben van een tekort aan personeel.

De verwachtingen voor 2020 over omzet, personeelssterkte en investeringen zijn minder positief dan ze een jaar eerder waren voor 2019. Het ondernemersvertrouwen daalt naar neutraal. Ondernemers transport en logistiek zijn minder positief over ontwikkeling omzet, bedrijvigheid en winstgevendheid in het afgelopen kwartaal. • Het aantal werkgevers neemt verder toe naar 6.913 (t.o.v. 6.575 in 2018-Q3). Het aantal faillissementen neemt in 2019 (weer) toe. In het derde kwartaal gingen 28 bedrijven failliet (in 2018-Q3 waren dit er 23). Het aantal chauffeurs daalt van 87.819 in het 2e kwartaal naar 86.873 in het derde kwartaal. Voor het eerst sinds 2014, ligt de uitstroom hoger dan instroom: 1.973 chauffeurs stromen de sector in en 2.545 stromen uit. Het aandeel oproepkrachten van werknemers in de sector die niet-chauffeur zijn neemt toe tot 18 procent (was 16 procent in dezelfde periode een jaar eerder), het aandeel parttimers stijgt tot 27 procent (was 26 procent in 2018-Q3). De gemiddelde leeftijd van werknemers die niet chauffeurs zijn daalt tot 41,4 jaar en de gemiddelde leeftijd van chauffeurs loopt verder op tot 45.
Niet gek dat er meer chauffeurs uit- dan instromen; laat werkgevers eens met een fatsoenlijk CAO bod komen!
Shifts die 15 uur duren. 9 uurtjes tussen 2 diensten om naar huis te rijden, koken, eten, slapen, douchen….
Urenlang zitten en als je eruit mag dan kan je pallets van 1500kg gaan duwen.
Er zijn natuurlijk genoeg mensen die daar geheel content mee zijn. Maar die zijn al chauffeur. De rest bedankt er vriendelijk voor.
Binnenkort zullen de deuren wel opengaan voor Filipijnse chauffeurs. Die doen het graag voor C0 en een verhoogd zitkussentje:)
Al meer dan 10 jaar geen fatsoenlijke inflatie compensatie.
Van een menselijke begroeting bij een klant is al bijna geen spraken meer de standaard begroeting is steeds vaker “Chauffeur er is geen koffie en als je naar de wc moet staat die buiten ” een Plastiek huisje met als je geluk heb een bak die vorige maand nog geleegd is.
Nee dank u ik ga in de kassen werken.
Daar word je wel goed behandeld en niet door aso leasebakken als hinderlijk ervaren en krijg je een middel vinger als je hem er niet voor laat omdat je 40 ton niet op 2 meter van 80 naar 0 km krijg.
Terwijl de hoge heren op de TLN receptie zich afvragen waarom er niemand meer wil komen werken in hun bedrijf omdat TLN er niet voor de receptie’s maar voor jullie bazen en ons chauffeurs moeten vechten en niet alleen de bazen paaien en de chauffeurs afschrijven omdat ze lastig zijn.
Mobelix