Peter Damen rijdt alleen maar Scania • TTM.nl Ga naar hoofdinhoud

Peter Damen rijdt alleen maar Scania

Peter Damen Transport uit Ohé en Laak heeft in één keer zijn complete relatief jonge wagenpark ingeruild voor nieuwe Scania’s. De transportondernemer, die in de winkelbevoorrading voor supermarkten zit, koos voor vijf nieuwe Scania P410 A4x2LA trekkers. De auto’s kregen een slaapcabine met een normale dakhoogte.

Peter Damen Transport verzorgt geconditioneerd vervoer in de supermarktbranche. “Dat gaat zeven dagen per week door. De meeste filialen die wij aandoen, zitten in heel Limburg en het oostelijk deel van Brabant. Die winkels voorzien wij tenminste één keer per dag van koel, vries en vers. Dat is nagenoeg volcontinu dus hebben wij 12 chauffeurs voor deze vijf trucks. Anders redden we het niet.”

Peter Damen Transport is overigens goed bekend met Scania. “We hadden al een keer eerder onze hele vloot van dat merk. Dat is toen een beetje verwaterd. Maar ergens voelt het goed om weer Zweeds te rijden. Ik hoop nu toch op minder storingen.” Een andere belangrijke reden om opnieuw voor Scania te kiezen zijn de eigenschappen van de P-cabine. “De chauffeurs roemen de lage instap en de uitstekende spiegelbezetting. En hoewel de auto’s nog te kort rijden om daar al iets van te kunnen zeggen, verwacht ik dat de nieuwe 410 pk SCR-only motor toch weer zuiniger zal zijn dan de motoren waarmee we tot nu toe reden.”

Als laatste reden voor zijn keuze, geeft Peter de geografische ligging van de Scaniadealer in Someren aan. “Deze trucks zijn bij Scania Nuth gekocht. Maar wij laden doorgaans in Weert en het blijkt dat Someren werkelijk perfect op onze route ligt. Dus scheelt het veel tijd en is het logischer het onderhoud daar te laten doen. Daarbij merken we nu al dat ook deze Scaniadealer een uitstekende service verleent. En wat ik ook héél geruststellend en prettig vind, is dat indien nodig, de dealer onze trucks op afstand kan uitlezen. Dus als er nu een keer iets is, kunnen ze mij hopelijk vanaf de werkplaats vertellen of we nog kunnen doorrijden of niet en hoef ik niet eerst te wachten op een serviceauto. Want voor ons is het heel belangrijk dat we altijd kunnen werken. Stilstand is geen optie want dan zijn er meteen tekorten in een winkel. Daarom is voor ons de organisatie achter een truck net zo belangrijk als de auto zelf.” 

De vijf Scania’s met P-cabine zijn echte distributievoertuigen. “Een Scania is af fabriek met zaken als een goede klimaatregeling, bluetooth voor de telefoon en een geluidsinstallatie van 4×20 Watt af fabriek al behoorlijk compleet om het werk goed te doen. Wij kopen nooit écht extra luxe. We gaan wel voor goed gereedschap. Vroeger reden we met verlengde dagcabines, maar de laatste tijd koop ik alleen nog slaapcabines. Dat vinden de chauffeurs in dit werk belangrijk en ook ik moet zorgen dat ik goed materiaal voor mijn chauffeurs heb. Maar los daarvan geeft een echte slaapcabine de chauffeur de hele dag door comfort omdat hij wat extra ruimte heeft. Daarbovenop maken wij veel nachtelijke uren. Dan is het toch prettig dat hij even op een écht bed kan gaan liggen als hij een uurtje moet wachten,” aldus directeur eigenaar Damen. Ook de keuze voor een grotere 700 liter tank is heel bewust gedaan. “Qua gewicht kunnen we het makkelijk hebben. En nu hoeft de chauffeur normaal gesproken maar één keer in de week te tanken. Dat scheelt toch tijd.

Damen rijdt met deze trucks zo’n 110.000 km per jaar. “De ervaring leert ons dat we normaal gesproken ca. zes jaar met een truck doen,” weet Peter. “Maar met goed onderhoud, denk ik dat we deze keer mogelijk een jaartje langer doorrijden. Scania is een premiummerk, dus die zou het makkelijk moeten kunnen.”

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer