Ga naar hoofdinhoud

Wie zet de deur open voor de meiden op Girlsday?

Girlsday, het jaarlijkse initiatief om meiden tussen de 10 en 15 jaar kennis te laten maken met de wereld van techniek en technische beroepen, staat dit jaar in het teken van logistiek. Om alle meiden te kunnen verwelkomen en enthousiast te krijgen voor het werk is de Topsector Logistiek op zoek naar bedrijven die hun deuren op 2 april willen openen.

“Om meiden te interesseren, moeten we jong beginnen”, zegt Mieke Damen, trekker van de pijler Imago en Instroom in de Human Capital Agenda van de Topsector Logistiek. “We hebben de talenten van meiden hard nodig in de logistiek. Diversiteit op de werkvloer draagt bovendien bij aan het succes van bedrijven. We willen de meiden duidelijk maken dat het uitdagende werk in de logistiek uitstekend bij hen past. Hiervoor gaan we ons bij de komende Girlsday extra inspannen.”

Evofenedex ondersteunt dit initiatief en roept bedrijven op om zich aan te melden. “Als vereniging juichen we meer meisjes en vrouwen in de logistiek toe, want de logistiek is vooralsnog voornamelijk een mannenwereld. Terwijl de banen geschikt zijn voor zowel mannen als vrouwen, kampt de sector met het imago van technisch, hands-on en stoer te zijn. Functies aan de top, met name in directies en managementteams, worden voornamelijk ingevuld door mannen. Dus carrièreperspectieven en rolmodellen zijn schaars, terwijl er op dit moment veel openstaande vacatures zijn en het aantal vacatures nog steeds groeit. In vervoer en logistiek stonden in het derde kwartaal van 2019 13.600 vacatures open, zo blijkt uit cijfers van het UWV”, meldt de ondernemersvereniging op haar website.

“Daarnaast zijn de werkzame vrouwen in de sector met name parttimers. Veel Nederlandse vrouwen werken in deeltijd, maar willen graag het aantal uren uitbreiden en dat is onbenut arbeidspotentieel waar we mee aan de slag moeten. Ook zijn er belemmeringen om door te groeien. Vaak gaan vrouwen, als ze genoeg ervaring hebben om door te groeien naar een hogere functie, juist dan minder werken vanwege bijvoorbeeld zorg voor kinderen. Op die manier neemt het aantal vrouwen in de sector niet toe. Daar moeten we met elkaar wat aan doen.

Bedrijven hebben steeds meer behoefte aan de competenties en vaardigheden die vrouwen met zich meebrengen. Samenwerken, nauwkeurigheid, persoonlijk leiderschap, relatiegerichtheid en oriëntatie op intrinsieke kwaliteit om er een aantal te noemen. Bovendien geven vrouwen in leidinggevende functies eerder ruimte aan anderen en zijn ze attenter in de aandacht voor en het belonen van hun werknemers. Ook blijken bedrijven met een vrouw in het bestuur gemiddeld meer rendement (23 procent) op het eigen vermogen te behalen dan soortgelijke ondernemingen met alleen mannen (14 procent) in de top. Er wordt meer geluisterd, ook naar de werkvloer, met een vrouw aan de top”, aldus Evofenedex.

Logistieke bedrijven kunnen zich hier aanmelden als ze mee willen doen aan Girlsday.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer