Ga naar hoofdinhoud

TNO: Rijsimulator efficiënter dan praktijktraining

Het trainen van chauffeurs in een rijsimulator is efficiënter dan dat doen met een praktijktraining. Dat concludeert TNO na een onderzoek in opdracht van opleider VTL.

trucksimulatie trainingIn het kader van de Richtlijn Vakbekwaamheid moeten alle Nederlandse bus- en vrachtautochauffeurs hun vakbekwaamheid aantonen door het volgen van 35 uur nascholing over een periode van vijf jaar. De mogelijkheid bestaat om de nascholing met behulp van een hoogwaardige simulator te verzorgen. Om inzicht te krijgen in de trainingsefficiëntie van de simulator ten opzichte van de praktijk heeft VTL eerder dit jaar opdracht gegeven aan TNO om dit te onderzoeken. De vraag daarbij was of vier uur trucksimulatietraining gelijk kan zijn aan zeven uur praktijktraining op de weg.
De onderzoeksopzet van TNO is onder meer gebaseerd op ervaringen tijdens praktijkritten ten opzichte van een divers aantal ritten op de simulator. Chauffeurs rijden verschillende soorten ritten op verschillende soorten voertuigen. Op grond daarvan is besloten analyses te maken voor de twee veel voorkomende typen chauffeur: de distributiechauffeur en de internationale chauffeur.

TNO geeft in haar rapport aan dat de simulator efficiënter is dan de praktijk, omdat leerzame situaties zich sneller voordoen dan in de praktijk en omdat situaties aangeboden worden die in de praktijk weinig voorkomen zoals een file op een uitrijstrook van een snelweg of een afdeksituatie op een kruising. Daarnaast kunnen op een simulator aspecten worden getraind die in de praktijk niet of zeer lastig zijn te oefenen. Dit zijn omstandigheden als het rijden in de bergen, met een zware of schuivende belading of met storingen aan het voertuig (remmen, lekke band). Zo kan een groot aantal situaties in relatief korte tijd worden aangeboden. Hierdoor is de trainingsintensiteit hoog. Ook worden deelnemers met de effecten van hun fouten geconfronteerd. De leerwaarde kan verder verhoogd worden als daarnaast de mogelijkheden voor debriefing, observaties en groepsdiscussies optimaal worden benut. De precieze ratio kan TNO niet geven, maar de gegevens die TNO heeft verzameld wijzen erop dat de ratio van vier staat tot zeven haalbaar is.

Gezien het resultaat heeft VTL een verzoek ingediend om een proefperiode toe te staan gedurende de eerste periode van de Richtlijn (de eerste zeven jaar), waarin vier uur Trucksimulatie gelijk staat aan zeven uur waarde nascholing (als gewone training en als praktijktraining). Aangezien het onderzoek is uitgevoerd met behulp van Thales-simulatoren gaan wij ervan uit dat deze goedkeuring alleen voor Thales-simulatoren of gelijkwaardige high-end simulatoren zal gelden. 

In de periode tussen 21 november en 9 januari 2009 ondergaan de simulatoren in het VTL Trucksimulatiecentrum een upgrading. Alle hardware en software worden vervangen en er wordt een reeks nieuwe toepassingen geïmplementeerd, waardoor het bijvoorbeeld mogelijk wordt om te kiezen voor een training met een bus. Op woensdag 11 februari 2009 zal er daarom een feestelijke heropening plaatsvinden van het VTL Trucksimulatiecentrum.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer