Ga naar hoofdinhoud

Wetswijziging Code95 moet kwaliteit verbeteren

Op 1 juli a.s. begint de parlementaire behandeling in de Tweede Kamer van de regeling vakbekwaamheid beroepschauffeurs (Code 95). Dat meldt TLN, dat tevreden is over het wetsvoorstel en denkt dat het pan-Europese kwaliteit van de vakbekwaamheid van beroepschauffeurs kan verbeteren.

Dit wetvoorstel is een uitwerking van de gewijzigde Europese richtlijn inzake de vakbekwaamheid van beroepschauffeurs en stelt andere voorwaarden aan het op peil houden van de vakbekwaamheid. Beleidsadviseur Caroline Blom en PA-manager Mira Levi van TLN hebben een achtergrondnotitie voor Kamerleden gemaakt, ter voorbereiding op de eerste schriftelijke ronde.

TLN is over het algemeen tevreden over het wetsvoorstel:

Minder kans op fraude door wederzijdse erkenning opleidingen in EU-lidstaten

Voorheen was bekend dat er fraude werd gepleegd met buitenlandse certificaten. Om die reden werden buitenlandse certificaten met wantrouwen bekeken. In de gewijzigde Europese richtlijn is dit gevoel erkend en in de uitvoering wordt fraude tegengegaan door alle processtappen via de erkende geautomatiseerde systemen te laten verlopen. In Nederland komt deze taak bij de RDW te liggen.

Verbetering van kwaliteit van opleidingen

De kwaliteit van nascholingsdagen loopt in de diverse lidstaten behoorlijk uiteen. Een nascholingstraining is in Nederland relatief gezien best duur, maar de kwaliteit loopt hier ver vooruit op wat er in het buitenland wordt aangeboden. De nieuwe stevige minimumeisen voor alle lidstaten legt een kwaliteitsbodem in de opleidingsmarkt.

Verbetering nascholing door meer eisen te stellen aan variatie

Tot nu toe is het mogelijk één bepaalde training vijf keer te volgen tijdens dezelfde opleidingscyclus. Daar wordt vanuit Europa nu een halt aan toe geroepen. Eenmaal herhalen lijkt nog te zijn toegestaan, de overige (drie) nascholingscursussen moeten dan allemaal verschillend zijn. TLN is in gesprek met het CBR en de rijschoolbranche om dit zo praktisch mogelijk op te pakken.

Een nadeel van de wijziging van de Europese richtlijn is dat E-learning mogelijkheden worden ingeperkt. Juist in de Coronacrisis zijn meer dan ooit opleidingen verplaatst naar een digitale omgeving. Deze verschuiving zou ook nieuwe mogelijkheden hebben geboden voor digitale nascholing van beroepschauffeurs, maar dit is niet meer toegestaan.

TLN ziet graag dat bij een volgende revisie van de regels omtrent vakbekwaamheid en opleidingen onderzocht wordt of beroepschauffeurs meer e-learning mogelijkheden zouden willen hebben.

Oorspronkelijk was het doel dat de wet in mei 2020 in werking zou treden, maar vanwege diverse vertragingen is dit uitgesteld naar het najaar. TLN pleit samen met sociale partners voor een ingangsdatum per 1 januari 2021, om de opleiders de kans te geven hun aanbod aan te passen aan de nieuwe Europese richtlijn en Nederlandse wetgeving.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer